Pagina 4 van 5

Re: Nokkenasketting

Geplaatst: 30 jun 2012 19:26
door Blitz
eryofa schreef:Je gaat in ieder geval voor safe, door alles te vervangen.
Maar als ik het goed begreep heeft de Opel dealer je verteld dat alle modificaties waren uitgevoerd?

Dan hebben ze je niet juist geïnformeerd, want de nokkenas-mod was niet uitgevoerd. Ik heb destijds een briefwisseling met GM gehad omdat de dealer vertelde dat deze modificatie enkel in geval van klachten werd uitgevoerd.

Op mijn vraag wat dan slimmer was: eerst de motor stuk laten draaien, en daarna alsnog de modificatie uitvoeren (met extra schades) ging er weer een balletje rollen. ER kwam weer een brief van GM, waarin met toegaf voor een aantal motoren een modificatie uit te voeren. O.a. te zien aan een aantal verfstippen die er wel- of niet op het kleppendeksel zouden zitten.

Als jou motor daarvoor in aanmerking komt is de dealer volgens mij in gebreke gebleven door je niet eerlijk te informeren. IK zou dan zeker verhaal gaan halen.
ik heb gemaild met Opel Belgium zelf...

Geplaatst: 30 jun 2012 20:05
door sooike
Blitz schreef:mijn Astra is 4 jaar van Opel Belgium geweest, daarom snap ik er dus nix van dat die ketting niet in orde gemaakt is :roll:
Ook de Opeltjes van Opel Belgium werden bij een dealer onderhouden, en als die voor het klusje vb. 2u wordt betaald door Opel Belgium terwijl er vb. 4u werk aan is................................... :roll:

Geplaatst: 01 jul 2012 13:45
door eryofa
Sorry, ik was inderdaad niet helemaal duidelijk.
Met nokkenas-mod bedoelde ik de modificatie van de nokkenasketting/tandwielen/spanner/en oliesproeier.

Deze zijn bij mijn Speedster in 2003 vervangen. (Bouwjaar 2001)

Of de motor daarvoor in aanmerking kwam was te zien aan een verfstip op het kleppendeksel.

Geplaatst: 01 jul 2012 15:36
door Manta79
Ah, die wist ik inderdaad wel, maar een "mod aan de nokkenassen" was even een verrassing :-) (die er niet is voor de lezers... )

Geplaatst: 01 jul 2012 16:34
door robertsabee
Nou, zonet toch maar een mail gestuurd naar OPC Oosterhout. Daar heb ik de auto in 2007 gekocht en na een artikeltje in Autoweek over de Z22SE in januari 2010 nog expliciet geïnformeerd of de modificatie aan de distributie nodig was. Ik kreeg toen de reactie dat alle recalls waren uitgevoerd. Niet dus. Ik heb hen gevraagd om een nette oplossing. Ik houd jullie op de hoogte.

Moet de achterclam er eigenlijk af voor deze reparatie??

Geplaatst: 01 jul 2012 18:26
door eryofa
Yeps, de achterclam moet er af. Evenals een deel van de onderbeplating.
De Opel Dealer heeft er destijds twee volle dagen werk aan gehad. De motor zelf is wel blijven zitten volgens mij.

Geplaatst: 01 jul 2012 20:27
door 911Speedster
eryofa schreef:Yeps, de achterclam moet er af. Evenals een deel van de onderbeplating.
De Opel Dealer heeft er destijds twee volle dagen werk aan gehad. De motor zelf is wel blijven zitten volgens mij.
:shock:

Bij mij is de achter clam er toch echt niet af geweest. Klep open, beide onderplaten en de rechter wielkuip.

De klep voor de klependeksel, onderplaten voor het losmaken van de kat bij het spruitstuk en de achterste motorsteun, wielkuip voor de rechter motorsteun en de afdekplaat waar de kettingen achter zitten.

Aangezien er een lang bout precies achter het subframe zit dient het blok gekanteld te worden!

Heb dit alles samen met een Opel monteur in 9,5 uurtjes gedaan. Zijn dan wel wat tijd kwijt geraakt bij het bij elkaar zoeken van de benodigde speciale gereedschappen van Opel.

