4-punt Gordels zitten erin

Vragen over bekleding, velgen e.d.
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

4-punt Gordels zitten erin

Bericht door stevenflappy »

Van de week mijn 4 punts gordels gemonteerd, was wel even werk maar het zit echt een stuk beter.. Je zit strakker in je stoel, meer gevoel!! En in de bochten blijf je rechtop..

En het ziet er gaaf uit he :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Heb je foto's? en wat koste het? 8)
Lotus Elise S2
stevenflappy
Contacteer:

Ik heb gordels van Willans, niet echt goedkoop, dus het kan goedkoper..
ik was +/- 800 euro kwijt, ik weet nog niet of ik die rode pads houd of dat ik nog zwarte bestel
Bijlagen
IMAG0001.JPG
IMAG0001.JPG (88.23 KiB) 10047 keer bekeken
stevenflappy
Contacteer:

Ik kon net maar 1 foto toevoegen :oops:
Bijlagen
IMAG0002.JPG
IMAG0002.JPG (137.6 KiB) 10035 keer bekeken
Ride-aholic
Actief lid

Bericht door Ride-aholic »

Hi,

gaat dat goed met de APK, of moet je dan je gewone gordel weer terugzetten?
Bij de MR2-club had er ooit iemand problemen mee, volgens de keurmeester was de sluiting te lastig te bedienen in noodgevallen (door iemand die je uit de auto wilde halen, is dus een extra beveiliging tegen car-jacking :wink: ).

Greetingz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

Ride-aholic schreef:Hi,

gaat dat goed met de APK, of moet je dan je gewone gordel weer terugzetten?
Bij de MR2-club had er ooit iemand problemen mee, volgens de keurmeester was de sluiting te lastig te bedienen in noodgevallen (door iemand die je uit de auto wilde halen, is dus een extra beveiliging tegen car-jacking :wink: ).

Greetingz, Peter
Wel een beetje vreemd dat de FIA ze wel goedkeurd, Die gaan wel iets verder dan een APK...
Er wordt ook totaal geen lijn in getrokken met de APK (zoals met veel dingen) De ene keurt het goed zolang de originele gordels ook gemonteerd zijn, Een ander keurt het ook goed als de originele verwijderd zijn. (Zolang de 4-5-6 punts maar E-keur hebben.)
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
stevenflappy
Contacteer:

Geen idee, zie ik in mei volgend jaar wel :twisted:
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Officieel zijn deze niet goedgekeurd voor de weg.

Voor straat-gebruik moet de sluiting een rode druk-knop hebben waarmee de gordel ontgrendelt. Inderdaad om hulpdiensten je snel uit de auto te halen.

1 van de weinige 4 punts die zowel een (E) markering voor de weg hebben als een FIA keurmerk zijn de SCHROTH Profi FE-II en FE-III (verkocht in de UK onder de vlag van 'Saftey Devices')

Een plaatje toegevoegd van de slot units die mogelijk zijn. De linker is FIA-only, de rechter is goedgekeurd voor zowel straat (E-keur) als FIA.

Die laatste heb ik in mijn auto en geen enkel probleem met de APK.

Ik heb de uitbreiding naar 6-punt er ook in zitten (ik heb andere stoelen in mijn Elise met gaten voor gordels), maar officieel mag je die op de straat ook niet gebruiken. 4-punt is max.

Bye, Arno.
Bijlagen
gordels.jpeg
(63.83 KiB) 4699 keer gedownload
markv
Beheerder
Contacteer:

Re: 4-punt Gordels zitten erin

Bericht door markv »

stevenflappy schreef:Van de week mijn 4 punts gordels gemonteerd, was wel even werk maar het zit echt een stuk beter.. Je zit strakker in je stoel, meer gevoel!! En in de bochten blijf je rechtop..

En het ziet er gaaf uit he :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Hmm, interesting :)

Welke balk heb je gebruikt om de gordels aan te zetten? Of heb je er zelf een laten maken? En hoe zit de balk bevestigd?

Thanks!

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

He Mark.. wanneer heb jij het laatst in de shop gekeken? 8) 8) 8)

Arno, Safety Devices is failliet.. einde oefening daar :(

Voor wat betreft de APK heb ik in NL nog nooit van enig probleem gehoord. Sterker nog, mijn auto is naar de RDW geweest voor een herkeuring, MET deze gordels en buiten het gebruikelijke ohhh en aahhhhh van de heren keurmeesters heeft men zeker over de gordels geen enkele op- of aanmerking geplaatst.

Inderdaad zijn de FIA gordels aan veel meer eisen onderhavig dan standaard E-keur gordels. Het is echter het 'big red button' syndroom wat je de nek omdraait. Dat is het gevolg van de Europeese regelgeving, dus lang leve de vooruitgang ;)

Nu.. met deze Willans gordels is het WEL mogelijk om de originele gordels te laten zitten. Ik ken een aantal mensen die dat gedaan hebben en die zijn er op zich blij mee dat ze de standaard tuigjes kunnen gebruiken voor het ritje naar de buurtsuper. Ik heb ze er zelf echter gelijk uitgegooid.. wat moet ik ermee en ..je went snel genoeg aan de vier-punts gordels.

Steven.. blij dat het geen rode gordels waren?
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

YvoTuk schreef:He Mark.. wanneer heb jij het laatst in de shop gekeken? 8) 8) 8)
Ah, dit zijn dus degene bij jou uit de shop? En hoe worden die bevestigd? Kon het er niet helemaal uit opmaken..

Mark
C30-94@0.55bar
stevenflappy
Contacteer:

Gewoon op de orginele punten, vrij makkelijk, alleen de bevestigingen aan de binnenkant van de stoel duren even maar voor de rest erg makkelijk :D

En ja zwart is mooier, bedankt nog!! 8)
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

pfew... gelukkig 8)

idd op de originele punten. Een van de verbeterpuntjes van de Speedster t.o.v. de Elise >kuch< was dat men de ingelaste moeren voor een harness bar heeft laten vervallen. Je zal dus wel moeten :evil:
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Dus de balk haakt niet achter de rollbar? Of begrijp ik het verkeerd? Als ik het goed heb is het zo bij de elise dat de ophangpunten achterop de rollbar zitten, waardoor de bouten niet meer doen dan alleen de balk een beetje op z'n plek houden. Maar bij de speedster zou het dan zo zijn dat de bouten echt de krachten te verwerken krijgen?

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Nope.. de balk zit in de normale bevestiginspunten, maar.. als ik goed naar de vorm heb gekeken haakt ie wel voor een deel achter de anti roll bar.

Bij de Elise zit er inderdaad achterop de anti roll bar een voorziening (ingelaste moeren) voor een harness bar. Een van de eerste dingen die ik ontdekt heb toen ik probeerde een S2 harness bar in de Speedster te frommelen was dat die ingelaste moeren compleet ontbraken :o

Nogmaals, als ik naar de vorm van de harness bar kijk lijkt het of de bar van achteren op de plek geschoven wordt en dat de bar dus bij een axiale kracht op de roll bar gaat drukken..
Afbeelding
Plaats reactie