Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Nee.. Bij de atmosferische Speedsters zit er op de crashbox vaak nog een plastic rand of pas-stuk gelijmd waar de radiator op ligt.the-duke schreef: Bij mijn Speedster liggen de kasten van de radiator bovenop 2 vlakke delen van de crashbox en aan de bovenzijde zit hij vastgeschroefd in de "shroud" (ik geloof dat die kap zo heet). Is de Elise radiator zo veel kleiner dat deze binnen de zijkanten van de crashbox valt en daarom onder de Speedster radiator gemonteerd kan worden ?
In foto die hieraan hangt die zwarte dingen bovenop het kevlar/fiberglas van de crashbox
Elises en turbo's hebben dat niet, daar zit gewoon wat schuimrubber er onder of tussen de rad aan ze zijkant gefrommeld om deze af te dichten zodat er geen lucht lekt.

Nummertje 5 hier...
Dat zorgt ervoor dat de radiator niet op de crashbox ligt, maar uiteindelijk 'zwevend' in de shroud is gemonteerd door de bouten die er doorheen gaan.
Daardoor is er dus zeker een 3 a 5cm ruimte nog tussen de crashbox en de radiator zelf om er een tweede onder te hangen.
Meestal zitten die ook aan elkaar geschroefd in een Elise met Airco.
Bye, Arno.
- Bijlagen
-
- Crashbox met radiator steunen
- cbox.jpg (62.09 KiB) 2366 keer bekeken
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Arno zei:
Ik had namelijk een dikkere radiator gemonteerd en dat wilde allemaal niet zo lekker.. (zie plaatjes) Ik heb toen wat creatief moeten zijn om alles nog netjes te laten passen en snapte al niet dat niemand daar last van had.
Gezien dat NA's dus deze rand hebben en turbo's en Lotussen niet, snap ik dat de meeste mensen dit probleem niet hebben.
Lijkt me ook niet echt iets wat je 1,2,3 kan verwijderen (niet dat ik van plan was om de clam eraf te halen om hem weer zwevend op te hangen trouwens.. Zit nu gewoon koud vast tussen de shroud en dit passtuk..)
gr,
The Duke
P.S.
voor je zeer uitgebreide kennis
aha... Dat maakt weer wat zaken duidelijker..Nee.. Bij de atmosferische Speedsters zit er op de crashbox vaak nog een plastic rand of pas-stuk gelijmd waar de radiator op ligt.
Ik had namelijk een dikkere radiator gemonteerd en dat wilde allemaal niet zo lekker.. (zie plaatjes) Ik heb toen wat creatief moeten zijn om alles nog netjes te laten passen en snapte al niet dat niemand daar last van had.
Gezien dat NA's dus deze rand hebben en turbo's en Lotussen niet, snap ik dat de meeste mensen dit probleem niet hebben.

Lijkt me ook niet echt iets wat je 1,2,3 kan verwijderen (niet dat ik van plan was om de clam eraf te halen om hem weer zwevend op te hangen trouwens.. Zit nu gewoon koud vast tussen de shroud en dit passtuk..)
gr,
The Duke
P.S.

- Bijlagen
-
- passing.jpg (36.06 KiB) 2343 keer bekeken
-
- passtuk.jpg (55.79 KiB) 2346 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Raar..
Je zou toch zeggen dat wanneer je op snelheid bent het de zaak echt wel koel moet krijgen als inderdaad de circulatie-pomp z'n werk goed doet. Wellicht de eerste om te controleren.
Als die OK is, dan kan het dat je nog een dikke luchtbel in de chargecooler radiator hebt zitten.. Dat zou ook nog kunnen..
Ooit geprobeerd het CC circuit af te vullen en dan een beetje (lucht)druk (1/2 bar of zo) op de tank te zetten?
Dan bij de aansluit-slangen naar de CC radiator voorzichtig de slangklemmen wat lossen en stukje proberen terug te trekken/lossen.
