Sportonderstel

Alle overige technische zaken.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Hoi, Maarten

Ik ben heeel benieuwd of het wat gaat worden met je motor project.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Mark, op het VX forum hebben nu aardig wat mensen de nieuwe O.Z. wielen gekregen met ook vóór 16 inch en achter 17 inch. Heb je dat gelezen? Ik heb al van 2 mensen gelezen dat ze hun standaard ABS unit blijven gebruiken en er nog geen gekke dingen mee hebben beleefd. Had jij nou eerst ook nog even met je standaard unit gereden sinds je met 16/17inch rijdt? En grijpt je ABS nu echt zoveel later in of zal dat toch voor het allergrootste deel komen doordat je nu veel meer grip voor hebt (door je 195 bandjes....).

Wat denk jij?

M.
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Oh, maar dat is al langer bekend hoor. Er zijn mensen die al tijden rondrijden met 16/17. Ricky2772 rijdt er sowieso al heel lang mee.
Het hoeft ook helemaal geen probleem te zijn, zoals ik ook in het stukje heb geschreven over de ABS unit:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

heb ik dus gereden met de originele wielen met de nieuiwe ABS unit. Dat gaf absoluut geen problemen. Maar er was wel duidelijk verschil te merken ten opzichte van de laatste versie die ik had (die uit de turbo). Veel later ingrijpen, meer slip en sneller loslaten.

Met de nieuwe 195 banden is het gedrag hetzelfd, maar vertraagd het gewoon een stuk beter.

En ik wil gewoon zo min mogelijk kans op gezeik met de remmen. M'n ervaringen tot nu toe met de ABS units was niet erg positief, ook niet op de openbare weg. Heb nog een tijdje getwijfeld om zonder te gaan rijden, maar uiteindelijk besloten om de vxr/lotus unit erin te (proberen) zetten. Ben er tot nu toe tevreden over.

Mark
C30-94@0.55bar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Waarom gaan de mensen met 16"voor en 17"achter rijden :?:
Wat is daar het voordeel van :?:

Plaatje erbij misschien, OZ velgen zijn meestal wel mooi vindt ik :!:
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Marcel schreef:Waarom gaan de mensen met 16"voor en 17"achter rijden :?:
Over het algemeen:

- lichter, zowel velg als band
- minder centrifugaalkrachten op de voorwielen wat stuurgevoel ten goede komt (duidelijk merkbaar, probeer eens een draaiend fietswiel te bewegen)
- ruimere bandenkeuze

Eigenlijk wil je zelfs op 15" voor en 16" achter rijden om het beste gedrag te krijgen op de limiet.

De Lotus ontwerpers wilden de Elise origineel op 13 of 14" wielen zetten (zoals Caterhams), maar daar kregen ze de remschijven niet in.

Toen werd het 15" op de S1 elise. De 16" achter was een concessie aan de marketing afdeling.

De S2 Elise rijd op 16" voor en 17" achter en dat is alweer wat meer marketing, want eigenlijk wilden de engineers op 15/16 blijven.

De reden dat de Speedster naar 17" voor is getild standaard is helemaal 100% marketing omdat Opel het 'mooier' vond en niet omdat het een technische achtergrond had.

Bye, Arno.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Arno schreef:
Marcel schreef:Waarom gaan de mensen met 16"voor en 17"achter rijden :?:
Over het algemeen:

- lichter, zowel velg als band
- minder centrifugaalkrachten op de voorwielen wat stuurgevoel ten goede komt (duidelijk merkbaar, probeer eens een draaiend fietswiel te bewegen)
- ruimere bandenkeuze

Eigenlijk wil je zelfs op 15" voor en 16" achter rijden om het beste gedrag te krijgen op de limiet.

De Lotus ontwerpers wilden de Elise origineel op 13 of 14" wielen zetten (zoals Caterhams), maar daar kregen ze de remschijven niet in.

Toen werd het 15" op de S1 elise. De 16" achter was een concessie aan de marketing afdeling.

