Sportonderstel

Alle overige technische zaken.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Fijne vakantie toegewenst van deze kant Marcel.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Marcel schreef:Maar dit was de laatste nu gaan we echt op vakantie :lol:

Doeiiiiiiiiiiiiiiiii
pfffffffffff, wat een rust!
Goede vakantie! (en vooral niet teveel nadenken over je wagenpark :wink: )

M.
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Marcel,
Marcel schreef: kan iemand mij vertellen als ik er Nitrons onder gooi, wat precies het verschil is in rijcomfort, wordt hij echt als een plank of juist niet en juist wat comfortabeler tov de std dempers.

Markv jij schreef (standaard is 375 voor, 450 achter, ik heb nu 450 voor, 550 achter), waarom is dat en wat voor verschil zit daartussen, ook gekeken naar comfort bij dagelijks gebruik, nogmaals ik ben geen circuit rijder.
Wat ik heb gemerkt bij Arno z'n Elise is dat de veersterkte niet zoveel verschil maakt in comfort. De instelling van de demper is hier hoofd verantwoordelijk voor. Arno is overgestapt van de standaard door Nitron geleverde waardes naar stuggere. Het verschil was dat hij door de stuggere veren kan rijden met zachtere demper instellingen, wat naar mijn mening het comfort ten goede komt.

Naar aanleiding daarvan ben ik dus ook voor hardere veren gegaan.

Het probleem is dat dit soort dingen echt een vrij persoonlijke keuze zijn. De een vind nitrons veel te hard en de ander juist niet. Het beste wat je kan doen is om (mee) te rijden in een auto met nitrons en zelf te voelen wat je er van vindt.

Hou er wel rekening mee dat je voor de turbo als het goed is standaard al sterkere veren krijgt bij Nitron, omdat hij achter zwaarder is dan de 2.2.

Jan even vragen voor een proefritje?? :)

Mark
C30-94@0.55bar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Marcel schreef:
Maik schreef:Ik heb nog niet veel ervaring met de Nitrons, maar bij mij komen ze er in oktober onder, maar wat ik ervaren heb met de speedster van Mark is dat het comfort (voor mij) nog best oke is. Hij heeft dan wel de hardere veren, maar met een zachte dempersetting is er voor mij prima mee te leven. Als ik jou was zou ik gewoon de standaard veren (375/450) nemen, dat setje maakt al dag en nacht verschil met de standaard veer/demper combi, en vooral voor jouw doeleinden denk ik prima. Ik zoek af en toe het circuit op en vind belangrijk dat hij minimale bodyroll heeft, dus ik neem ook de harde...

Wanneer? :wink:
Tjaaaa......... 8)

in ieder geval niet binnen twee weken, daarna geef ik geen garanties :shock: wil het gelijk doen met andere velgen :!:

Gezien mijn gebruik is denk ik de 16"/17" combi niet nodig en kan ik net zo goed voor de looks gaan, 17"/18", samen met de Nitrons moet dat toch wel een heel mooi resultaat geven en een beter rijdende auto :!:

Maar dit was de laatste nu gaan we echt op vakantie :lol:

Doeiiiiiiiiiiiiiiiii
Fijne vakantie. (even rust)
Lotus Elise S2
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Zeg HJ veveel je je nog niet :?: nu die Marcel op vakantie is.
We missen hem wel erg hé Afbeelding
Misschien straks een welkomsboog zetten
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

jans schreef:Zeg HJ veveel je je nog niet :?: nu die Marcel op vakantie is.
We missen hem wel erg hé Afbeelding
Misschien straks een welkomsboog zetten
Er rijd nu tenminste geen langzame Speedster voor me in de Biesbosch (je kan daar zo moeilijk inhalen).
Lotus Elise S2
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Is dat werkelijk zo :?: Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Oke, eindelijk was het bij mij (en 3 anderen) ook zover. Een setje Nitrons voor onder mijn tomaatje! :) :) :)

Bij Lotus Amsterdam lekker een hele dag op mijn poten gestaan (die nu behoorlijk pijn doen, maar dat is lekker...), maar dan zitten ze er eindelijk op!
Het duurde niet de hele dag om mijn setje eronder te zetten, maar er waren dus nog 3 speedsters van hier die de Nitrons kregen (nou ja, krijgen.... $$$$$$$$ :roll: ), en mijn auto was als laatste aan de beurt. 2 andere speedsters kregen ook rvs remleidingen erop en Ferrode DS2500 voorremblokken. Bij mij was dat ook de bedoeling, maar dan met de SBS pro-track blokken, maar dat komt een andere keer. Het was precies 20.00uur toen ik vertrok :shock: .

Ik en 2 anderen hebben de sterkere veren genomen waar Mark ook mee rijdt, dwz 450pond/inch voor en 550pond/inch achter (ipv standaard Nitron-set 375 en 450pond/inch).
Hoe het rijdt? :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

:D :D

Helemaal goed dus! Ik heb onderweg naar mijn huis bijna de hele weg als een dwaas aan mijn stuur staan rukken, van links naar rechts, viel mij mee dat ik niet voor een ademtest van de weg ben gehaald. WAT een verschil! GEEN bodyrol meer! :)

Een vraagje voor de anderen die het er nu ook onder hebben: Gaat het sturen bij jullie nu ook iets zwaarder rond de middenstand? Net of het stuurhuis wat strakker gaat. Ook als je je stuur iets scheef zet tijdens het rijden, komt hij nu niet helemaal lekker meer terug in de middenstand.
Kan dat komen doordat het stuurhuis verzet is en er iets spanning op de stuur-as (naar het stuurwiel) staat? Of zou het komen omdat de auto nu (als het goed is) meer uitspoor heeft, omdat de stuurstangen nu iets meer onder een hoek staan?

