Pagina 4 van 4

Geplaatst: 14 aug 2006 10:06
door RCduck7
Heb gisteren mijn speedstertje eens uitgetest op een lege parking.
Nou ja, echt leeg was die niet, een paal in de midden van de parking en op sommige plekken lag er gebroken glas. :?
Khad uiteindelijk niet zoveel speelruimte maar ben toch al wat wijzer geworden van het weggedrag op de limiet.
Ik had de indruk dat bij de speedster de griplimiet net iets hoger ligt dan die van mijn vorige wagen, de honda S2000.
Maar mede kon ik die indruk hebben door het ietwat onderstuurt karakter van de speedster en z'n neiging om iets meer rechtdoor te willen gaan.
De S2000 ging naar mijn smaak net iets te vlug in overstuur terwijl ik de de speedster moeilijk in overstuur kreeg.
Onder zwakke acceleratie in een scherpe bocht in de speedster dreigen de voorwielen net iets eerder uit te breken.
Pas als men echt goed instuurt en plankgas geeft gaat het kontje ietsje eerder maar dan was er zeker nog geen sprake van driften.
Moest ik iets meer ruimte gehad hebben op de parking zou ik wel wat meer gedurfd hebben maar toch is het niet makkelijk omdat je echt de power van de wagen moet aanspreken om dit te doen.
Al bij al ben ik best tevreden met hoe de wagen rijd maar had toch liever ietsje meer overstuur zodat hij uiteindelijk toch iets makkelijker in de bochten te sturen valt en lichtvoetiger zou moeten zijn.
Maar dit overstuur wil ik niet in de mate zoals dit bij de S2000 het geval was.
Voortgaand op de indrukken dat ik hier krijg op het forum lijken bredere banden vanvoor een verbetering maar aanpassen van de camber lijkt mij het best om eerst te doen.
En dan maar weer eens gaan testen he. :)

Greetz.

Geplaatst: 14 aug 2006 10:15
door Maarten
Door achter iets minder camber te zetten krijg je makkelijk je gewenste overstuur, maar je max grip nivo / bochtsnelheid zal wel dalen.

De speedster is op hoge snelheden wel makkelijk in overstuur te krijgen.

Door de relatief 'zachte' demping/veren en de geometrie heb je wel veel actief camber. Dus relatief kleine camberwijzigingen hebben onder belasting grotere wijzigingen tot gevolg.

Maar bredere voorbanden werkt ook, al is het op lage snelheden niet makkelijk om de achterkant om te krijgen doordat er relatief veel grip is op de achteras en niet overdreven veel vermogen.

Geplaatst: 16 aug 2006 9:10
door RCduck7
Maarten schreef:Door achter iets minder camber te zetten krijg je makkelijk je gewenste overstuur, maar je max grip nivo / bochtsnelheid zal wel dalen.
Nu ben ik in de war. :?
De bochtsnelheid gaat dalen zeg je, dus wil je daarmee zeggen hoe meer camber je geeft voor onderstuur hoe vlugger je door de bochten gaat?
Ik denk eerder dat je de goede balans moet verkrijgen... niet te veel onderstuur of niet te veel overstuur.
De lotus elise S2 heeft iets meer overstuur dan de opel speedster en schijnt daardoor iets vluggere zijn bochten te nemen?
Dat heb ik in tal van duotests op het net en in magazines althans gezien.
Het kan best zijn dat de speedster 1 lange bocht vlugger kan nemen maar de iets meer oversturende elise S2 schijnt beter te loodsen in bochtwisselingen waardoor hij op vele circuits een iets betere tijd neerzet.
Of is er meer dan alleen overstuur wat het verschil van weggedrag maakt met speedster vs elise?
Zijn er nog andere opties dan camber en banden veranderen?

Sorry voor de late reactie, ik wilde eerst wat afwachten om te zien of hier nog iemand wat had aan toe te voegen. :wink:

Geplaatst: 16 aug 2006 12:47
door Maarten
Door op de achteras minder camber te zetten, krijg je iets minder grip achter in snel genomen krappe bochten, wat dus overstuur creeert.

Er is wel iets meer verschil tussen de elise en de speedster wat invloed heeft op het iets betere bochtengedrag zoals: 16" wielen voor (zorgt voor beter instuurgedrag en meestal ook voor minder onafgeveerd gewicht), lichtere fusee's voor en achter (lager onafgeveerd gewicht), andere dempersetting en veren.

De hele uitlijning aanpassen: camber, toe in/out endergelijke zoals op de S2 of exige gebruikt is natuurlijk ook een relatief goedkope oplossing.
Hier op het forum is daar al over gesproken.

Maar met de orginele voorwielen en banden ben je wel beperkt is mijn mening en dan is de standaard setup nog helemaal niet slecht mits goed uitgelijnt.

Maarten