Pagina 46 van 94

Geplaatst: 30 jul 2009 15:15
door Exmantaa
Dit is hetzelfde als die grote pro-alloy pre-rad daar plaatsen... (Heb je deze al niet herman?)

Maar de crashbox opzetstukken van een NA (de Turbo heeft daar schuimpjes) moeten er wel even af wil het gaan passen...

Geplaatst: 30 jul 2009 16:25
door Arno
the-duke schreef: Bij mijn Speedster liggen de kasten van de radiator bovenop 2 vlakke delen van de crashbox en aan de bovenzijde zit hij vastgeschroefd in de "shroud" (ik geloof dat die kap zo heet). Is de Elise radiator zo veel kleiner dat deze binnen de zijkanten van de crashbox valt en daarom onder de Speedster radiator gemonteerd kan worden ?
Nee.. Bij de atmosferische Speedsters zit er op de crashbox vaak nog een plastic rand of pas-stuk gelijmd waar de radiator op ligt.

In foto die hieraan hangt die zwarte dingen bovenop het kevlar/fiberglas van de crashbox

Elises en turbo's hebben dat niet, daar zit gewoon wat schuimrubber er onder of tussen de rad aan ze zijkant gefrommeld om deze af te dichten zodat er geen lucht lekt.

Afbeelding

Nummertje 5 hier...

Dat zorgt ervoor dat de radiator niet op de crashbox ligt, maar uiteindelijk 'zwevend' in de shroud is gemonteerd door de bouten die er doorheen gaan.

Daardoor is er dus zeker een 3 a 5cm ruimte nog tussen de crashbox en de radiator zelf om er een tweede onder te hangen.

Meestal zitten die ook aan elkaar geschroefd in een Elise met Airco.

Bye, Arno.

Geplaatst: 30 jul 2009 16:28
door Rikster
Exmantaa schreef:Dit is hetzelfde als die grote pro-alloy pre-rad daar plaatsen... (Heb je deze al niet herman?)
Herman, 2 mei '08 schreef:Gedaan:
- Dubbele radiator (nieuwe + pro-alloy chargecooler)
Deze heeft Herman inderdaad.

Geplaatst: 30 jul 2009 17:50
door the-duke
Arno zei:
Nee.. Bij de atmosferische Speedsters zit er op de crashbox vaak nog een plastic rand of pas-stuk gelijmd waar de radiator op ligt.
aha... Dat maakt weer wat zaken duidelijker..
Ik had namelijk een dikkere radiator gemonteerd en dat wilde allemaal niet zo lekker.. (zie plaatjes) Ik heb toen wat creatief moeten zijn om alles nog netjes te laten passen en snapte al niet dat niemand daar last van had.
Gezien dat NA's dus deze rand hebben en turbo's en Lotussen niet, snap ik dat de meeste mensen dit probleem niet hebben. :wink:

Lijkt me ook niet echt iets wat je 1,2,3 kan verwijderen (niet dat ik van plan was om de clam eraf te halen om hem weer zwevend op te hangen trouwens.. Zit nu gewoon koud vast tussen de shroud en dit passtuk..)

gr,
The Duke

P.S.
:woship: voor je zeer uitgebreide kennis

Geplaatst: 30 jul 2009 18:07
door Herman
Deleted

Geplaatst: 30 jul 2009 19:49
door Arno
Raar..

Je zou toch zeggen dat wanneer je op snelheid bent het de zaak echt wel koel moet krijgen als inderdaad de circulatie-pomp z'n werk goed doet. Wellicht de eerste om te controleren.

Als die OK is, dan kan het dat je nog een dikke luchtbel in de chargecooler radiator hebt zitten.. Dat zou ook nog kunnen..

Ooit geprobeerd het CC circuit af te vullen en dan een beetje (lucht)druk (1/2 bar of zo) op de tank te zetten?

Dan bij de aansluit-slangen naar de CC radiator voorzichtig de slangklemmen wat lossen en stukje proberen terug te trekken/lossen.

Evt. auto nog opkrikken aan de kant van de slang om een evt. luchtbel daar naartoe te sturen.

Als er dan nog lucht in zit, dan moet het er zo wel grotendeels uit komen. Systeem moet wel op druk staan om het een beetje er uit te krijgen. da's in ieder geval mijn ervaring met het gewone koelcircuit.

