ilmung schreef:Wat ik vergat bij te vertellen is dat de chiptuner de auto test voor en na de chiptuning en dus infeite aantoont wat de pk winst is : 147pk naar 160pk en 205Nm naar 220Nm .
Hoe sta je daar tegenover ?
http://autotuneheinz.be/performance/ope ... /22i-147hp
Helaas een beetje skeptisch.
De map moet dan wel helemaal fantastisch zijn, om er zoveel extra uit te krijgen, zonder dat er meer lucht in de cilinders komt.
Als je het eerder geposte dyno lijstje ziet, is alleen een map en een aanzuigkitje lastig.
Hier nog een leerzaam filmpje over cold air intakes, en wat het resultaat is:
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI
Naar mijn mening is een custom mapping de kers op de taart, nadat je allerlei luchtaanzuiging verbeteringen gedaan hebt, TOT AAN HET BLOK.
Ik kan je alleen adviseren om je een beetje in te lezen op de techniek hier in het forum, ipv met een gevulde portomonee naar een tuner te lopen.
Dat kan namelijk altijd nog. (en gezien je alles uit wilt besteden, zul je wel moeten)
Als een motor beter moet presteren, moet dat door het volgende:
1. Hij heeft meer lucht nodig. (aanzuiging)
2. Hij moet agressiever werken (ontsteking vervroegen/scherpere nokassen)
3. Hij moet het resultaat na verbanding sneller kwijt kunnen. (uitlaat)
Let op, ik ben zelf geen tuner, en pretendeer absoluut geen gedegen motorkennis te hebben.
Alles wat ik meld, is van wat ik in de loop der jaren opgepikt en zelf geleerd heb op diverse speedster fora.
We hebben hier mensen met meer kennis in de vorm van speerke, arno, markv, exmantaa, speedster4fun en vast nog een paar die ik vergeet.
Even terug naar de aanzuiging.
Op je speedster zit momenteel een papieren luchtfilter, verpakt in een filterbox, links in je motorruimte.
Sommige supercharger conversies die stil moeten zijn, blijven die box gebruiken, en kunnen daarmee rustig tot 250pk gaan.
Dat deel vervangen door een open filter (cone of ook wel cold air intake genoemd) brengt dus helemaal niks.
(buiten een leuker geluid, want je zit vlakbij de aanzuiging, en dat klinkt fantastisch op vol gas)
Van de filterbox naar je gasklep, zie je nu een soort platgeslagen zwarte plastic pijp lopen.
Die kun je omwisselen voor een holle pijp van pak 'm beet 60 of 70mm intern. (want je huidige gasklep heeft maar een 58mm doorsnee)
Wat dat exact in pk's helpt, is niet helemaal aangetoond.
Dan komen we bij de gasklep, die op je inlaatspruitstuk zit.
Zoals ik al zei, die heeft standaard een 58mm doorsnee. Sommigen maken de flow beter, door deze intern te poorten. (gladslijpen zeg maar)
Ook hiervan is niet exact aan te geven wat het brengt. Is in de categorie alle beetjes helpen zeg maar.
Alleen Speerke's software kan ook met een grotere (65mm interne doorsnee) gasklep omgaan.
Dan komen we bij het allerbelangrijkste, wat zich meermalen bewezen heeft, en dat is het inlaatspruitstuk.
Dat van de 2.4, heeft een veel betere flow, en kan ook daadwerkelijk meer lucht naar de cilinders verplaatsen.
Helaas past een 2.4 spruitstuk niet in combinatie met een 120 ampere dynamo. Je zult er dan een 100 ampere versie in moeten zetten, of je spruitstuk dermate aan laten passen, dat het toch past.
Dan komen we bij het verbrandingsdeel.
Hier komen de agressievere nokkenassen en de mapping in beeld.
Met het 2.4 spruitstuk verschuifd je koppelcurve een beetje naar rechts, en toen ik het had gedaan voelde ik ook dat bij 4250
toeren, het weer soepel aanvoelde. Nadat ik speerke's software had geladen, was dat knikpunt weer weg (gladgestreken)
Met agressievere nokken heb ik zelf geen ervaring. Wacht even tot er mensen posten die hier meer van weten.
De mapping die gedaan wordt, moet ervoor zorgen dat je genoeg benzine ingespoten krijgt, en dat de ontsteking op het uiterste staat.
Richting 200pk kan het zijn dat je bestaande injectoren te klein zijn, en vervangen moeten worden door een maatje groter.
Dan het uitlaatgedeelte.
De eerste restrictie is je precat gedeelte. Dat is een 400 cells filter, op zo'n 20cm afstand van je uitlaatspruitstuk.
Dit zorgt voor veel restrictie, en dient alleen om de euro norm van toen te halen.
De precat eruit tikken kost niks (alleen wat bloed zweet en tranen en wat boorkoppen)
Hij zorgt er zelfs voor dat je standaard uitlaatspruitstuk kan scheuren, omdat hij voor zoveel tegendruk zorgt.
Een sportcat is daarom ook niet voorzien van een precat, aleen een cat sectie. (met vaak 200 of 100 cells ipv standaard 400 cells)
Het standaard (gecaste) spruitstuk heeft nauwe doorgangen, wat je kunt opheffen met een spagettiespruitstuk, waarin de warme lucht beter kan uitzetten.
Laatste deel is dan de demper. Standaard heb je een schottendemper waarin de uitlaatgassen eerst wat heen en weer gestuurd worden, voor het eruit gaat.
Dempers zoals de 2.5" van tullett is een absorbtiedemper, wat betekend dat het eigenlijk een rechte pijp binnen in de demper is, die met dempingsmateriaal omwikkeld is.
Let op dat deze systemen een stuk luider zijn dan schottendempers.
Omdat we hier geen speedster gespecialiseerde tuners hebben in belgie (ook niet in NL trouwens) wordt het een beetje
lastig om je betaalbaar naar een hoger niveau te tillen.
Je kunt eens een prijsopgave doen voor je gewenste wijzigingen bij:
- Heinz.
- Hitec (Duitsland)
- Klasen (Duitsland)
- Courtenay (UK)
- Thorney (UK)