De S2 Elise rijd op 16" voor en 17" achter en dat is alweer wat meer marketing, want eigenlijk wilden de engineers op 15/16 blijven.

De reden dat de Speedster naar 17" voor is getild standaard is helemaal 100% marketing omdat Opel het 'mooier' vond en niet omdat het een technische achtergrond had.

Bye, Arno.
Hoi is er bezwaar om met 16"voor te rijden en 18" achter :?:

Waarom trouwens een 195 band en geen 205 en achter maar 225 en geen 245 :?:

Bedankt weer,

Marcel.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Marcel schreef: Hoi is er bezwaar om met 16"voor te rijden en 18" achter :?:
Nee, je kunt toch rijden met wat je wilt? Al zou je naar 15" gaan ook dat kan prima.

Er zitten qua rijden natuurlijk wel nadelen aan grotere wielen. Een aluminium velg is zwaarder dan een rubberen band. Dus achter zal het gewicht toenemen en heb je dus meer roterende massa. Dat kun je vervolgens merken tijdens het rijden.
Waarom trouwens een 195 band en geen 205 en achter maar 225 en geen 245 :?:
225 achter is ruim voldoende voor deze hoeveelheden vermogen, mag geen probleem zijn. Om een beetje verhouding te houden tussen voor en achter is 195 dan een redelijk maat. Natuurlijk even goed afkijken bij lotus zelf, die gebruiken op de elises en vxr ook 195. Als je 205 voor zet krijg je wat meer grip voor en minder achter, dus zal de auto sneller naar overstuur gaan.

Belangrijkste is denk ik dat je kijkt wat je wilt, show of go. Daar zit een vrij belangrijke afweging..

Mark
C30-94@0.55bar
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

markv schreef: 225 achter is ruim voldoende voor deze hoeveelheden vermogen, mag geen probleem zijn. Om een beetje verhouding te houden tussen voor en achter is 195 dan een redelijk maat. Natuurlijk even goed afkijken bij lotus zelf, die gebruiken op de elises en vxr ook 195. Als je 205 voor zet krijg je wat meer grip voor en minder achter, dus zal de auto sneller naar overstuur gaan.

Belangrijkste is denk ik dat je kijkt wat je wilt, show of go. Daar zit een vrij belangrijke afweging..

Mark
Okee bedankt,

ja ik vindt het moeilijk, ik ben geen circuit rijder, dus waarschijnlijk zal ik nooit echt verschil merken....dus zal het wel show worden :wink: 17" voor en 18" achter :!:

Ik weet wel dat ik geen 18" meer voor wil, dat werd te direct vond ik :!:

Wat mij trouwens verder opvalt is dat alle echt lichte velgen alleen voor Japaners gemaakt worden.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

@Markv

Mark ik zie dat jij er Toyo Proxes T1 R 195/50R16 en 225/45R17 op hebt zitten, nu is volgens de site de 195/50/16 alleen in de V-klasse te leveren, dus tot 240km/uur dit houd dus in dat ik op de Turbo deze niet mag zetten, denk je dat 205/50/16 ook zal passen, die hebben ze wel in de W-klasse :?:

Zou je een een foto langs de zijkant van je auto kunnen maken voor mij, ik wil graag zien hoe ver jouw wielen nu naar buiten/binnen staan met jou configuratie :!:
Voor: Compomotive MO 7.0x16 ET 23 met Toyo Proxes T1 R 195/50R16
Achter: Compomotive MO 8,0x17 ET 30 met Toyo Proxes T1 R 225/45R17

Bedankt Marcel.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Marcel,
Marcel schreef:@Markv

