Pagina 4 van 5
Geplaatst: 02 feb 2009 9:14
door Co'tje
piet schreef:Wat er ik niet van snap is dat Mark en ik en Maik? vreselijke slechte wegligging moeten hebben. (Verklaard wel mijn vreselijke rondetijd op het circuit

en Maik is gewoon dapper) Volgens mij staan wij +/- 2 cm lager dan aanbevolen.
Dat snap ik ook niet
Het klinkt wel aannemelijk dat een aantal klachten die ik hier op het forum heb gelezen over de Nitrons (spax of nitrons draadje) veroorzaakt kan zijn door verkeerde instellingen.
Geplaatst: 02 feb 2009 9:23
door allen
Piet, er staat toch dat je niet lager moet gaan dan 10-11? Niets mis mee dus. Daar staat het op toch?

Geplaatst: 02 feb 2009 9:25
door Piet
Welke klachten

Behalve ik heeft iedereen de Nitrons zo'n beetje heilig verklaard. Maar wie weet is dat te wijten aan een verkeerde instelling.
Geplaatst: 02 feb 2009 9:26
door Piet
allen schreef:Piet, er staat toch dat je niet lager moet gaan dan 10-11? Niets mis mee dus. Daar staat het op toch?

Ik geloof het wel al zal ik wel op het randje zitten.
Geplaatst: 02 feb 2009 9:29
door Piet
Achter zit ik, denk ik, wel beneden de 11.
Geplaatst: 02 feb 2009 9:32
door allen
Piet, wat je kunt doen is het voor de lol een keer naar Jan de Jong oid rijden. Laat hem de wagen op 11-12 of 12-13 zetten en kijk dan of je verbetering ondervind.

Geplaatst: 02 feb 2009 9:35
door Piet
Zat ik ook net aan te denken. Zou gelijk kunnen als mijn nieuwe velgen binnen komen (Any day now

) Wellicht dit jaar nog.
Geplaatst: 02 feb 2009 18:53
door Piet
Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R
Geplaatst: 02 feb 2009 20:24
door Arno
piet schreef:Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R
Opmerking...
Waarschijnlijk met de originele 17" wielen er op.
Voor de mensen die met 16/17" draaien zal je voor dus een stuk lager komen.
Bye, Arno.
Geplaatst: 02 feb 2009 22:32
door ohjeetje..
Arno schreef:piet schreef:Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R
Opmerking...
Waarschijnlijk met de originele 17" wielen er op.
Voor de mensen die met 16/17" draaien zal je voor dus een stuk lager komen.
Bye, Arno.
Niet bij 195/55/16. Zoals ik heb. Bf Goodridge G-Force profiler.
Groeten,
Nico
Geplaatst: 03 feb 2009 7:16
door Arno
Bijna
Origineel: 175/55R17 -> radius 312mm
195/50R16 (bijv. A048's) -> radius 301mm
Hierbij zal de voorkant dus 'automatisch' al 10mm lager komen te staan op 115mm.
195/55R16 -> radius 310mm
Scheelt dus 2mm
Profiel-diepte dus eigenlijk ook even mee-nemen
Daarna wil je ze eigenlijk nog even een corner-weight doen en wordt hij toch weer wat gesteld op de hoeken waardoor hij niet meer helemaal hetzelfde staat rondom. Da's niet erg.. Het is belangrijker dat de (kruis)verdeling van gewicht klopt.
Bye, Arno.
Geplaatst: 03 feb 2009 8:09
door YvoTuk
piet schreef:Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R

Heuh? Dat had ik toch gewoon op de thread gepost?
Geplaatst: 03 feb 2009 8:15
door YvoTuk
Grappig dat je over corner weighing begint Arno..
Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk altijd met behulp van geduld en een kaarsrechte (vlakke) betonvloer mijn auto op de juiste rijhoogte gezet. (instellen, rondje rijden, meten, instellen, rondje rijden, meten etc.)
Toen ik de auto op de schalen had... klopte alles
Ik wil niet zeggen dat de weegschalen zinloos zijn, maar voor ons als gemiddelde amateurs is het niet altijd even noodzakelijk om op die manier te werken.. geduld en een rechte vloer doen klaarblijkelijk ook wonderen

Geplaatst: 03 feb 2009 8:20
door Maik
En daar (bandenmaten) dan nog een kleine opmerking over: de maten van banden op papier komen vaak niet helemaal overeen met de werkelijke maten.
Dus die radius van 312mm kan voor een RE040 band weleens 309 zijn of 316mm ofzo.
Ik had het al eens gehoord, en het tabelletje van Prins Techniek met de maten van Toyo R888 banden laat het ook zien:
http://www.prins-techniek.nl/Racingtire ... CHNIEK.xls
bv:
R888 235/45R17: breedte 242mm, diameter 643mm (theoretisch 643mm, klopt dus)
R888 235/40R17: breedte 245mm, diameter 624mm (theoretisch 620mm, klopt dus niet helemaal).
Breedte en diameter varieren dus, niet heel veel, maar het is er wel

Geplaatst: 03 feb 2009 8:34
door Maik
Je kan ook gewoon geluk hebben met uitwegen. Ik heb mijn veren voor het monteren links en rechts hetzelfde ingesteld (stelmoeren op dezelfde plek). Een tijdje geleden de boel laten wegen bij Herman en het klopte heel aardig. Ik zal de resultaten weleens posten hier.