Pagina 4 van 7

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 9:23
door tibby
De magische kracht van een vrouw :D

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 9:41
door ilmung
Hi Smiley
Bedankt voor de info !
Om ieder misverstand te vermijden : ik bedoel dat ik vertrouw op mensen met ervaring van de speedsterclub nl !!!!
Wat ik vergat bij te vertellen is dat de chiptuner de auto test voor en na de chiptuning en dus infeite aantoont wat de pk winst is : 147pk naar 160pk en 205Nm naar 220Nm .
Hoe sta je daar tegenover ?

http://autotuneheinz.be/performance/ope ... /22i-147hp

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 10:00
door hitman
na 3 maanden eens terug gaan om een nieuwe vermogensmeting te doen

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 10:04
door gertje
de ecu regelt zijn eigen terug naar standaart

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 10:20
door ilmung
Met respect met uw bewering ,maar mij lijkt dat onwaarschijnlijk ????
Hebben andere leden daar ervaring mee ?
Is dit bij iedere chiptuning het geval of was dit een alleenstaand geval door bvb verkeerde programmatie ??

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 10:34
door hitman
in de speedster zit een zelflerende ecu die terugkeert naar de fabrieksinstellingen
er zijn daar ondervindingen van terug te vinden

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 10:34
door gertje
gertje schreef:de ecu regelt zijn eigen terug naar standaart
de ecu is zelf lerend deze heeft een aantal procent dat hij boven de standaard gaat en een aantal procent eronder. Dit is bv goed voor kleine aanpassingen aan de motor dan kan hij een beetje meer geven. indien men de waarde verander zoals met chiptunning zal deze na een tijd door zijn zelf lerend zijn terug de standaard waarde aannemen
Speerke heeft met zijn software de procent van de standaard op getrokken zodat de ecu grotere aanpassingen aan kan dus bv zoals een grote in laat uitlaat.

spring me even bij indien de uitleg verkeerd is

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 10:54
door Smiley
ilmung schreef:Wat ik vergat bij te vertellen is dat de chiptuner de auto test voor en na de chiptuning en dus infeite aantoont wat de pk winst is : 147pk naar 160pk en 205Nm naar 220Nm .
Hoe sta je daar tegenover ?
http://autotuneheinz.be/performance/ope ... /22i-147hp
Helaas een beetje skeptisch.
De map moet dan wel helemaal fantastisch zijn, om er zoveel extra uit te krijgen, zonder dat er meer lucht in de cilinders komt.
Als je het eerder geposte dyno lijstje ziet, is alleen een map en een aanzuigkitje lastig.
Hier nog een leerzaam filmpje over cold air intakes, en wat het resultaat is:
http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Naar mijn mening is een custom mapping de kers op de taart, nadat je allerlei luchtaanzuiging verbeteringen gedaan hebt, TOT AAN HET BLOK.

Ik kan je alleen adviseren om je een beetje in te lezen op de techniek hier in het forum, ipv met een gevulde portomonee naar een tuner te lopen.
Dat kan namelijk altijd nog. (en gezien je alles uit wilt besteden, zul je wel moeten)

Als een motor beter moet presteren, moet dat door het volgende:
1. Hij heeft meer lucht nodig. (aanzuiging)
2. Hij moet agressiever werken (ontsteking vervroegen/scherpere nokassen)
3. Hij moet het resultaat na verbanding sneller kwijt kunnen. (uitlaat)

Let op, ik ben zelf geen tuner, en pretendeer absoluut geen gedegen motorkennis te hebben.
Alles wat ik meld, is van wat ik in de loop der jaren opgepikt en zelf geleerd heb op diverse speedster fora.
We hebben hier mensen met meer kennis in de vorm van speerke, arno, markv, exmantaa, speedster4fun en vast nog een paar die ik vergeet.

Even terug naar de aanzuiging.
Op je speedster zit momenteel een papieren luchtfilter, verpakt in een filterbox, links in je motorruimte.
Sommige supercharger conversies die stil moeten zijn, blijven die box gebruiken, en kunnen daarmee rustig tot 250pk gaan.
Dat deel vervangen door een open filter (cone of ook wel cold air intake genoemd) brengt dus helemaal niks.
(buiten een leuker geluid, want je zit vlakbij de aanzuiging, en dat klinkt fantastisch op vol gas)

Van de filterbox naar je gasklep, zie je nu een soort platgeslagen zwarte plastic pijp lopen.
Die kun je omwisselen voor een holle pijp van pak 'm beet 60 of 70mm intern. (want je huidige gasklep heeft maar een 58mm doorsnee)
Wat dat exact in pk's helpt, is niet helemaal aangetoond.

Dan komen we bij de gasklep, die op je inlaatspruitstuk zit.
Zoals ik al zei, die heeft standaard een 58mm doorsnee. Sommigen maken de flow beter, door deze intern te poorten. (gladslijpen zeg maar)
Ook hiervan is niet exact aan te geven wat het brengt. Is in de categorie alle beetjes helpen zeg maar.
Alleen Speerke's software kan ook met een grotere (65mm interne doorsnee) gasklep omgaan.

Dan komen we bij het allerbelangrijkste, wat zich meermalen bewezen heeft, en dat is het inlaatspruitstuk.
Dat van de 2.4, heeft een veel betere flow, en kan ook daadwerkelijk meer lucht naar de cilinders verplaatsen.
Helaas past een 2.4 spruitstuk niet in combinatie met een 120 ampere dynamo. Je zult er dan een 100 ampere versie in moeten zetten, of je spruitstuk dermate aan laten passen, dat het toch past.

