Inlaatspruitstuk en TB
Blijkbaar is het dus ook niet iets wat de ECU kan leren, of de afwijking die is toegestaan is niet voldoende voor het verschil in gasklep afmeting.
Maar inderdaad, kans dat iemand die echt deze ECU kan tunen er wat mee kan doen.
Blijft natuurlijk nog steeds de vraag wat de winst is op een dergelijke setup die ik heb, vraag me af of de gasklep dan de bottleneck is.
Mark
Maar inderdaad, kans dat iemand die echt deze ECU kan tunen er wat mee kan doen.
Blijft natuurlijk nog steeds de vraag wat de winst is op een dergelijke setup die ik heb, vraag me af of de gasklep dan de bottleneck is.
Mark
C30-94@0.55bar
Hé nice goin’ Mark!
Wel vreemd dat de 68TB problemen lijkt te geven. Vocky leek daar in z’n eerste set-up geen problemen mee te hebben. http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... &start=125
Wat heb jij nu ook alweer voor inlaatfilter Mark?
Het zal idd. nog best een gepiel zijn geweest. Zeker om alles er netje in te krijgen. Vocky’s lijstje was niet mis. Ik kijk met spanning uit naar je verslag!!
Hoe ging het trouwens met de dynamo gegaan? Heb je de kap er af gehaald? Geen hitteproblemen? Ik kan bij mij even nameten bij bedrijfstemperatuur.

Wel vreemd dat de 68TB problemen lijkt te geven. Vocky leek daar in z’n eerste set-up geen problemen mee te hebben. http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... &start=125
Wat heb jij nu ook alweer voor inlaatfilter Mark?
Het zal idd. nog best een gepiel zijn geweest. Zeker om alles er netje in te krijgen. Vocky’s lijstje was niet mis. Ik kijk met spanning uit naar je verslag!!
Hoe ging het trouwens met de dynamo gegaan? Heb je de kap er af gehaald? Geen hitteproblemen? Ik kan bij mij even nameten bij bedrijfstemperatuur.
Opel Speedster 2.2 zwart
Nou, ik vind het niet zo heel gek dat het bij Vocky wel werkte. Hij had al redelijk wat andere mods aan de auto gedaan voordat hij de 68mm gasklep erop had gezet. Ten opzichte van mijn motor (even uit m'n hoofd)
- nokkenassen (21 graden meer duration, ruim 2mm meer lift)
- bewerkte kop
- +1mm grotere kleppen met dunere stelen
- licht vliegwiel
- verwijderde balansassen
- 4-2-1 uitlaatspruitstuk
Dusja, dat het dan bij hem miisschien juist een betere balans oplevert en de ECU geen problemen geeft is natuurlijk mogelijik.
Ik heb een BMC CDA luchtfilter (http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html).
De dynamo kap moet eraf, anders past het spruitstuk niet. Ik heb geen warmte problemen nog kunnen ontdekken. Maar ik betwijfel of die kap nou echt veel verschil gaat maken in temperatuur in die hoek daar
Groeten,
Mark
- nokkenassen (21 graden meer duration, ruim 2mm meer lift)
- bewerkte kop
- +1mm grotere kleppen met dunere stelen
- licht vliegwiel
- verwijderde balansassen
- 4-2-1 uitlaatspruitstuk
Dusja, dat het dan bij hem miisschien juist een betere balans oplevert en de ECU geen problemen geeft is natuurlijk mogelijik.
Ik heb een BMC CDA luchtfilter (http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html).
De dynamo kap moet eraf, anders past het spruitstuk niet. Ik heb geen warmte problemen nog kunnen ontdekken. Maar ik betwijfel of die kap nou echt veel verschil gaat maken in temperatuur in die hoek daar

