Geplaatst: 27 mei 2005 11:01
Ik ben gisteravond weer even bij Beek langsgeweest voor een babbeltje.
Ik ga even goed op zoek naar een leuk uitlaatspruitstuk zodat Beek er een mooi middenstuk op kan gaan maken (van spruitstuk naar einddemper). Welke einddemper ik dan ga nemen (hoeft in het begin nog niet) weet ik nog niet, maar een iets lekkerder geluid is altijd lekker.
Er is natuurlijk al een topic geweest over uitlaatspruitstukken (door Peter), dus die ga ik maar (weer) even goed doornemen
.
Verder hebben we het nog over de rollenbank gehad van Beek.
Hij heeft mij uitgelegd hoe de bank van hun werkt. De meeste bedrijven/tuners hebben "dyno"banken. De naam Dynobank mag eigenlijk alleen gebruikt worden als het ook echt van dat merk "Dyno" is, maar veel andere banken werken met hetzelfde principe. Het werkt relatief simpel, gewoon een paar zware rollen met een vliegwiel op gang brengen. Dit zou een niet zo erg nauwkeurige manier zijn om het vermogen te meten, en ook door de vliegwielwerking worden allerlei plaatselijke dipjes toch gefilterd.
De bank van Beek is een "echte" rollenbank. Die meet dus niet een hele run over het hele toerenbereik, maar PER toerental. Er wordt dus vantevoren gekozen bij welke toerentallen er gemeten gaat worden. Bij mij was dat dus om de 1000tpm en op het laatst een stap van 500tpm. Vandaar dat de grafiek er dus wat apart uitziet. De auto wordt dus geremd op 1 toerental, dit doen ze met een dynamo en dan wordt er voor dat ene toerental het afgegeven vermogen "afgelezen".
Dit type bank zou de meest betrouwbare waardes moeten geven. Het is alleen een veel tijdrovender karwei dan een dynobank.
Ik heb ook nog gevraagd of ze de gasklep wat feller kunnen laten reageren op het gaspedaal, zodat de motor wat allerter op het gas gaat reageren. Ze gaan dit nu goed uitzoeken. Ze gaan dus na of er een soort filter op de regeling zit die de gasklep trager laat bewegen dan het gaspedaal. Ze verwachten dat er wel wat aan te sleutelen valt. Ze gaan dus niet de uitslag vergroten van de klep bij een bepaalde pedaalstand (gaspedaaltuning), maar echt de reaktietijd zeg maar van het systeem.
Maargoed, eerst maar even in uitlaatspruitstukken verdiepen
gr.
Maikel
Ik ga even goed op zoek naar een leuk uitlaatspruitstuk zodat Beek er een mooi middenstuk op kan gaan maken (van spruitstuk naar einddemper). Welke einddemper ik dan ga nemen (hoeft in het begin nog niet) weet ik nog niet, maar een iets lekkerder geluid is altijd lekker.
Er is natuurlijk al een topic geweest over uitlaatspruitstukken (door Peter), dus die ga ik maar (weer) even goed doornemen

Verder hebben we het nog over de rollenbank gehad van Beek.
Hij heeft mij uitgelegd hoe de bank van hun werkt. De meeste bedrijven/tuners hebben "dyno"banken. De naam Dynobank mag eigenlijk alleen gebruikt worden als het ook echt van dat merk "Dyno" is, maar veel andere banken werken met hetzelfde principe. Het werkt relatief simpel, gewoon een paar zware rollen met een vliegwiel op gang brengen. Dit zou een niet zo erg nauwkeurige manier zijn om het vermogen te meten, en ook door de vliegwielwerking worden allerlei plaatselijke dipjes toch gefilterd.
De bank van Beek is een "echte" rollenbank. Die meet dus niet een hele run over het hele toerenbereik, maar PER toerental. Er wordt dus vantevoren gekozen bij welke toerentallen er gemeten gaat worden. Bij mij was dat dus om de 1000tpm en op het laatst een stap van 500tpm. Vandaar dat de grafiek er dus wat apart uitziet. De auto wordt dus geremd op 1 toerental, dit doen ze met een dynamo en dan wordt er voor dat ene toerental het afgegeven vermogen "afgelezen".
Dit type bank zou de meest betrouwbare waardes moeten geven. Het is alleen een veel tijdrovender karwei dan een dynobank.
Ik heb ook nog gevraagd of ze de gasklep wat feller kunnen laten reageren op het gaspedaal, zodat de motor wat allerter op het gas gaat reageren. Ze gaan dit nu goed uitzoeken. Ze gaan dus na of er een soort filter op de regeling zit die de gasklep trager laat bewegen dan het gaspedaal. Ze verwachten dat er wel wat aan te sleutelen valt. Ze gaan dus niet de uitslag vergroten van de klep bij een bepaalde pedaalstand (gaspedaaltuning), maar echt de reaktietijd zeg maar van het systeem.
Maargoed, eerst maar even in uitlaatspruitstukken verdiepen

gr.
Maikel