Pagina 4 van 4

Geplaatst: 07 aug 2009 19:08
door Rallye
Dennizz schreef:Nieuwe vriendin is geen optie :wink: Tijd voor een huisje met garage voor onze vervoersmiddelen lijkt mij een beter plan!
En dan zijn de verhuisplannen weer vaak de reden van de (gedwongen?) verkoop van de (hobby)auto... Dus kijk daar maar mee uit! ;)

Geplaatst: 07 aug 2009 20:01
door Dennizz
Elise schreef:
Dennizz schreef:Het verschil in getal is zeker groot, ik heb verder geen flauw idee wat ik me erbij moet voorstellen....
Daarom had ik al die omrekenfactor erbij gezet.
Even snel uitgerekend:

Voor:
234 = 41 N/mm (Standaard Bilstein)
375 = 66 N/mm (Standaard Nitron)
450 = 79 N/mm (Extra zware veren)

Achter

268 = 47 N/mm (Standaard Bilstein)
450 = 79 N/mm (Standaard Nitron)
550 = 96 N/mm (Extra zware veren)

Stel even dat er 150KG aan massa in die auto komt( = 1471 Newton), zeg 40% aan de voorzijde (= 588 N) en 60% aan de achterzijde (= 883 N)
(Let op, 40% en 60% is in dit voorbeeld puur gegokt !!! )

Voor:

Standaard Bilstein 588 / 82 = 7,1 mm ( 82 is dus 2 x 41 N/mm)
Standaard Nitron 588 / 132 = 4,5 mm
Extra zware veren 588 / 158 = 3,7 mm

Achter

Standaard Bilstein 883 / 94 = 9,4 mm
Standaard Nitron 883 / 158 = 5,6 mm
Extra zware veren 883 / 192 = 4,6 mm

En als je het helemaal goed wilt doen, dan zou je moeten weten hoeveel Nitrons dempers korter zijn als de Bilstein dempers en dan ook het afgeveerde gewicht van de auto (zeg even 800KG) ook omrekenen.
Snap ik het goed in jouw voorbeeld als je dus met 150 kilo erin gaat zitten dat de standaard voor veren samen totaal 7,1 mm inveren en bij de nitron`s maar 4,5 mm inveren of is dit per veer?

Geplaatst: 07 aug 2009 21:27
door Elise
Dennizz schreef:Snap ik het goed in jouw voorbeeld als je dus met 150 kilo erin gaat zitten dat de standaard voor veren samen totaal 7,1 mm inveren en bij de nitron`s maar 4,5 mm inveren of is dit per veer?
Dat is dan voor de voorkant.

Anders uitgelegd, totaal heb je bij standaard bilsteins 2 x 41 + 2 x 47 = 176 N/mm
Stel dat je auto maar 1 veer zou hebben van 176/mm, dan zou die ene veer dus (wederom die 150KG) 1471 / 176 = 8,35 mm inzakken.

Het gaat erom dat je begrijpt dat ook al is de bodemspeling minder (bij een lege auto) je uiteindelijk toch beter af kunt zijn met zwaardere veren (vwb het nemen van drempels etc.)

Geplaatst: 07 aug 2009 21:34
door Smiley
Al die techniek zegt me niet zoveel, maar zoals ik reeds zei, heb ik 11 cm speling.
Ik heb een 16/17 setup, met nitrons en eibach veren 375/450 lbs.
Moet het wel rustig aandoen bij drempels, maar kom er redelijk overheen.

Geplaatst: 08 aug 2009 10:58
door Dennizz
Elise schreef:
Dennizz schreef:Snap ik het goed in jouw voorbeeld als je dus met 150 kilo erin gaat zitten dat de standaard voor veren samen totaal 7,1 mm inveren en bij de nitron`s maar 4,5 mm inveren of is dit per veer?
Dat is dan voor de voorkant.

Anders uitgelegd, totaal heb je bij standaard bilsteins 2 x 41 + 2 x 47 = 176 N/mm
Stel dat je auto maar 1 veer zou hebben van 176/mm, dan zou die ene veer dus (wederom die 150KG) 1471 / 176 = 8,35 mm inzakken.

Het gaat erom dat je begrijpt dat ook al is de bodemspeling minder (bij een lege auto) je uiteindelijk toch beter af kunt zijn met zwaardere veren (vwb het nemen van drempels etc.)
Ik snap hem helemaal, maar kon het verband niet leggen met mijn "probleem". Ik raak de grond dus echt al of al bijna voordat de voorwiel(en) de drempel oprijden. Ik heb dus echt hoogte nodig.

Ik kan mij niet herinneren dat ik door het inveren de clam heb geraakt. Oke, oke alleen de eerste dag toen ik met een bestelbusje de eerste drempel pakte :oops: Vanaf die keer is het rijdend (boven stapvoets) nooit meer gebeurd.