Terugroepactie controle lichtmetalen velgen

Alle overige technische zaken.
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

dank je damnedt ..

maar die ht staat voor heat threated en had te maken dat de velg dichtbij de motor zit en zodoende warm word en kan breken onder zeer zware omstandigheden...

dus als ik ze voorop zou leggen moet dat wel lukken denk ik ;)

gr marcel
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door paul »

Marcel85 schreef:
maar die ht staat voor heat threated en had te maken dat de velg dichtbij de motor zit en zodoende warm word en kan breken onder zeer zware omstandigheden...

dus als ik ze voorop zou leggen moet dat wel lukken denk ik
Maar ik denk dat Opel Nederland het risico niet wil lopen, dat iemand
ze toch nog achter erop zet en er ongelukken van komen :!:

Groeten,

Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Martin
Mega lid

Bericht door Martin »

Heb nog niks gehoord of gezien.

Mijn achter wielen komen zeker in aanmerking omdat hier geen HT in staat.

Denk dat ik maar even een mail naar opel stuur.

Groetjes 8) Martin
Gerard

Bericht door Gerard »

Maar hoe zit het dan met al die andere wielen die we er onder klooien. Lopen we daar geen risico mee?
Heeft alleen nog pet met nr:0672
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Gerard schreef:Maar hoe zit het dan met al die andere wielen die we er onder klooien. Lopen we daar geen risico mee?
Met 9 j , is het met de zelfde kwaliteit alleen maar slechter :lol:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik denk het niet Gerard.
Die wielen zijn "universeel", dus voor meerdere type auto's uit verschillende gewichtsklasses ontworpen. Ik denk dat er bij de speedster nog wel wat marge overblijft, ook al worden ze iets warmer. Ik vraag mij ook af of ze wel echt zoveel warmer worden dan de voorwielen, als je flink aan het sturen EN remmen bent...
Afbeelding
Maarten

Bericht door Maarten »

Ik geloof er niks van dat de warmte van de motor invloed heeft op het wel of niet breken van de achtervelg.
Wel het rijden door een kuil, put oid.
Door een hitte behandeling worden de inwendige spanningen verminderd waardoor een velg meer kan hebben als wanneer hij alleen gegoten is en er al inwendige spanningen zijn die misschien in dezelfde richting werken.

Maarten
Matsuru
Actief lid

Bericht door Matsuru »

Mijn nieuwe achtervelgen zijn binnen :lol:
Even mijn oude velgen van zolder halen en dan morgen even omruilen.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maarten schreef:Door een hitte behandeling worden de inwendige spanningen verminderd waardoor een velg meer kan hebben als wanneer hij alleen gegoten is en er al inwendige spanningen zijn die misschien in dezelfde richting werken.
Yup.. Inderdaad.. Het is een na-bewerking voor velgen om spanningen en zo er uit te krijgen.

De 'andere' velgen die mensen op de speedster zetten hebben waarschijnlijk dit allemaal wel gehad (het is een erg standaard procedure) en zijn trouwens een complete overkill aan draagvermogen/sterkte voor het gewicht van de auto omdat ze (zij het met een andere offset) ook onder een 'gewone' auto van tegenwoordig toch al gauw een kilootje of 1600 (zonder extra belading) moeten..

De originele Speedster velgen kunnen best wel eens een laag draagvermogen hebben (de orginele voor-velgen van de Elise hebben bijvoorbeeld maar een capaciteit tot 250 kg per stuk..), maar dat is opzettelijk.

Speedster velgen onder een Vectra frommelen (als dat al zou lukken qua offsets) zou ik dan ook niet aanraden..

Wat ze namelijk ook proberen te bereiken met dergelijke zwakke originele velgen is dat wanneer je onverhoopt zijdelings tegen een stoeprand aan schuift, de velg breekt en niet de ophanging aan de auto.

Aftermarket velgen kunnen best wel eens een stuk robuuster zijn en dus niet zichzelf 'opofferen'.

Al zou ik me daarover verder niet zo druk maken, want dat 'opofferen' van de velg is trouwens ook geen garantie dat er verder geen schade optreedt of dat het zelfs maar werkt, maar ze proberen op deze manier de kans op schade minder te maken. Of het ook echt werkt is een tweede.. Dat hangt weer van zoveel factoren af.

Bye, Arno.
Maarten

Bericht door Maarten »

draagvermogen van de achtervelgen is 350 kg zowel met HT code als zonder.

Maarten
Matsuru
Actief lid

Bericht door Matsuru »

Net even de nieuwe velgen opgehaald en inderdaad, nu staat achterop een van de spaken "HT". Tevens zit er een sticker op de velg, waar de band overheen komt, meteen "Engels vlaggetje" :lol: en met wat gegevens. Tevens een los velletje in doos met welke bouten men moet gebruiken, enz.
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

Bij mij staat er PT betekent dit dat ik nieuwe velgen krijg of niet aangezien er alleen wordt gesproken dat er HT in moet staan.

Matsuru stond er bij jouw helemaal niets of een andere code in de velgen?
Matsuru
Actief lid

Bericht door Matsuru »

Richard schreef:Bij mij staat er PT betekent dit dat ik nieuwe velgen krijg of niet aangezien er alleen wordt gesproken dat er HT in moet staan.

Matsuru stond er bij jouw helemaal niets of een andere code in de velgen?
Alleen PT stond erbij mij ook in de oude velgen en nu staat dat ook in de nieuwe velgen, maar op een andere spaak staat nu ook "HT" :!:
Speedfreak
Mega lid
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

Voor wie ze al geruild heeft:

Ik ga ze morgen omruilen maar ze staan erop dat ik mijn speedster meeneem....... het kentekenbewijs en de velgen alleen was niet voldoende. ik denk dat er weer 1 of andere 'herkenning' inkomt, welke ervoor moet zorgen dat je niet met een ev. extra setje naar een andere dealer kan gaan...

Wie weet wat de 'herkenning' inhoud? of nog beter: wie heeft er een dealer waarbij de speedster NIET perse mee hoeft te komen???
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Matsuru
Actief lid

Bericht door Matsuru »

Speedfreak schreef:Voor wie ze al geruild heeft:

Ik ga ze morgen omruilen maar ze staan erop dat ik mijn speedster meeneem....... het kentekenbewijs en de velgen alleen was niet voldoende. ik denk dat er weer 1 of andere 'herkenning' inkomt, welke ervoor moet zorgen dat je niet met een ev. extra setje naar een andere dealer kan gaan...

Wie weet wat de 'herkenning' inhoud? of nog beter: wie heeft er een dealer waarbij de speedster NIET perse mee hoeft te komen???
Ik hoefde de Speedster niet mee te nemen :!: Oude velgen in de auto van mijn vrouw, afgegeven en nieuwe ingeladen, zonder ook maar iets te laten zien of te tekenen :shock:
Plaats reactie