Dan komen we bij het verbrandingsdeel.
Hier komen de agressievere nokkenassen en de mapping in beeld.
Met het 2.4 spruitstuk verschuifd je koppelcurve een beetje naar rechts, en toen ik het had gedaan voelde ik ook dat bij 4250
toeren, het weer soepel aanvoelde. Nadat ik speerke's software had geladen, was dat knikpunt weer weg (gladgestreken)
Met agressievere nokken heb ik zelf geen ervaring. Wacht even tot er mensen posten die hier meer van weten.
De mapping die gedaan wordt, moet ervoor zorgen dat je genoeg benzine ingespoten krijgt, en dat de ontsteking op het uiterste staat.
Richting 200pk kan het zijn dat je bestaande injectoren te klein zijn, en vervangen moeten worden door een maatje groter.

Dan het uitlaatgedeelte.
De eerste restrictie is je precat gedeelte. Dat is een 400 cells filter, op zo'n 20cm afstand van je uitlaatspruitstuk.
Dit zorgt voor veel restrictie, en dient alleen om de euro norm van toen te halen.
De precat eruit tikken kost niks (alleen wat bloed zweet en tranen en wat boorkoppen)
Hij zorgt er zelfs voor dat je standaard uitlaatspruitstuk kan scheuren, omdat hij voor zoveel tegendruk zorgt.
Een sportcat is daarom ook niet voorzien van een precat, aleen een cat sectie. (met vaak 200 of 100 cells ipv standaard 400 cells)
Het standaard (gecaste) spruitstuk heeft nauwe doorgangen, wat je kunt opheffen met een spagettiespruitstuk, waarin de warme lucht beter kan uitzetten.
Laatste deel is dan de demper. Standaard heb je een schottendemper waarin de uitlaatgassen eerst wat heen en weer gestuurd worden, voor het eruit gaat.
Dempers zoals de 2.5" van tullett is een absorbtiedemper, wat betekend dat het eigenlijk een rechte pijp binnen in de demper is, die met dempingsmateriaal omwikkeld is.
Let op dat deze systemen een stuk luider zijn dan schottendempers.

Omdat we hier geen speedster gespecialiseerde tuners hebben in belgie (ook niet in NL trouwens) wordt het een beetje
lastig om je betaalbaar naar een hoger niveau te tillen.
Je kunt eens een prijsopgave doen voor je gewenste wijzigingen bij:
- Heinz.
- Hitec (Duitsland)
- Klasen (Duitsland)
- Courtenay (UK)
- Thorney (UK)

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 11:06
door Smiley
hitman schreef:na 3 maanden eens terug gaan om een nieuwe vermogensmeting te doen
Of zekering 8 er even uithalen. Zelfde resultaat :mrgreen:

Maar effe serieus Ilmung, er zijn inderdaad "tuners" geweest die in het zelflerende deel van de ecu hebben lopen schrijven.
Als je direct erna een vermogensmeting doet, zie je inderdaad resultaat.
Wat helaas weg is na enige tijd, vanwege het overschrijven van de ecu.
Of Heinz in het correcte deel van de ecu schrijft is mij niet bekend.

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 11:14
door 12Esc
wat kost dat nou, zo'n ombouw?

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 11:26
door Smiley
12Esc schreef:wat kost dat nou, zo'n ombouw?
10k in thailand :mrgreen:
http://www.sifaa.nl/topstory7.html
















Wees eens wat precieser man. :yawn:

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 11:32
door S. Gonzales
12Esc schreef:wat kost dat nou, zo'n ombouw?
:mrgreen: :mrgreen: :lol: :bangin:

"ilmung schreef:
Wat ik vergat bij te vertellen is dat de chiptuner de auto test voor en na de chiptuning en dus infeite aantoont wat de pk winst is : 147pk naar 160pk en 205Nm naar 220Nm .
Hoe sta je daar tegenover ?
http://autotuneheinz.be/performance/ope ... /22i-147hp"

Ik zou het gewoon doen! En laat het behaalde resultaat hier even weten s.v.p.. Ben heel benieuwd :yes:

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 12:59
door sooike
Wat smiley schrijft klopt als een bus!

Ikzelf heb de "evo160" software van Vmax Duitsland op m'n speedster. Dit is een bekende tuner!
Na de remap ben ik effe op de bank geweest bij hen en er kwam 151pk uit.
Ik had toen ook een open luchtfilter en 2,5" spruitstuk, sportcat en aangepaste demper.
Voor de remap is er geen meting geweest, maar volgens hen heeft een standaard Speedster ook maar amper 140pk, wat je ook ziet in de link van smiley met dynoruns.

Veel meer als 150pk kan je vergeten bij Heinz met een remap volgens mij.

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 15:25
door ilmung
Ik ga eens met de tuner Heinz spreken en die het probleem uitleggen .
Als die de garantie geeft van de pks ( standaard pks +- 15 pk erbij met een beter koppel ) en dat het blijvend is (een nieuwe controle na 2 à 3 maand zal daar een antwoord opgeven ) dan doe ik deze tuning .

Re: eindelijk pk's

Geplaatst: 14 aug 2013 17:21
door Daan
Zorg eerst dat je snapt waar je het over hebt en hoe het e.e.a. werkt zodat je beter kan beoordelen of je tuner ook snapt waar hij over praat. Ik kan met drie dynoruns iedere keer 10pk meer op het scherm laten zien zonder iets aan de auto te veranderen als je snapt wat im bedoel. Zelfs
zonder aanpassing aan wat dan ook kan je makkelijk een paar pk verschil hebben.

N/A tuners... Dyno's met wielpk's aub (in 4e verzet).
Succes iig.