Evt. auto nog opkrikken aan de kant van de slang om een evt. luchtbel daar naartoe te sturen.
Als er dan nog lucht in zit, dan moet het er zo wel grotendeels uit komen. Systeem moet wel op druk staan om het een beetje er uit te krijgen. da's in ieder geval mijn ervaring met het gewone koelcircuit.
Als er nu nog veel lucht in de radiator, dan hou je weinig tot geen koel-capaciteit meer over, wat wel het 1 en ander zou verklaren. Grote kans dat de pomp die lucht er niet uit geperst krijgt omdat het toch opgesloten zit in een 'hoog' stuk.
Misschien een keer wat thermokoppeltjes/sensors op de CC rad plakken aan de in- en uitgaande zijde en dan kijken hoe warm het daar wordt en of je wel een beetje redelijke temperatuur daling krijgt 'door' de CC radiator heen.
Zo niet, dan gaat daar wat fout...
Fans werken wel, maar zullen boven een 50 a 60 km/h niet echt meer helpen..
Bye, Arno.
Je zou toch zeggen dat wanneer je op snelheid bent het de zaak echt wel koel moet krijgen als inderdaad de circulatie-pomp z'n werk goed doet. Wellicht de eerste om te controleren.
Als die OK is, dan kan het dat je nog een dikke luchtbel in de chargecooler radiator hebt zitten.. Dat zou ook nog kunnen..
Ooit geprobeerd het CC circuit af te vullen en dan een beetje (lucht)druk (1/2 bar of zo) op de tank te zetten?
Dan bij de aansluit-slangen naar de CC radiator voorzichtig de slangklemmen wat lossen en stukje proberen terug te trekken/lossen.
Evt. auto nog opkrikken aan de kant van de slang om een evt. luchtbel daar naartoe te sturen.
Als er dan nog lucht in zit, dan moet het er zo wel grotendeels uit komen. Systeem moet wel op druk staan om het een beetje er uit te krijgen. da's in ieder geval mijn ervaring met het gewone koelcircuit.
Als er nu nog veel lucht in de radiator, dan hou je weinig tot geen koel-capaciteit meer over, wat wel het 1 en ander zou verklaren. Grote kans dat de pomp die lucht er niet uit geperst krijgt omdat het toch opgesloten zit in een 'hoog' stuk.
Misschien een keer wat thermokoppeltjes/sensors op de CC rad plakken aan de in- en uitgaande zijde en dan kijken hoe warm het daar wordt en of je wel een beetje redelijke temperatuur daling krijgt 'door' de CC radiator heen.
Zo niet, dan gaat daar wat fout...
Fans werken wel, maar zullen boven een 50 a 60 km/h niet echt meer helpen..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Oh..
Als alternatief kan je ook meten aan in in- en uitgang van het koelcircuit op de warmtewisselaar op de motor. Misschien makkelijker qua toegang en draden (hoewel nu met scharnierende clam eerste ook makkelijker
)
Ik ga er even vanuit dat op zich de warmtewisselaar op de motor en de radiator in de neus voldoende ontwerp-capaciteit hebben en dat je niet tegen een inherent capaciteits probleem aan loopt..
Dan heb je op dit moment een tweetal scenario's qua temperaturen CC koelvloeistof na enige tijd (hard)rijden:
Inlaattemperatuur koelvloeistof op warmewisselaar loopt op cq. benadert temperatuur uitlaat warmtewisselaar, lucht temperatuur in motor inlaat loopt op => onvoldoende/geen koeling door CC radiator systeem => ontluchten, flow controleren (blokkade? pomp stopt?) => CC radiator geheel warm of plaatselijk?
Inlaattemperatuur koelvloeistof op warmewisselaar blijft laag, maar lucht temperatuur in motor inlaat loopt tich op => stroming koelvloeistof in l/min te laag om warmte voldoende af te voeren => pomp en flow controleren op blokkades/flow restricties
Uiteindelijk moet het CC systeem natuurlijk voldoende snel de warmte naar de radiator voorin kunnen verplaatsen, zodat uiteindelijk de retour-leiding weer in de buurt van omgevings-temperatuur komt.
