Pagina 4 van 20

Geplaatst: 15 jan 2006 23:09
door stevenflappy
Stef666, wat zou jij doen in mijn plaats? :idea: Dit blok tunen of een turbo-swap doen?

Geplaatst: 16 jan 2006 8:23
door Marcel
stevenflappy schreef:Stef666, wat zou jij doen in mijn plaats? :idea: Dit blok tunen of een turbo-swap doen?
Voordeel van een Turbo swap is dat die motor nog flink te tunen is, zie Jans.....de 2.2 zit op zijn limiet.

Geplaatst: 16 jan 2006 10:03
door stevenflappy
Spreekt mij ook het meeste aan hoor, omdat ik natruurlijk deze auto wil houden en geen andere Speedster wil kopen.(zoals Jans voorstelde)
Maar ik ben bang dat dit blok het niet trekt, met 110.000 km nu....

Geplaatst: 16 jan 2006 10:41
door jans
stevenflappy schreef:Spreekt mij ook het meeste aan hoor, omdat ik natruurlijk deze auto wil houden en geen andere Speedster wil kopen.(zoals Jans voorstelde)
Maar ik ben bang dat dit blok het niet trekt, met 110.000 km nu....
Kun je inderdaad wel vergeten Steven.

Geplaatst: 16 jan 2006 11:21
door Maarten
nadeel van de turbokit op de 2.2 is dat ze volgens mij de compressieverhouding niet verlagen. Nu in de winter is het efect daarvan nog niet zo heel groot maar bij warm weer krijg je erg veel problemen met knock. Ik neem aan dat hij daarop de ontsteking bijregeld, maar dat betekend dat je uitlaatgassen erg heet worden en je veel trekkracht kwijtraakt.
Verder tunen is bij die setup ook alleen mogelijk door de compressieverhouding aan te passen en andere zuigers te monteren.


Bij de compressor kit is verder tunen ook nog mogelijk: maar dan zijn ook andere zuigers nodig, 290 pk is de bedoeling bij de eerste auto die nu bij Hitec wordt omgebouwd.

Het motorblok van de 2.0T is zwaarder en ook als je bij die motor echt meer vermogen wilt moet de hardware aangepast worden (turbo, intercooler, zuigers), maar zo'n 240-250 pk kan geloof ik met alleen SW?

De turbokit op de 2.2 zou ik je afraden.

Ik denk overigens dat de 2.2 zonder problemen 250 000 km mee moet gaan, zeker in een lichte auto als de speedster (mits goed warm gereden ed).
Ook kan de compressorkit uitgebouwd worden en op een andere motor gebouwd worden. Bij een turbokit is bij motorproblemen ook vaak de turbo niet meer 100%.


Maarten

Geplaatst: 16 jan 2006 13:55
door stef666
stevenflappy schreef:Stef666, wat zou jij doen in mijn plaats? :idea: Dit blok tunen of een turbo-swap doen?
Ik zou met je huidige motor verdergaan, En dan of TB of een SC. Maar zeker geen turbo eropschroeven. En wel om de redenen die Maarten al aangeeft :idea:

Mijn persoonlijke voorkeur op dit moment is een SC, Dat is het minste werk en het minst ingrijpend voor je blok.

Voor je huidige motor is het geen enkel probleem, En mocht ie over een 100.000 Km het toch moelijker gaan krijgen, Is een revisie nog altijd goedkoper dan nu een Turbo motor erin lepelen of een andere auto kopen....

Geplaatst: 16 jan 2006 14:24
door Arno
Of toch maar een recente SAAB 2.0L turbo motor er in knutselen.

Da's het broertje van de 2.2 ook uit de L850 serie en uit aluminium (en niet de gietijzeren 2.0 uit de speedster turbo), dus zou qua gewicht een stuk interessanter moeten uitkomen.

Bye, Arno.

Geplaatst: 16 jan 2006 14:26
door Piet
Ja stevenflappy, had je zelf nu maar ingeschreven voor het karten ipv feestjes vieren. Dan had je met een sc kunnen meerijden.

Geplaatst: 16 jan 2006 14:53
door Maik
piet schreef:Ja stevenflappy, had je zelf nu maar ingeschreven voor het karten ipv feestjes vieren. Dan had je met een sc kunnen meerijden.
:jump:
Ja, nu ben ik aan de beurt :)

Steven: als ik het je verhaal zo lees zou ik je ook de SC adviseren. Qua betrouwbaarheid (wat je erg belangrijk vind) is dat volgens mij toch wel de veiligste weg.
Ik vroeg nog aan Jan vd Kooi of hij montage zou willen doen van de Hitec kit op een speedster en dat was geen probleem, ik weet alleen niet hoeveel $$$$$$$$ je dat zal kosten bij hem :wink:

Geplaatst: 16 jan 2006 15:24
door stef666
Jij kan de montage toch in je klusbunker doen Maik? Ik ben zéér bereid om te komen..........Kijken :mrgreen: :wink:

Geplaatst: 16 jan 2006 18:00
door Maik
jajaja, ik hoop dat je goed bent in koffie en thee zetten, want meer MAG jij dan ook niet doen.... Maarten is "the man" :wink:

Geplaatst: 16 jan 2006 18:33
door Piet
Maik je bent de eerste of eigelijk de tweede. Deze keer wel op letten hé en je niet laten afleiden door ongewassen auto's met ongewassen kerels. We gaan gelijk een stukje blazen. :bash:

Geplaatst: 16 jan 2006 19:40
door Maik
oke :oops:

Geplaatst: 16 jan 2006 21:58
door paul
Piet schreef:
Maik je bent de eerste of eigelijk de tweede
Ja,.... ik was de eerste... en het is werkelijk SUUUUPPPPEEERRRR. :thumbup:

Was jammer genoeg maar een klein stukje, maar er zit een heleboel
power in :lol: :lol: En een zeer gaaf geluidje :P

Dat smaakte in ieder geval naar meer.... (maar dan in m'n eigen wagen
natuurlijk :shock: )

Groeten,

Paul.

N.B. Ik heb eigenlijk geen objectief vergelijk, want ik heb nog nooit
in een Turbo (mee)gereden :oops:

Geplaatst: 17 jan 2006 10:01
door stevenflappy
Wat een berg reacties!! Dank!!

Nog een paar vragen, die 290 pk kit, zit daar dezelfde compressor in of is dat een andere?

Wat moet je rekenen voor revisie?

Met Jan kom ik er wel uit, die weet al van de plannen en is bereidwillig om te helpen, prijzen zijn daar tot nu toe zeer oke!

Ter info, voor die turbo swap ben je m twee weken kwijt... :cry:

Heb trouwens een bedrijfje gevonden die een carbon hardtop hebben voor 850 euro (binnenkort)