Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Daan »

Als je gebruik maakt van een tmap op je inlaat spruitstuk hoef je de bov's niet terug te voeren naar de inlaat. Ze blazen geen gemeten lucht af. Waarom 2 bov's trouwens? Vast over heen gelezen in je topic.

Succes met de eerste meters!
Opel Speedster 2.2 Turbo
aboellaard
Mega lid

Bericht door aboellaard »

Je hoeft het inderdaad niet te doen, maar het is toch zonde om al gefilterde lucht weg te gooien :D Twee BOV's omdat dit heel goedkope VAG OEM dingen zijn die door de distributeur van Rotrex aangeraden werden. Zijn betrouwbaar en doen gewoon hun werk. Maar met een Rotrex 38-61 heb je er twee nodig. Zijn 25 mm. En omdat iedereen die z'n auto wil tunen die BOV's eruit gooit en vervangt voor mooi glimmende exemplaren, kan je ze inderdaad goedkoop krijgen. Twee voor 20 euro in dit geval. Is ook het enige aan het hele avontuur dat geen goudgeld gekost heeft :bag:

Eerste meters, tja. Heb de koppeling nogmaals ontlucht volgens de TIS methode en de plaat blijft aanlopen. Klein beetje, auto gaat net wel, net niet rijden in 1 of achteruit. Maar schakelen vanuit stilstand is een drama. Dus als iemand een idee heeft, graag! Anders schors ik 'm en ga ik na de vakantie verder. Motor eruit zie ik nu even niet zitten.
Co'tje

Bericht door Co'tje »

aboellaard schreef: Dus als iemand een idee heeft, graag! Anders schors ik 'm en ga ik na de vakantie verder. Motor eruit zie ik nu even niet zitten.
Ff een flink stuk rijden op binnenwegen ?
Misschien een beetje lomp.... maar denk dat het werkt :oops:
aboellaard
Mega lid

We hebben hier alleen binnenwegen, dus dat is het probleem niet. Maar lomp wordt het wel. Vooral uit stilstand. Voelt niet echt fijn aan. Ik hoop er eerlijk gezegd op een of andere manier nog wat lucht uit te halen. Als die lucht er nog inzit natuurlijk. Scheelt waarschijnlijk maar een millimeter of zo.
aboellaard
Mega lid

Nog even over nagedacht. Ik heb een Eezibleed en kan die natuurlijk gebruiken. Heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar zonder veel succes. Pedaal werd maar gedeeltelijk hard. Na het volgen van de TIS procedure is dat al veel beter. Ik heb ook een vacuumpomp en kan met wat moeite een vacuumvaatje maken en daarmee de vloeistof uit de nippel zuigen. Kan me alleen niet voorstellen dat dat veel verschil maakt. En bij vacuum, hoeveel? Die pomp is voor airco's en gaat tot een paar millibar, maar dat lijkt me niet echt nodig :oops: Zit trouwens Castrol SRF in, dus om er een paar liter van doorheen te trekken is ook zo'n ding
aboellaard
Mega lid

... en anders ga ik gewoon Co's raad opvolgen. Dan maar een keertje redneck spelen
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Nog even over nagedacht. Ik heb een Eezibleed en kan die natuurlijk gebruiken. Heb ik in eerste instantie ook gedaan, maar zonder veel succes. Pedaal werd maar gedeeltelijk hard. Na het volgen van de TIS procedure is dat al veel beter. Ik heb ook een vacuumpomp en kan met wat moeite een vacuumvaatje maken en daarmee de vloeistof uit de nippel zuigen. Kan me alleen niet voorstellen dat dat veel verschil maakt. En bij vacuum, hoeveel? Die pomp is voor airco's en gaat tot een paar millibar, maar dat lijkt me niet echt nodig :oops: Zit trouwens Castrol SRF in, dus om er een paar liter van doorheen te trekken is ook zo'n ding
Ik ontlucht een koppeling nét ff anders. En met z'n tweeën:
In laten trappen en vasthouden. Dan ontluchtingsnippel open zodat cilinder zelf terug veert. Nippel weer dicht en dan pas koppeling los laten. En tig keer herhalen.
Wel op tijd bijvullen, want het reservoir zit snel onder het koppelingsniveau!
Je voelt snel genoeg of je pedaal goed aanvoelt...

Wat zit er eigenlijk in voor koppelings/vliegwiel combo?
aboellaard
Mega lid

Die methode heb ik dus gebruikt. Maar die opmerking over het reservoir en de aftakking naar de koppeling is wel een heel goede. Kan best zijn dat ik daar niet voldoende rekening mee heb gehouden. Je moet dat reservoir echt heel vol houden blijkbaar. En ik heb denk ik ook een paar keer een slurpgeluid gehoord. Maak ik mezelf in ieder geval wijs. Nog maar eens een keer proberen dan. Kan geen kwaad.

Tja, wat er precies in zit. In ieder geval een TTV vliegwiel van rond de 5,5 kg. Volgens mij eens voor een UK group buy gemaakt. En een Courtenay koppeling, wat volgens mij een standaard Z20LET oid koppeling is. Overgenomen van een UK VX220 member (Sutol), die het vliegwiel en de koppeling had gekocht voor zijn B207 conversie die niet doorging. Ik schrijf alles op en heb ondertussen een boek vol aantekeningen, maar even de partnumbers van de koppeling opschrijven, ho maar. Ik heb wel de partnumbers van de bouten ddww
S. Gonzales

Bericht door S. Gonzales »

Zeker niet gaan rijden wanneer de slag van je koppelingspedaal nog niet goed aanvoelt. Door het rijden wordt dat echt niet vanzelf beter, wat wel zeker is....je versnellingsbak wordt slechter. :bash:
De methode zoals door Exmantaa omschreven is het meest logisch. Dan gaat het vast lukken. :thumbup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
aboellaard
Mega lid

Net weer even geprobeerd te ontluchten. Dit keer gewoon mbv een stuk hout tussen de stoel en het pedaal. Dus pedaal indrukken, hout er tussen, nippel open, nippel dicht, koppelingspedaal op laten komen. En ondertussen er voor zorgen dat het reservoir goed vol blijft, want dat zit inderdaad zo onder niveau. Zo'n 30 keer gedaan. En weer niet goed. Wel iets beter. In z'n 1 begint de auto net te rollen als je 'm in z'n versnelling probeert te zetten. In z'n achteruit krakend in de versnelling. Dus iets beter, maar nog steeds niet goed. Als je het pedaal op laat komen na ontluchten valt het wel op dat dat erg licht gaat. Maar dat lijkt me normaal, omdat je de druk er af haalt. Ik vind wel dat het pedaal licht aanvoelt. De hele slag. Maar dat was volgens mij met de oude koppeling ook al zo. Zeker weten doe je dat natuurlijk nooit.

Weet eigenlijk niet goed meer wat te doen. Want zelfs als de motor er uit gaat, weet ik nog niet wat het probleem veroorzaakt.
stefan

Bericht door stefan »

met 2 man de methode van exmanta….en herhalen tot het ok is .das de enige ouderwetse goede manier
grasmaaiers..enz
aboellaard
Mega lid

Goed, maar dat heb ik al twee keer gedaan. Dus met iemand die het pedaal indrukt, vasthoudt en weer loslaat. Nu de laatste keer met een stuk hout, maar dat lijkt me toch weinig verschil te maken. Voor mij zelfs prettiger, omdat ik zeker weet dat het pedaal ingedrukt blijft. Ik kan me heel goed voorstellen dat gedurende de eerste twee keer het vloeistofniveau in het reservoir onder de uitloop voor de kopping is gekomen, want dat kan al na een keer of 5-6 pompen gebeuren. De laatste keer heb ik daar echter heel goed op gelet en zelfs na elke tweede keer bijgevuld. Er verandert ook niets meer aan de hardheid van het pedaal. Kan, en ga waarschijnlijk, het nog wel een keer doen en dan iets van 50x of zo, maar heb er ondertussen een hard hoofd in.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Just checking.. Pedaal heeft/maakt wel volle slag en niet een groot dood stuk bovenin of een 'stop' onderin die de slag teveel inperkt of 'm te vroeg blokkeert? (volgens mij niet, maar just in case..)

Als dat OK is, kan je 'm 'oppompen' door paar keer snel te trappen lukt ook niet met pedaal om te ontkoppelen? Of reservoir met een EZbleed of vergelijkbare op een barretje druk zetten en dan pedaal intrappen.

In dat geval zou er idd. nog lucht in zitten ergens als hij dan wel geheel ontkoppelt. Maar meestal voel je dat wel aan je pedaal. Misschien even de veer van het pedaal losmaken zodat je meer voelt of het pedaal bijna meteen 'weerstand' heeft of een eerste stuk 'spons' is.

Als hij idd. 'stevig' is vanag het begin en pedaal heeft goede/volledige slag, dan wordt het ben ik bang een fysiek ding. Vliegwiel vautje qua geometrie of uitdruk-cylinder die niet goed/voldoende beweging heeft cq. geshim'd moet worden oid.

Druppelt niet toevallig nog remvloeistof uit de naad tussen blok en bak he? (klassieke 'lekke slave' effect..)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
aboellaard
Mega lid

Pedaal maakt volle slag zonder dood stuk of stop onderin. Die Eezibleed ga ik sowieso proberen. Eerst nog een fles SRF ergens vandaan halen. Dan ga ik eerst eens met een behoorlijke vloeistofsnelheid doorspoelen. Misschien dat er ergens een luchtbel meegenomen wordt die anders ergens blijft hangen. Daarna nog eens met de klassieke methode. En als dat niet helpt met de Eezibleed druk erop en kijken of de koppeling dan los komt.

Even voor de zekerheid, de hoofdcilinder heeft toch een gaatje dat afgesloten wordt door de zuiger op het moment dat die druk gaat uitoefenen. Dus als er ergens van het reservoir tot dat gaatje lucht zit maakt dat niet uit. Op het moment dat dat gaatje afgesloten is, is het circuit van de hoofdcilinder tot het druklager gesloten. Maar je kan wel ergens op een hoog punt lucht hebben. Om dat kwijt te raken kan best lastig zijn. Zo'n luchtbel kan door de vloeistof meegenomen worden, maar als je niet snel genoeg bent met het op druk brengen en ontluchten, gaat die lucht weer vrolijk naar boven. Dus mijn methode met het stuk hout is dan niet zo geschikt. Twee snelle jongens is dan beter. Maar het idee om met wat grotere vloeistofsnelheid door te spoelen werkt alleen als dan ook het gedeelte tussen de hoofdcilinder en druklager meegenomen wordt. Ik neem aan dat de nippel dusdanig zit dat dat het geval is. Of???

En anders de motor er weer uit. Effe schrikken, maar die klus valt eigenlijk ook wel mee. Voordeel is dat ik dan nog eens kan kijken hoe een en ander het best gemonteerd kan worden :D
aboellaard
Mega lid

Oh ja, geen vloeistof die ergens vandaan druppelt. Nog niet in ieder geval. Hoeveel komt zo'n koppelingsplaat eigenlijk vrij van het vliegwiel? Paar mm?
Plaats reactie