Natuurlijk zal het koel-effect op de inlaat-lucht wel minder worden als het bijvoorbeeld 30 graden buiten is, maar dan kan je altijd nog water op de CC rad spuiten van de onderkant. De verdamping onttrekt nog extra warmte en dan kan je weer onder de buitenlucht temperatuur komen van het CC retour-circuit.
Pomp je trouwens nu 'door' de tank/reservoir van de CC koel setup heen (flow aan bovenkant tank in, onderaan tank uit), of is die alleen met een 'T' stuk in het circuit gekoppeld en dient die alleen als expansie ruimte cq. voorraad?
Bye, Arno.
Als alternatief kan je ook meten aan in in- en uitgang van het koelcircuit op de warmtewisselaar op de motor. Misschien makkelijker qua toegang en draden (hoewel nu met scharnierende clam eerste ook makkelijker

Ik ga er even vanuit dat op zich de warmtewisselaar op de motor en de radiator in de neus voldoende ontwerp-capaciteit hebben en dat je niet tegen een inherent capaciteits probleem aan loopt..
Dan heb je op dit moment een tweetal scenario's qua temperaturen CC koelvloeistof na enige tijd (hard)rijden:
Inlaattemperatuur koelvloeistof op warmewisselaar loopt op cq. benadert temperatuur uitlaat warmtewisselaar, lucht temperatuur in motor inlaat loopt op => onvoldoende/geen koeling door CC radiator systeem => ontluchten, flow controleren (blokkade? pomp stopt?) => CC radiator geheel warm of plaatselijk?
Inlaattemperatuur koelvloeistof op warmewisselaar blijft laag, maar lucht temperatuur in motor inlaat loopt tich op => stroming koelvloeistof in l/min te laag om warmte voldoende af te voeren => pomp en flow controleren op blokkades/flow restricties
Uiteindelijk moet het CC systeem natuurlijk voldoende snel de warmte naar de radiator voorin kunnen verplaatsen, zodat uiteindelijk de retour-leiding weer in de buurt van omgevings-temperatuur komt.
Natuurlijk zal het koel-effect op de inlaat-lucht wel minder worden als het bijvoorbeeld 30 graden buiten is, maar dan kan je altijd nog water op de CC rad spuiten van de onderkant. De verdamping onttrekt nog extra warmte en dan kan je weer onder de buitenlucht temperatuur komen van het CC retour-circuit.
Pomp je trouwens nu 'door' de tank/reservoir van de CC koel setup heen (flow aan bovenkant tank in, onderaan tank uit), of is die alleen met een 'T' stuk in het circuit gekoppeld en dient die alleen als expansie ruimte cq. voorraad?
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Hmmm.. Luchtbel in de warmtewisselaar op/bij de motor kan natuurlijk trouwens ook.. Tenminste, als die zo gemonteerd is dat lucht 'gevangen' kan worden.
Dan komt de warmte van de inlaat-lucht gewoon niet voldoende in het koelcircuit van de CC terecht om deze voldoende te koelen.
Effectief heeft het CC systeem dan een heel kleine warmte-capaciteit.
Dat zou te herkennen zijn aan het feit dat de koelvloeistof die uit de warmtewisselaar komt lang niet zo warm wordt als je zou verwachten uit de lucht-temperatuur die je achter de turbo (voor de CC) meet.
Bye, Arno.
Dan komt de warmte van de inlaat-lucht gewoon niet voldoende in het koelcircuit van de CC terecht om deze voldoende te koelen.
Effectief heeft het CC systeem dan een heel kleine warmte-capaciteit.
Dat zou te herkennen zijn aan het feit dat de koelvloeistof die uit de warmtewisselaar komt lang niet zo warm wordt als je zou verwachten uit de lucht-temperatuur die je achter de turbo (voor de CC) meet.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..