Uitlaat spruitstuk!!!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Maar jongens zijn jullie een beetje tevreden :?: :?:
begrijp van het z22se forum dat fitment nog wel even
een probleem is bij sommige manifolds,
heb de set nu ook liggen en probeer te gaan plannen om te installeren
maar begrijp dat het vies tegen valt maar ik hoor nog geen enthousiaste
verhalen over de resultaten.........

met andere woorden ben U dr blij mee.... :roll:

Bas
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Ik kan me voorstellen dat als je verwacht iets te merken dat het een tegenvaller is. Je moet het vervangen van het spruitstuk echt zien als onderdeel van het geheel, dus de hele uitlaatlijn.
Als je dat niet in 1 keer vervangt en tussentijds rijdt, zal je het verschil niet merken.

Het mooist zou natuurlijk een vermogens voor- en nameting zijn.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

@12esc
pakkingen; had je gewoon bij de opel dealer gehaald
of zitten die er bij, nee toch?
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Ik had de pakkingen eigenlijk bij Opel dealer moeten halen. Levertijd was enkele dagen en ik had geen geduld, dus ik heb de pakking tussen blok en manifold en manifold/downpipe opnieuw gebruikt (is gelukkig goed gegaan). Er zat bij mij wel een nieuwe pakking bij voor tussen downpipe en einddemper (mijn einddemper is door vd kooi geinstalleerd en daar zat geen pakking tussen, nu toch maar de meegeleverde pakking gebruikt).

Tja, het resultaat. Ik ben wel tevreden maar had wat meer resultaat verwacht qua prestaties. Lastig te beoordelen na lang niet gereden te hebben, maar mijn bevindingen na een dagje rijden gisteren zijn:

- meer geluid (ik heb een janspeed einddemper, blijft een donker geluid);
- gorgelt meer bij gas los (mooi)
- soepeler over hele toerenbereik
En uiteraard is het geheel flink wat lichter geworden.

Ik ben zeker tevreden, en zou het toch weer doen maar de overgang naar 2.4 manifold was veel groter. Stiekem had ik nu ook op zo'n wow-effect gehoopt.

en montage was een rotklus (vooral vanwege de bepertke ruimte, zeker als je geen brug hebt en dus met een krik moet werken), maar achteraf is het dan extra leuk als het klaar is.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Op een standaard 2,2 zal je er niet bar veel van merken. Daarvoor is de layout van een korte 4=>1 met een 2,5" downpipe ook niet helemaal geschikt.
Een langere 4-2-1 en misschien 2,25" is hiervoor toch beter. (maar waar vind je die voor een redelijke prijs?)

Het wordt een ander verhaal bij hogere vermogens, zeker bij SC gebruik... :D

En dit alles uiteraard wel in combinatie met een goede free-flow uitlaat.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

ik sluit me bij 12esc aan

ik heb alleen al een maand bekant niet gereden dus is het lastig te oordelen
of het veel scheelt
ik moet zelfs nog de ecu inrijden van na het inlaatspruitstuk monteren :oops:

nog maar een kilometer of 150 dan zou die weer perfect moeten zijn :twisted:
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Maar door piper worden wel degelijk ook bij nog standaard motor alleen uitlaat mod wel degelijk een winst geregistreerd van +/- 14 BHP met alleen het wijzigen van de manifold en downpipe.
1) Standard Manifold - Standard Downpipe/Cat - VSE Rear box - DONE 145.8 BHP
2) Piper Manifold - Standard Downpipe/Cat - VSE Rear Box - DONE 150.1 BHP
3) Piper Manifold - Piper Downpipe/Cat (2.5") - VSE Rear Box - DONE 159.8 BHP
4) Piper Manifold - Piper Downpipe/Cat (2.5") - Piper Cat Back (2.5") - DONE 156.3 BHP

As you can see we have got some good gains. Now the eagle eyed amung you will spot the the one that gave the best peak BHP was the VSE. Now this is exactly what i was expecting, given how loud it was it was clear the silencer was not working thus allowing the gases to pass unrestricted. This also backs up my previous comments about matching the right size bore to the engine spec. The VSE is 2" bore so suited to a stock engine (as this car has). Our 2.5" system will really come into its own when you start modifying the engine further, cams, 2.4 Inlet, remap etc.... A suprise to me tho was that our 2.5" system gave the most torque in the middle from 3000 - 5000 with the VSE giving the least.
Mogelijk geeft de janspeed hetzelfde effect als de VSE wel vermogen maar minder torque dan verwacht.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

die vse waar komt die vandaan of waar is die te koop ???

en is het wat
want vind het geluid echt heel vet alleen is het denk ik teveel voor de wetgeving hier
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

is dat niet dezelfde als de opel cup uitlaat?
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

vse = vauxhall sports exhaust.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

die is gewoon bij de opel dealer te koop toch ??

maar hoe zit het met het geluid is dat toegestaan of maakt tie te veel herrie
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Piper Manifold + Piper 2.5" Downpipe/Sports Cat + Standard U Bend + VSE rear box.
3000rpm = 102/103 db
4500rpm = 116 db

As you can see, we are a long way off so lets see what difference our system makes.

We have already made a prototype rear section (Cat back) in 2.5" with twin 2.5" Inwardly Rolled tailpipes so shall now set about fitting that and seeing how that goes about reducing the db level. We are starting with a 6" diameter silencer 24" long. Lets see how that goes
dit is de een quote van z22se forum staat in deze thread
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 1&start=50
voor het volledige system
maar 116 dB moet je volgens mij niet willen,
kun je er gelijk een paar oordoppen bijnemen. :wink:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Daarbij komt het feit dat je op steeds meer circuits beperkt geluid mag produceren. :evil:

Niet geheel onbelangrijk dus voor degene die wel eens trackdays doen of ooit willen doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

geen aanrader dus

dan houden we het lekker bij het milltek dempertje
doet het ook goed genoeg :)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Piper manifold en de 2,5" downpipe zitten er bij mij nu ook onder en voorlopig nog gewoon even met de standaard 2,2 einddemper.

Was gelijk de 1e keer dit jaar dat de speedy weer naar buiten mocht, maar het eerste wat me opviel is dat ik nu een behoorlijke vermogensdip heb bij zo'n 3600rpm. Onderin trekt het gewoon, dan tussen ~3500 en ~3800 is het net of er geen benzine genoeg is en daarna gaat de schakelaar om tot aan de begrenzer.
Heb wel het gevoel dat het bovenin allemaal nu wat beter loopt, maar dat mag ook wel als je het standaard spruitstuk bekijkt.

Alleen die dip is echt heel irritant. Ecu tijdje van de stroom af gehad en de motor flink in dat gebiedje gehouden om wat bij te leren, echter houdt hij daar nog steeds in. Afijn, die supercharger zal dat binnenkort wel verhelpen. :D

Oh ja, en ik heb nu na wat enthousiast gassen gelijk een MIL branden. Blijkbaar vindt ie die Piper 200cel sportscat toch niet zo leuk...
(EDIT: MIL was van losse Lambda 1 stekkertje. Gefikst en de dip is er nu ook uitgeregeld.)
Iemand hier ervaring met een goed werkende O2 simulator voor de Z22SE??
Laatst gewijzigd door Exmantaa op 28 feb 2009 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie