een goede 2de hands motor zou mss goedkoper zijn dan de boel te laten herstellen, dus als iemand wat in de aanbieding heeft, hoor ik het graag
Z22SE gezocht
-
Blitz
Z22SE gezocht
de distributieketting van mijn astra is geknapt tijdens het rijden, met kromme kleppen als gevolg..
een goede 2de hands motor zou mss goedkoper zijn dan de boel te laten herstellen, dus als iemand wat in de aanbieding heeft, hoor ik het graag
- robertsabee
- Actief lid
-
Blitz
in theorie hoeft een ketting pas na 300.000 km vervangen worden. mijn astra heeft er net 96.000 gedaan
ik heb niks waarschuwing gekregen. was gewoon op weg naar het werk, 50 per uur, radio stond zacht en ik hoorde niks.
auto viel opeens stil, net of de benzine was op..
ik ben nog tot op de parking van mijn werk kunnen bollen en toen ik hem daar weer probeerde te starten hoorde ik dat er wat mis was, dus kleppendeksel er af genomen en toen zag ik dat de ketting stuk was.
vandaag heeft een collega van mij de motor verder gedemonteerd en geconstateerd dat de kleppen krom staan
ik heb niks waarschuwing gekregen. was gewoon op weg naar het werk, 50 per uur, radio stond zacht en ik hoorde niks.
ik ben nog tot op de parking van mijn werk kunnen bollen en toen ik hem daar weer probeerde te starten hoorde ik dat er wat mis was, dus kleppendeksel er af genomen en toen zag ik dat de ketting stuk was.
vandaag heeft een collega van mij de motor verder gedemonteerd en geconstateerd dat de kleppen krom staan
-
Exmantaa
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Distributieketting is (letterlijk) de zwakke schakel van de Z22SE... Zoek maar eens op het net.
96K is niet echt veel, dus misschien alleen een koprevisie/ander kop en nieuwe distributieset? Bij een ander blok weet je ook niet wat er boven je hoofd hangt, dus zou daar voor de zekerheid ook eerst een vernieuwde kettingset in hangen...
96K is niet echt veel, dus misschien alleen een koprevisie/ander kop en nieuwe distributieset? Bij een ander blok weet je ook niet wat er boven je hoofd hangt, dus zou daar voor de zekerheid ook eerst een vernieuwde kettingset in hangen...
- robertsabee
- Actief lid
Welk motornummer heb jij? Ik lees dat vanaf nummer 11065400 de distributie vanaf fabriek gemodificeerd is.Blitz schreef:in theorie hoeft een ketting pas na 300.000 km vervangen worden. mijn astra heeft er net 96.000 gedaan![]()
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Volgens mij alleen met een andere kettingspanner.robertsabee schreef:Welk motornummer heb jij? Ik lees dat vanaf nummer 11065400 de distributie vanaf fabriek gemodificeerd is.
De linker is de nieuwe.

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- robertsabee
- Actief lid
- 911Speedster
- Actief lid
Dus wat in nu de beste oplossing, Ketting preventief vervangen op 80.000 km?
Ook van ballans assen?
Even naar een opel dealer gebeld. Inderdaad na een aantal km ’s bij de eerste versie van spanner ratel geluid.
Nog nooit voor gehad dat een ketting stuk gaat van een z 2.2 se. Maar ja die motoren draaien meestal ook niet zo veel km’ s
Waarschijnlijk in de astra niet zo veel gebruikt.
@BLITZ
Kan het zijn dat je met de oudere versie van de ketting spanner zit?
Dan is het wel mogelijk.
Ook van ballans assen?
Even naar een opel dealer gebeld. Inderdaad na een aantal km ’s bij de eerste versie van spanner ratel geluid.
Nog nooit voor gehad dat een ketting stuk gaat van een z 2.2 se. Maar ja die motoren draaien meestal ook niet zo veel km’ s
Waarschijnlijk in de astra niet zo veel gebruikt.
@BLITZ
Kan het zijn dat je met de oudere versie van de ketting spanner zit?
Dan is het wel mogelijk.
- 911Speedster
- Actief lid
Ook onderdeel 26 in deze link heeft een grotere opening gekregen, van ongeveer een ,5 naar 1mm, voor een beter smering van de ketting.
Bij het uitwisselen van mijn ketting bij 1660km was er wel wat vervuiling in de sproeier te zien. Heb er helaas geen foto van
Bij het uitwisselen van mijn ketting bij 1660km was er wel wat vervuiling in de sproeier te zien. Heb er helaas geen foto van