Groeten,
Mark
C30-94@0.55bar
Euh? Nou, die zijn ENORM van invloed, misschien nog wel meer dan het uitlaatspruitstuk..André R schreef:Buiten het uitlaatspuitstuk hebben zijn mods direct of indirect weinig met het inlaatspruitstuk of de TB van doen.
Is gewoon in de bibliotheek van dit site te vinden:Ben toch wel benieuwd wat die foutcodes precies inhouden die je kreeg.
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... uxhall.pdf
P1514 - Electronic Throttle Control Malfunction
Neuh, vind ik ook niet zo interessant voor de standaard nokkenas. Die piekt nog wel voor de standaard begrenzer..Heb je al een idee hoe je de toerengrens op gaat (laten) schroeven?
Mark
C30-94@0.55bar
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Als je naar die USA grafieken kijkt, zie je dat het topvermogen daar (met de standaard nokkenassen dus) zo tussen 62-6400rpm piekt. En het is wel zo lekker als je dan niet net steeds tegen de toerenbegrenzer aanzit...Neuh, vind ik ook niet zo interessant voor de standaard nokkenas. Die piekt nog wel voor de standaard begrenzer..
Zou 'm zelf toch graag ergens tegen de 7000rpm aan willen hebben.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Vocky draait ook met andere nokenassen. Die kunnen een flink effect hebben op het vacuum-verloop in het spruitstuk.André R schreef:Wat heeft hij dan gedaan dat rechtstreeks van invloed is op de TB, zodat hij die code niet krijgt en jij wel![]()
Als het daardoor net binnen de grenzen blijft van wat de ECU 'acceptabel' vindt, dan blijft alles happy.
Nog even er vanuit gaande dat er in de verschillende produktie-runs van de ECU's dezelfde software met dezelfde calibraties zitten.. Kan best dat dit probleem zich alleen voordoet op bepaalde software versies van ECU software die in bepaalde produktie-tijden is gebruikt omdat daar de grenzen wat lager staan.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Het hele verhaal heeft te maken met doorstroming. Als de relatie tussen de gasklep stand en de druk in het inlaatspruitstuk niet klopt volgens de ECU kan het dus helpen als de stroming vanuit het inlaatspruitstuk de cylinders in beter is. Dan daalt te druk in het inlaatspruiitstuk sneller. Dat was wel het verschil wat ik zag tijdens het rijden, met de 58mm TB loopt de druk langzamer op dan bij de 68mm TB. Als je meer lucht de inlaat uit kan krijgen door verbeteren van de flow van de kop, grotere/dunnere kleppen en agressievere nokkenassen dan zou je misschien het probleem op kunnen lossen. Maar of het zo is weet ik niet, kan het niet bewijzen.
Voor wat betreft de toerenbegrenzer, ik heb er op dit moment nog weinig last van gehad. Ik zal in het weekend eens kijken wat de definitieve grafieken zeggen. Een ding is wel duidelijk, hij loopt nu VEEL beter door..
Mark
Voor wat betreft de toerenbegrenzer, ik heb er op dit moment nog weinig last van gehad. Ik zal in het weekend eens kijken wat de definitieve grafieken zeggen. Een ding is wel duidelijk, hij loopt nu VEEL beter door..
Mark
C30-94@0.55bar
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Als ik me goed herinner heeft Vocky geen TB van een 2,4 gemonteerd, maar een wat aangepaste TB van een 2.0 LSJ supercharger blok. Die zijn wel dezelfde diameter, maar het zou natuurlijk best kunnen dat deze TB inwendig net iets anders op de gaspedaal signalen reageert dan die van een 2,4 Ecotec...
Maar heb misschien binnenkort wel een LSJ TB voor je te leen om dat eens uitgebreid te testen.
Frank
Maar heb misschien binnenkort wel een LSJ TB voor je te leen om dat eens uitgebreid te testen.

Frank
Ik heb al een eerste grafiek, maar de ECU is nog aan het leren, dusja, is nog niet echt klaar zeg maar.. Moet nog even wat meer km's zien te maken.Maik schreef:Dat accepteren wij niet natuurlijkmarkv schreef:......
Ik zal in het weekend eens kijken wat de definitieve grafieken zeggen.![]()
Ja, best welMaik schreef:Een ding is wel duidelijk, hij loopt nu VEEL beter door..
Mark![]()
![]()
![]()
![]()

Ja, dat klopt, hij heeft idd de 68mm TB van de 2.0SC. Bedrading is anders, hij draaid op een andere manier open en heeft de montage gaten op een andere plaats zitten voor zover ik weet.Exmantaa schreef: Als ik me goed herinner heeft Vocky geen TB van een 2,4 gemonteerd, maar een wat aangepaste TB van een 2.0 LSJ supercharger blok. Die zijn wel dezelfde diameter, maar het zou natuurlijk best kunnen dat deze TB inwendig net iets anders op de gaspedaal signalen reageert dan die van een 2,4 Ecotec...
Maar heb misschien binnenkort wel een LSJ TB voor je te leen om dat eens uitgebreid te testen. Smile
Ik dacht ook dat het niet zomaar mogelijk is om die op dezelfde plaats te doen, voor zover ik weet heeft Vocky ook de ECU kabels verlengd en de ECU op een andere plaats gehangen, dusja, is niet iets wat je zo even doet..
Mark
C30-94@0.55bar
En hier wat foto's en resultaten van de spruitstuk installatie.
http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
Mark
http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
Mark
C30-94@0.55bar