Als er nu nog veel lucht in de radiator, dan hou je weinig tot geen koel-capaciteit meer over, wat wel het 1 en ander zou verklaren. Grote kans dat de pomp die lucht er niet uit geperst krijgt omdat het toch opgesloten zit in een 'hoog' stuk.

Misschien een keer wat thermokoppeltjes/sensors op de CC rad plakken aan de in- en uitgaande zijde en dan kijken hoe warm het daar wordt en of je wel een beetje redelijke temperatuur daling krijgt 'door' de CC radiator heen.

Zo niet, dan gaat daar wat fout...

Fans werken wel, maar zullen boven een 50 a 60 km/h niet echt meer helpen..

Bye, Arno.

Geplaatst: 30 jul 2009 20:21
door Herman
Deleted

Geplaatst: 30 jul 2009 20:29
door Arno
Oh..

Als alternatief kan je ook meten aan in in- en uitgang van het koelcircuit op de warmtewisselaar op de motor. Misschien makkelijker qua toegang en draden (hoewel nu met scharnierende clam eerste ook makkelijker ;) )

Ik ga er even vanuit dat op zich de warmtewisselaar op de motor en de radiator in de neus voldoende ontwerp-capaciteit hebben en dat je niet tegen een inherent capaciteits probleem aan loopt..

Dan heb je op dit moment een tweetal scenario's qua temperaturen CC koelvloeistof na enige tijd (hard)rijden:

Inlaattemperatuur koelvloeistof op warmewisselaar loopt op cq. benadert temperatuur uitlaat warmtewisselaar, lucht temperatuur in motor inlaat loopt op => onvoldoende/geen koeling door CC radiator systeem => ontluchten, flow controleren (blokkade? pomp stopt?) => CC radiator geheel warm of plaatselijk?

Inlaattemperatuur koelvloeistof op warmewisselaar blijft laag, maar lucht temperatuur in motor inlaat loopt tich op => stroming koelvloeistof in l/min te laag om warmte voldoende af te voeren => pomp en flow controleren op blokkades/flow restricties

Uiteindelijk moet het CC systeem natuurlijk voldoende snel de warmte naar de radiator voorin kunnen verplaatsen, zodat uiteindelijk de retour-leiding weer in de buurt van omgevings-temperatuur komt.

Natuurlijk zal het koel-effect op de inlaat-lucht wel minder worden als het bijvoorbeeld 30 graden buiten is, maar dan kan je altijd nog water op de CC rad spuiten van de onderkant. De verdamping onttrekt nog extra warmte en dan kan je weer onder de buitenlucht temperatuur komen van het CC retour-circuit.

Pomp je trouwens nu 'door' de tank/reservoir van de CC koel setup heen (flow aan bovenkant tank in, onderaan tank uit), of is die alleen met een 'T' stuk in het circuit gekoppeld en dient die alleen als expansie ruimte cq. voorraad?

Bye, Arno.

Geplaatst: 30 jul 2009 20:43
door SteV6
Kan iemand die foto even resizen? Zou voor de leesbaarheid wel prettig zijn ;)


SteV6

Geplaatst: 30 jul 2009 22:00
door jaydee
SteV6 schreef:Kan iemand die foto even resizen? Zou voor de leesbaarheid wel prettig zijn ;)


SteV6
Anders moeten we deze pagina even gauw volspammen.....






























....























....





















....













Dan is de volgende pagina weer normaal ;)

Geplaatst: 30 jul 2009 22:03
door SteV6
Of gewoon even die explosietekening resizen, dan is de input van Arno ook eenvoudig leesbaar, samen met alle andere postings.



SteV6

Geplaatst: 31 jul 2009 5:31
door Arno
Hmmm.. Luchtbel in de warmtewisselaar op/bij de motor kan natuurlijk trouwens ook.. Tenminste, als die zo gemonteerd is dat lucht 'gevangen' kan worden.

Dan komt de warmte van de inlaat-lucht gewoon niet voldoende in het koelcircuit van de CC terecht om deze voldoende te koelen.

Effectief heeft het CC systeem dan een heel kleine warmte-capaciteit.

Dat zou te herkennen zijn aan het feit dat de koelvloeistof die uit de warmtewisselaar komt lang niet zo warm wordt als je zou verwachten uit de lucht-temperatuur die je achter de turbo (voor de CC) meet.

Bye, Arno.

Geplaatst: 31 jul 2009 5:45
door Herman
Deleted

Geplaatst: 17 aug 2009 20:44
door Herman
Deleted

Geplaatst: 17 aug 2009 21:03
door Herman
Deleted