Pagina 4 van 5
Geplaatst: 30 dec 2006 20:32
door Hendrik-Jan
Ik bedoelde meer links en rechts gelijk. Hij staat ca 1,5cm lager dan voorheen. Eerst even de drempels uitproberen.
Met die spoorverbreders vult het de wielkasten goed.
Geplaatst: 31 dec 2006 16:29
door Hendrik-Jan
Klaar (al een paar uurtjes).
Die andere kant ging redelijk snel.Voor is de auto ca 1,5cm lager en achter ca 1cm.
Ik heb een km of 15 gereden. De auto stuurst superstrak en voelt een stuk degelijker (steviger) aan. Comfort is wel wat minder maar daar zijn andere auto's voor.
Het wegdeg was nog nat dus heb ik nog rustig aan gedaan.
Voor iedereen die het nog niet heeft: SPAREN!
Geplaatst: 01 jan 2007 9:17
door YvoTuk
Kijk! Zie je wel

Iedereen kan die dingen monteren. Het enige wat je nodig hebt is een behoorlijk doppensetje, wat steeksleutels en een momentsleutel (en oh ja.. een krik, maar daar hebben mensen hier geloof ik nogal eens een gebrek aan

)
Gefeliciteerd met het succesvol afronden van je eerste project Hendrik Jan! Op naar de volgende! Geloof me, op een bepaald moment ga je dat sleutelen nog leuk vinden ook

Geplaatst: 01 jan 2007 10:34
door Hendrik-Jan
Thanks. Tijd en goed gereedschap is voldoende. En natuurlijk een goede handleiding!
Er zijn zelfs al mensen die een hefbrug in hun garage hebben...

Geplaatst: 05 jan 2007 8:09
door paul
Hendrik Jan,
Succes vandaag met het optimaliseren van de Nitron's
Laat me maar even weten hoe het gegaan is
Groeten,
Paul.
Geplaatst: 05 jan 2007 10:18
door Gerard
Zitten ze er bij jou al onder Paul?
Geplaatst: 05 jan 2007 11:59
door paul
Gerard schreef:
Zitten ze er bij jou al onder Paul?
Hi Gerard. Nee ze zitten er nog niet onder, vindt ik een beetje
zonde van die dure dingen, laat ze denk ik voorlopig maar veilig
in de doos zitten
Nee, even serieus: heb nog geen tijd gehad om er maar naar te
kijken en heb bovendien nog geen momentsleutel
Dus ik probeer de komende weken een dag vrij te nemen om het
bij van Sten te laten doen (even van H.J. horen hoe het vandaag is
afgelopen

)
Groeten,
Paul.
Geplaatst: 05 jan 2007 18:45
door Hendrik-Jan
Ging allemaal prima vandaag. Het monteren had ik al zelf gedaan. Vandaag ging de auto voor bumpsteer aanpassen, uitwegen en uitlijnen.
Het is altijd leukom bij Van Sten rond te hangen. Er staan daar leuke oude en nieuwe Lotussen. Ik sprak nog iemand die zijn 33 jaar oude Europa JPS aan het restaureren was. Hij had hem zelf gekocht toen de auto 3 jaar oud was. Wat is zo'n ding laag.
Maar goed we gingen voor de Nitrons. Peter (van Van Sten) nam de tijd om alles goed te doen. Alles is gecontroleerd en goed afgesteld. Ook altijd handig om bepaalde tips te krijgen over dingen die je echt niet en echt wel moet doen.
Het resultaat is geweldig. Door de bumpsteer aan te passen stuurt de auto beter de bocht in. Uitwegen gaf aan dat er nu teveel gewicht links voor zat. Wanneer je alleen in de auto zit is dat natuurlijk nog meer.
Uitlijnen was ook nodig. Ik had 8 graden uitspoor en die moest nog even goed gezet worden. De -1 camber was nog wel goed.
Ik kan het je aanraden Paul. Alles bij elkaar is het een hoop geld maar de auto is wel heel anders geworden (beter dus).
Succes.
Geplaatst: 05 jan 2007 19:36
door Gerard
Denk dat ik daar ook eens ga kijken t.z.t.
Geplaatst: 05 jan 2007 21:04
door Piet
Uitwegen gaf aan dat er nu teveel gewicht links voor zat.
Wat doen ze daar aan? Handvol stenen of zo?
Geplaatst: 05 jan 2007 21:34
door stevenflappy
Nee de veren omhoog of omlaag draaien zodat er meer of minder druk op komt en dus het gewicht verschuift, als ik het goed zeg... Heb het ook laten doen bij Lotus Amsterdam, zo gebeurd, lekker resultaat!
Geplaatst: 05 jan 2007 21:46
door Hendrik-Jan
Het verschil tussen de heenreis en terugreis was groot. Echt duidelijk merkbaar dus (dat is incluief het uitlijnen en goed afstellen van de rijhoogte e.d.).
Geplaatst: 05 jan 2007 22:22
door Maik
Lijkt mij toch ook een goede toko, van Sten. Ik ga daar ook maar eens een keer kijken...
Geplaatst: 06 jan 2007 10:51
door markv
piet schreef:Uitwegen gaf aan dat er nu teveel gewicht links voor zat.
Wat doen ze daar aan? Handvol stenen of zo?
Eigenlijk beetje hetzelfde als we hebben gedaan met jouw auto, alleen dan stukken nauwkeuriger. Ik heb de hele tijd de rijhoogte gemeten, maar dat is niet 100% nauwkeurig. Als je onder elk wiel een weegschaal zet, kan je echt zorgen dat alles gelijk staat, maar ook compenseren met bijvoorbeeld 1 of twee mensen erin.
Is wel redelijke klus als je het echt goed wilt krijgen
Mark
Geplaatst: 06 jan 2007 11:05
door Hendrik-Jan
Inderdaad. En het ziet er allemaal wel grappig uit. Het is dus wegen, wiel er af om de hoogte te verstellen, wiel erop en weer wegen.
Dat bumpsteer is ook nuttig. Het is alleen een k**klus omdat je ergens bij de pedalen moet zijn.
Omdat je auto lager komt te liggen wordt het stuurhuis ook een percentage naar beneden geplaatst. De stuuruitslag tijdens het inveren in een bocht wijkt hierdoor niet teveel af.
Zo zie je dat er wel wat bij komt kijken voordat je auto goed in balans is (mijn auto had gisteren een balans-dag).