Pagina 5 van 15

Geplaatst: 11 okt 2008 6:40
door stefan
hoi

zeeer mooi

je kan er ook hele mooie asbakjes van maken :)






ik ben benieuwd naar het resultaat

grt stefan & monia

Geplaatst: 13 okt 2008 11:15
door Treertje
Ja, ben er zelf wel blij mee, zien er idd goed uit.
Zitten 5 zuigerveertjes bij.
1 chroom top
1 zwart middelste
1 olie schraap
2 steun voor de olieschraaf

Deze 2 zijn heel gevoelig en moeten met handschoen behandeld worden, zweet op voorhoofd gehad, maar ze zitten er op.

Heb ook alvast 1 balansasplug gemonteerd, deze paste geweldig, wel beetje moeten persen. Nu deze er goed in ging laat ik ook de tweede draaien met oliesleuf. Morgen weer verder

Geplaatst: 13 okt 2008 13:56
door Exmantaa
Even in het vriesvak leggen wil dan nog wel eens helpen...
:wink:

Geplaatst: 14 okt 2008 10:48
door Treertje
Vriesvak is ie ook in geweest. Werkt prima.
Vandaag de zuigers gemonteerd aan de drijfstangen. Morgen komt de krukas seal en de nieuwe bouten binnen, dan kan donderdag de krukas er in.

Geplaatst: 27 okt 2008 9:09
door Treertje
Bouten uiteindelijk gevonden, weer twee weken vertraging!!!
Krukaslagers vernieuwd, krukas gemonteerd boutjes aangehaald op 20 ft/pond, daarna 70 gr. en nog eens 20 gr aangedraaid.
Nieuwe motorsteun, werkt toch wat makkelijker. Hoop nou een beetje gang er in te krijgen! Vanmiddag de zuigers erin....

Geplaatst: 27 okt 2008 9:56
door Arno
Gebruikt Opel/GM trouwens nog verschillende diktes/types lagerschalen of is er maar 1?

Bij andere motoren ken ik dit namelijk wel en moet je vaak eerst nog de speling bepalen tussen de krukas en de lagers met iets als 'Plastigage' en met het resulttaat daarvan evt. andere tolerantie lagerschalen selecteren.

Of er zijn markeringen in de krukas ingeslagen/gefreesd bij iedere lager oppervlak waarmee je de juiste kunt selecteren (bijv. 3 puntjes ingeslagen is een 'C' lagerschaal)

Dat gelt dan ook vaak voor de 'big ends' van de drijfstangen en de lagers hier op de krukas.

Geen idee of de Z22 dat ook heeft. Vroeg het me alleen af..

Bye, Arno.

Geplaatst: 27 okt 2008 10:06
door Treertje
Ik heb de krukas laten opmeten (zie rapport hierboven), hieruit is gebleken dat er standaard lagers gemonteerd moeten worden. Leverbaar zijn undersized, te gebruiken als je krukas geslepen is en oversized voor het geval dat je lagerkappen geboord zijn. Ook zijn er under and over sized leverbaar als beide bewerkingen uitgevoerd zijn. Plastigage werkt hier niet omdat de 5 lagers gelijktijdig gemonteerd worden in de slede en de bouten worden opgerekt tijdens montage.
Tijdens de drijfstang montage gebruik ik wel de plastigage. ook hiervan fotos later.

Geplaatst: 18 dec 2008 19:25
door 12Esc
en, nog ontwikkelingen de laatste tijd?

Geplaatst: 28 dec 2008 19:11
door M-speed
ik geloof dat er niet veel ontwikkelingen zijn

Geplaatst: 05 jan 2009 9:09
door Treertje
Beetje veel andere dingen te doen gehad, maar geen paniek wordt deze week weer opgepakt.
Project wordt verplaatst naar de werkplaats zodat er meer tijd in gestoken kan worden.
Niet helemaal stil gezeten, heb ff de achter clam eraf gehaald om te zien hoe alles zit, en wat bedrading door te meten.
Jeukt toch wel om ff de compressor er op te schroeven, maar probeer me te beheersen.
Zal wel alvast de pre cat eruit boren, kan er nu gemakkelijk bij en moet er voorlopig nog mee doorrijden totdat 2bular wakker wordt.

En aangezien ik een vreselijke kou kleun ben en het ook beter voor de motor vindt ga ik deze week een standkachel inbouwen (weegt slechts 2 kg). Zal er een nieuw topic voor openen.

Geplaatst: 05 jan 2009 9:49
door allen
Een goede jas en skibroek weegt minder en zeul je in de zomer niet mee. :wink:

Geplaatst: 05 jan 2009 11:46
door Co'tje
Treertje schreef:Zal wel alvast de pre cat eruit boren, kan er nu gemakkelijk bij en moet er voorlopig nog mee doorrijden totdat 2bular wakker wordt.
Zag er even veelbelovend uit met 2Bular voor mijn auto......... Alles leek geregeld, en nu heb ik enkele weken alweer iets van hem gehoord. Al heb ik nu andere plannen, dus het komt wel even goed uit.

Voor jou, uitboren maar die handel :wink:

Mooie ombouw, ik blijf het volgen!

Geplaatst: 05 jan 2009 11:51
door Maik
Pas een nieuw koelwaterreservoirtje gemonteerd Gerard? :wink:
Ben benieuwd wanneer je voor het eerst met stofzuigergeluiden rond rijd, we blijven het volgen :)

Geplaatst: 05 jan 2009 18:19
door Herman
Deleted

Geplaatst: 01 mar 2009 12:53
door Maik
Hoi Gerard, hoe staat het met de ombouw? Je kan ook gelijk deze machine kopen, dan ben je gelijk klaar... :wink:

http://cgi.ebay.de/Opel-Speedster-Zafir ... 240%3A1318

Afbeelding

Afbeelding
......

Der Motor leistet mit 1,7 bar Ladedruck 330 Ps bei Super Plus Benzinbetrieb und 390 Ps bei E85-Betrieb.
Eine zweite Kompressorübersetzung für 0,9 Bar Ladedruck und 260Ps bei Benzinbetrieb ist mit dabei.
Der Drehzahlbegrenzer ist aktuell auf 7500 U/min programmiert, was mit F23 Getriebe eine Vmax von ca. 280 Km/h ergibt.

......
:) :) :)