Mark ik zie dat jij er Toyo Proxes T1 R 195/50R16 en 225/45R17 op hebt zitten, nu is volgens de site de 195/50/16 alleen in de V-klasse te leveren, dus tot 240km/uur dit houd dus in dat ik op de Turbo deze niet mag zetten, denk je dat 205/50/16 ook zal passen, die hebben ze wel in de W-klasse :?:
Op deze url van Toyo kun je de aanbevolen waardes zien:

http://www.toyo.co.uk/index.php?fuseaction=car.t1-r

5.5 - 7.5J zo te zien dus..
Zou je een een foto langs de zijkant van je auto kunnen maken voor mij, ik wil graag zien
hoe ver jouw wielen nu naar buiten/binnen staan met jou configuratie :!:
Voor: Compomotive MO 7.0x16 ET 23 met Toyo Proxes T1 R 195/50R16
Achter: Compomotive MO 8,0x17 ET 30 met Toyo Proxes T1 R 225/45R17
Yes Sir! Zie attachment.

Groetjes,

Mark
Bijlagen
Achterkant
Achterkant
achterkant.jpg (45.65 KiB) 432 keer bekeken
Voorkant
Voorkant
voorkant.jpg (53.42 KiB) 437 keer bekeken
C30-94@0.55bar
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hee bedankt, ziet er goed uit zo !!
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

kan iemand mij vertellen als ik er Nitrons onder gooi, wat precies het verschil is in rijcomfort, wordt hij echt als een plank of juist niet en juist wat comfortabeler tov de std dempers.

Markv jij schreef (standaard is 375 voor, 450 achter, ik heb nu 450 voor, 550 achter), waarom is dat en wat voor verschil zit daartussen, ook gekeken naar comfort bij dagelijks gebruik, nogmaals ik ben geen circuit rijder.

Groet Marcel.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Het verschil is zeer groot :!: :idea: Je kent hem niet weer :!:
Het is een beetje moeilijk uitleggen, eigenlijk moet je het zelf voelen.
Het maakt in elk geval al minder bijgeluiden,het comfort is ook een stuk beter, hij is iets stugger,maar niet keihard, én het comfor is d.m.v. klikjes in te stellen :!: En tenslotte, een perfecte wegligging t.o.v. de orginele.
Kortom: één van de beste optie's die je kunt veranderen :!:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik heb nog niet veel ervaring met de Nitrons, maar bij mij komen ze er in oktober onder, maar wat ik ervaren heb met de speedster van Mark is dat het comfort (voor mij) nog best oke is. Hij heeft dan wel de hardere veren, maar met een zachte dempersetting is er voor mij prima mee te leven. Als ik jou was zou ik gewoon de standaard veren (375/450) nemen, dat setje maakt al dag en nacht verschil met de standaard veer/demper combi, en vooral voor jouw doeleinden denk ik prima. Ik zoek af en toe het circuit op en vind belangrijk dat hij minimale bodyroll heeft, dus ik neem ook de harde...

Wanneer? :wink:
Afbeelding
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef:Ik heb nog niet veel ervaring met de Nitrons, maar bij mij komen ze er in oktober onder, maar wat ik ervaren heb met de speedster van Mark is dat het comfort (voor mij) nog best oke is. Hij heeft dan wel de hardere veren, maar met een zachte dempersetting is er voor mij prima mee te leven. Als ik jou was zou ik gewoon de standaard veren (375/450) nemen, dat setje maakt al dag en nacht verschil met de standaard veer/demper combi, en vooral voor jouw doeleinden denk ik prima. Ik zoek af en toe het circuit op en vind belangrijk dat hij minimale bodyroll heeft, dus ik neem ook de harde...

Wanneer? :wink:
Tjaaaa......... 8)

in ieder geval niet binnen twee weken, daarna geef ik geen garanties :shock: wil het gelijk doen met andere velgen :!:

Gezien mijn gebruik is denk ik de 16"/17" combi niet nodig en kan ik net zo goed voor de looks gaan, 17"/18", samen met de Nitrons moet dat toch wel een heel mooi resultaat geven en een beter rijdende auto :!:

Maar dit was de laatste nu gaan we echt op vakantie :lol:

Doeiiiiiiiiiiiiiiiii
Plaats reactie