Marcel schreef:Caterham ligt prijs technisch veel hoger......een westfield met 200 pk motor (auto weegt ca 550 kg) heb je rijklaar voor ca € 30.000,- een vergelijkbare caterham ligt tussen de 40 en de 50
Toch zou ik ze als ik jou was wel goed vergelijken!
De Lotus 7-stijl markt is erg groot en de prijsverschillen ook (zei daar iemand Donkervoort???), maar daar zit soms wel het 1 en ander achter.
De goedkoopste kits (Dax, Robin Hood, etc.) hebben vaak wat compromissen er in wat betreft stijfheid van de carosserie etc.
Westfield en Caterham zijn wel de bovenkant van dit soort auto's, maar toch heb je hier ook nog verschillen. Zo heb ik altijd begrepen (zelf nooit mee gereden) dat Caterhams betere/geavanceerdere wielophanging gebruiken en al langer onafhankelijke achterwielophanging. Voor de anderen is dat nog vrij nieuw (of doen het nog steeds niet) en gebruikten die vaak nog een starre achteras zoals het originele Lotus 7 ontwerp.
Dus als je er evt. nog serieuze rij-plannen mee hebt op het circuit etc. (waar zo'n auto natuurlijk helemaal in z'n element is), dan is het wel verstandig om ook de techniek van de verschillende opties even goed onder de loep te nemen.
Je schiet er ook weinig mee op als je een auto bouwt die misschien straks een bak vermogen heeft, maar dit niet op een controleerbare manier op de weg kan krijgen. Dat verziekt het rijplezier meteen en maakt 'm evt. voor later ook moeilijk verkoopbaar.
De balans in deze auto's is natuurlijk vanwege het lichte gewicht erg belangrijk om in de gaten te houden. Gewicht van motorblok, PK's, etc.
Omdat je hier erg veel uren in gaat steken zou het wel heel vervelend zijn om dan halverwege de bouw of aan het eind tot de conclusie te komen "had ik nou toch maar die andere genomen"
Iets heel anders zou bijvoorbeeld nog een GTM Libra of zo kunnen zijn:
http://www.gtmcars.com/libra.php
Ik weet dat wat mensen die hier in NL ook bouwen. Geen idee of er ook een officiele importeur is. Concept is best grappig, want deze gebruikt (zoals de Lotus Elite asl ik het goed heb) geen los chassis, maar een fibreglass monocoque design.
Bye, Arno.