4-punt Gordels zitten erin

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

Denthrax schreef:Bij deze zullen we de wishlist van 4-punt dan even aanpassen naar 6-punts 8)

Naar mijn zoektocht voor een harnessbar kwam ik uit bij deze van Hanger 111 en deze van Elise-shop. Zit er verschil op deze twee? Daar er toch een prijsverschil van om en bij de 50€ op zit.
Let wel even op, nu Allen toch zo zit te zagen over veiligheid, dat je de juiste bevestiging voor je harnasses kiest: Wanneer je geen stoelen met gaten hebt (de onaangepaste standaard stoelen dus) dien je een vaste verbinding tussen de harnas en bar te hebben. Dit kan middels een verbinding met bouten of een de beugeltje aan de bar dat voorkomt dat de harnass over de bar naast je schouders glipt wanneer je het wrap around type hebt. Bij een frontaal ongeval bestaat de kans dat je er tussendoor zou shieten. :shock:
Kies dus de bar en harnass combi die bij je stoelen past.
Schroth heeft een feature om het zojuist door Allen beschreven 'submarine' effect te reduceren: CLICKY

De 6 punts is idd waarschijnlijk veiliger en zou ik ook liever kiezen. Laat je met-de-tijd nog even weten waaraan je de kruis gordels bevestigd?
[/sarcasm] :wink:

De trackdaywagens zoals de 2-11 die Lotus leverd hebben volgens mij slechts een 4 punts. Wanneer je die goed aandoet, dus heupgordels eerst strak trekken, daarna de schoudergordels, dan voel je ook dat je niet schuift in je stoel (en hoef je jezelf niet vast te houden aan je stuur tijdens stevig bochtenwerk).
Proefzitten kan dit weekend bij Herman, euh.. in mijn auto dan. :lol:
Afbeelding
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Sorry voor het zagen dan. :lol:

Mooi filmpje van Schroth. Valt wat te overwegen, Met de huidige stoelen is het wat lastig om een 6 punts kwijt te kunnen. M'n zitting ligt letterlijk op de vloer. :roll:
Caterham => Britse degelijkheid...
Dominique

Bericht door Dominique »

Jij hebt vast hetzelfde bodemplaatmateriaal als die alu/glasvezelbak van ons. :roll:
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Ja, zelfde rommel. :oops:
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

allen schreef:Ja, zelfde rommel. :oops:
Maar wel een stalen buizenframe er onder/op waar je eenvoudig ogen of bouten doorheen maakt.

Op een Elise/Speedster met alu wat lastiger.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Oh.. Let bij harness-bars wel op dat je een type koopt specifiek voor de Speedster.

Voor de mensen die dat wirlden gebruiken/proberen: Elise harnessbars passen NIET zomaar!

Dat komt omdat Lotus bij de Elise in de roll-over bar een tweetal bussen met schroefdraad heeft in gelast aan de achterkant (M10) waar de harness bar aan wordt gemonteerd. (deze haakt 'achter' de roll-over bar, dus meteen ook gefixeerd qua trekkracjht bij een ongeluk)

Opel heeft bij de Speedster besloten deze NIET in de roll-over bar van de speedster te maken, dus kan je een Elise bar niet zomaar vast krijgen.

Hier zal een constructie met (gedeeltelijke) montage aan de bovenste gordel-punten noodzakelijk zijn, of steunen die op de rollover bar worden gelast en daaraan de harness bar.

Dat laatste is wegens de zeer beperkte ruimte erg lastig.

Let bij de eerste wel op dat de bar goed wordt gefixeerd met beugels of haken 'achter' de roll-over bar, zodat hij niet kan roteren om de montagepunten als er kracht op komt bij een ongeluk en hij naar voren wordt getrokken.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen gaten in m'n chassisbuizen durf te maken Arno. Het kan vast geen kwaad, maar van boren in een zogenoemd kooitje dat me zou moeten beschermen word ik lichtelijk paranoïde.

Voor nu moet ik eerst beslissen of ik andere stoelen wil. Met de huidige zijn 6 punts sowieso geen optie wegens ruimtegebrek. Ze zitten heerlijk voor dagelijks gebruik, alleen wil ik ook trackdays rijden. Ik kom er niet meer uit... :lol:
Plaats reactie