Nu maar hopen dat die hub ook snel binnen komt.. onze italiaanse vrienden hebben weer eens laten zien hoe goed ze zijn in het schuiven met levertijden..
Even voor de goede orde, de Snap Off adapter zoals velen die kennen / hebben is niet meer.
Er waren drie fabrikanten die dit ding produceerden, alle drie hebben te horen gekregen dat de mallen per direct naar de patenthouder gestuurd moesten worden. Dat was ca. augustus vorig jaar.
Onze leverancier (eveneens Italiaans) vond het niet nodig om mensen te informeren, dus toen we na een aantal weken heen en weer bellen eindelijk de man aan de telefoon kregen die iets voor ons zou moeten betekenen kwam het verhaal pas aan het licht.
In de tussentijd hebben we naar een aantal alternatieven gekeken. De originele Snap Off had naar mijn mening een paar (kleine) nadelen, zoals het slot wat er een beetje bulky uitsteekt en er zijn redelijk veel mensen die na ettelijke jaren gebruik klagen over een onstabiele zitting van het stuur.
Met die dingen en een aantal andere adapters in het achterhoofd hebben we een compleet nieuwe adapter laten maken die nu net in productie is.
Ik wilde de adapter eerst niet afsluitbaar maken, maar na wat handige inputs van een APK keurmeester toch maar besloten om te zorgen dat er een slotje op zit waardoor je niet in staat bent het stuur van de auto te halen als het ding op slot zit. (zou volgens deze beste man een afkeurpunt kunnen zijn)
Verder is het ding helemaal specifiek op de Lotus / Speedster eisen gebouwd, met een stuur voor Momo/Sparco/OMP aan de voorzijde en een steek voor de 'oude Elise' zonder airbag en de Speedster / nieuwe Elise met airbag aan de achterkant.
Ik was wel erg blij met het resultaat, het ding werkt lekker, is stabieler dan de originele snap off (er is veel meer draagvlak en meer vergrendelings punten) en ziet er naar mijn bescheiden mening ook gewoon mooi uit.
Hier zit dus niet zo'n invouwbaar deel in wat je met het 'oude' originele stuur of met die andere adapter wel hebt. (airbag stuurtjes hebben dat niet omdat het ding zou vervormen als de zak ploft

)