Z22SE

Geplaatst: 02 jul 2012 14:57
door S. Gonzales
Klopt, goed beschreven. Achterclam hoeft er idd niet af.

Geplaatst: 02 jul 2012 15:06
door Manta79
Of moest nou de voorclam eraf ?

:jump:

Geplaatst: 02 jul 2012 15:09
door Smiley
De voorclam moet er toch altijd af, als je de crashbox eens lekker uit wilt soppen.

Z22SE

Geplaatst: 02 jul 2012 16:19
door S. Gonzales
Manta79 schreef:Of moest nou de voorclam eraf ?

:jump:
Bij sommige 'zilveren' wel :bangin:

Re: Z22SE

Geplaatst: 02 jul 2012 19:11
door Manta79
S. Gonzales schreef:
Manta79 schreef:Of moest nou de voorclam eraf ?

:jump:
Bij sommige 'zilveren' wel :bangin:
Als je een kettingenset samen met "wat" anders inbouwd wel hoor !

gekke blauwe meneer ! :bangin:

Geplaatst: 10 jul 2012 19:04
door robertsabee
robertsabee schreef:Nou, zonet toch maar een mail gestuurd naar OPC Oosterhout. Daar heb ik de auto in 2007 gekocht en na een artikeltje in Autoweek over de Z22SE in januari 2010 nog expliciet geïnformeerd of de modificatie aan de distributie nodig was. Ik kreeg toen de reactie dat alle recalls waren uitgevoerd. Niet dus. Ik heb hen gevraagd om een nette oplossing. Ik houd jullie op de hoogte.
Vorige week kreeg ik het volgende bericht:

''Na enig zoekwerk via de importeur kan ik u met zekerheid melden dat Uw Opel Speedster niet in aanmerking komt voor de modificatie van de distributie. Uw Opel Speedster valt niet in de chassisnummerreeks van voertuigen welke in aanmerking komen voor de modificatie, daarom is deze modificatie in het verleden niet uitgevoerd. Verder kan ik u mededelen dat er geen openstaande modificaties meer zijn aan Uw Opel Speedster.''

Daarna gevraagd hoe dat dan zit met de berichten op het forum die spreken van motornummers, en welke gegevens de importeur dan precies vertrekt heeft.

''Ik heb de modificatie van destijds ontvangen incl. de chassisnummerlijsten van de motoren welke in aanmerking komen. De bescheiden van de importeur zijn helaas niet voor derden beschikbaar. Echter kan ik u verzekeren dat uw auto niet in de modificatie valt.''

Nou, in ieder geval keurig antwoord gekregen. En hoewel de berichten op het forum en van Oosterhout elkaar tegenspreken, zal ik ze moeten vertrouwen. Komt me ook beter uit, want erg veel zin in zo'n mega-reparatie heb ik ook weer niet. En mocht hij toch in de soep draaien....

Flushen

Geplaatst: 30 jul 2012 5:47
door waggel
Een vriend van mij heeft vorige week een proefrit gemaakt in een opel GT. Toen de garage houder mijn speedster zag vertelde hij dat ik regelmatig het motorblok moest flushen omdat de 2.2 nog wel eens een gebroken ketting zou hebben.

Gaat dit over het onderwerp van verstopte sproeier en zo ja, kan het "flushen" van het blok dit inderdaad voorkomen?

Mijn speedy is van 2001 en een van de eerste modellen #0683, en ondanks de lage km stand (nu reeds 33.000) ben ik toch enigszins bezorgd. Bij de papieren staan de standaard terugroep acties maar die van de sproeier kan ik niet terugvinden.

Marcel

Re: Flushen

Geplaatst: 30 jul 2012 8:05
door Smiley
waggel schreef:Gaat dit over het onderwerp van verstopte sproeier en zo ja, kan het "flushen" van het blok dit inderdaad voorkomen?
Geen idee, maar ik denk dat het wisselen van alleen de kettingspanner voor het verbeterde (linker) type wat vriendelijker voor je portomonee is.

Afbeelding

Onze ketting zelf staat voor 100.000 miles of 10 jaar, dus eigenlijk zijn we allemaal aan de beurt.