Ben benieuwd naar de ervaringen van de anderen :wink:

gr,
Maikel
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

hoi Maik,

ben een beetje moe dus morgen na het ritje belgie zal ik mijn bevindingen plaatsen.
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Zo dan, klinkt inderdaad vermoeiend.......maar als het resultaat maar naar wens is, wat wil je nog meer :lol:

Ik twijfel moet ik zeggen of ik de 2.2 zometeen weer met Eibachjes zal doen of de Nitrons.....het is toch wel veel geld.....maar als ik hoor hoe enthousiast iedereen is :lol: denk ik dat het wel de Nitrons worden.

Al Velgen besteld Maik :?:.......die horen er nu toch echt wel onder :P
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Vast al een plaatje
Bijlagen
IMG_08621.jpg
IMG_08621.jpg (163.33 KiB) 1639 keer bekeken
IMG_08671.jpg
IMG_08671.jpg (152.14 KiB) 1639 keer bekeken
Maik

Bericht door Maik »

Marcel schreef:Zo dan, klinkt inderdaad vermoeiend.......maar als het resultaat maar naar wens is, wat wil je nog meer :lol:

Ik twijfel moet ik zeggen of ik de 2.2 zometeen weer met Eibachjes zal doen of de Nitrons.....het is toch wel veel geld.....maar als ik hoor hoe enthousiast iedereen is :lol: denk ik dat het wel de Nitrons worden.

Al Velgen besteld Maik :?:.......die horen er nu toch echt wel onder :P
Als ik zo je poetsers-achtergrond bekijk Marcel, denk ik dat het beter is dat je de eibachjes neemt 8)

Velgen nog niet besteld, ik moet nog wat info krijgen over bepaalde zaken, dus ik moet nog even geduld hebben (en jij ook :wink: ).

M.
Afbeelding
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Via deze weg wil ik allereerst Maik nogmaals bedanken voor het regelwerk :thumbsup:

En Jan en Gert (en Hans) van Lotus A'dam voor al het harde werken :woship: .

Het was een prachtige dag, maar vermoeiend. Heerlijk om een weg- en remgedrag te hebben wat bij de Speedster (standaard) zou moeten horen! Een keihard rempedaal wat uitstekend te doseren is en een onderstel wat niet te vergelijken is.

@Maik, Jan zei tijdens het proefritje dat ik hoognodig moest uitlijnen, juist vanwege het stuurgevoel. Ik merk dat het sturen lichter is geworden en door het omhoogzetten van het stuur(huis?) en de Nitrons is het wegspringen van de vooras in een hobbelige bocht volledig verdwenen.

Wel heb ik het gevoel dat door de toegenomen levendigheid van de vooras de achteras wat "doods" aanvoelt, dus ik ga maandag nog even met Jan bellen om te bespreken of daar met de demperinstelling iets te veranderen is ... en een afspraak maken voor uitlijnen. Het advies van Jan was om niet meer met standaard Speedsterwaardes te werken maar te gaan voor of VXR-setup of Cup-Exige-setup. Met de setup van een 340R ben je er net niet vanwege de verlaging van de rijhoogte.

Dus als je opschiet met die boutjes van je dan kan dat mooi in 1x gedaan worden :thumbup:

SteV6
S4 Avant
Maik

Bericht door Maik »

SteV6 schreef: ...
En Jan en Gert (en Hans) van Lotus A'dam voor al het harde werken :woship: .
Ja, goed dat je het zegt, was het bijna vergeten :oops:

Ik heb ook nog even gebabbeld met Jan over uitlijnen. Iedereen kan hem altijd gewoon bellen voor advies op dat gebied. Ik ga maar eens wat uitlijn-waardes naast elkaar leggen, en dan uren puzzelen, en dan na uren erachter komen dat ik het dan nog niet weet :lol:

Raar dat mijn auto zwaarder is gaan sturen en die van jou lichter.

Mark/Arno, klopt het volgens jullie ook dat een speedster iets zwaarder moet gaan sturen als je meer uitspoor krijgt?

M.
Afbeelding
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: Mark/Arno, klopt het volgens jullie ook dat een speedster iets zwaarder moet gaan sturen als je meer uitspoor krijgt?
Is niet mijn ervaring. Hij hoort gewoon even soepel te draaien en nog steeds goed te centreren. Mijn Elise stuurt belachelijk licht en is dat altijd blijven doen, ongeacht geo settings.

Als dat niet meer zo is, dan is er wat anders aan de hand. Eens denken.. Hmm.. Stuur-kolom aansluiting op stuurhuis gaat bij je voeten door een rubberen afdichting. Misschien is die klem komen te zitten als het stuurhuis omhoog is geplaatst en wringt de as nu daarop?

Bij Mark was het in ieder geval zo dat het zware sturen van de Speedster wat hij in eerste instantie deed pas weg was toen het stuurhuis is gewisseld (vanwege andere reden, namelijk bonken en rammelen) en de nieuwe op de juiste preload is gezet.

Centrering wordt op zich beinvloed door je caster, maar daar blijf je meestal sowieso af. Is een irritante klus om dat te veranderen en de 3.8 graden standaard is een prima waarde.

Bye, Arno.
Plaats reactie