Sportonderstel

Alle overige technische zaken.
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef: Als ik zo je poetsers-achtergrond bekijk Marcel, denk ik dat het beter is dat je de eibachjes neemt 8)
M.
AfbeeldingPff breng me nog meer aan het twijfelen zeg .....en iedereen zegt dat het zo goed rijd.........merken jullie nu trouwens ook minder rijgeluiden uit het onderstel, dat zou ik namelijk ook een belangrijk argument vinden, ik merk nu bij de Turbo al dat hij minder geluiden uit het onderstel maakt, en dat rijd gelijk een stuk rustiger :!:
Maik schreef: Velgen nog niet besteld, ik moet nog wat info krijgen over bepaalde zaken, dus ik moet nog even geduld hebben (en jij ook :wink: ).
M.
O ben je met iets spannends bezig dan :shock:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Nee hoor, niet iets spannends. Gezeur over ET-waardes waar ik zekerheid over wil hebben...

De Nitrons bij mij maken denk ik iets minder geluid tijdens het rijden, maar ik heb eigenlijk nog niet genoeg km's gemaakt. Ook is mijn instelling van de dempers nog vrij hard in samenwerking met de stuggere veren die ik genomen heb.

Je zal vast nog wel meer reakties krijgen. Maar jans heeft al vaker gezegd dat zijn turbo er een stuk "degelijker" qua rammels van werd.

M.
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

De klappen die veroorzaakt werden door de ophanging bij het rijden over dwarsrichels en putdeksels zijn veel minder met Nitrons. Maar omdat de auto veel harder is afgeveerd kan het zijn dat er juist nieuwe rammeltjes te horen zijn omdat een onderdeel dat eerst net niet hard genoeg werd bewogen dat bij Nitrons wel kan doen.

Toch is het stiller en rustiger in de auto met de Nitrons eronder. En ik denk dat de 4 van gisteren nu nog allemaal op de fabrieksafstemming rijden. Dus met de dempers rond de middenwaarde.

Morgen ga ik eerst even met Jan van der Kooi overleggen over een andere setup van de dempers. Zoals ik al eerder schreef vind ik de achterkant van de Speedster nu "doods" aanvoelen en heb ik iets meer onderstuur (ja, ik heb vanmiddag een uitgebreide proefrit gemaakt). Daarom vermoed ik dat ik de dempers voor zachter moeten --> meer grip aan de voorkant en daardoor relatief minder achter. Misschien zegt Jan wel iets heel anders ...

Let wel, het lijkt of ik veel te "klagen" heb, maar de verbetering t.o.v. standaard is enorm. En omdat de Nitrons instelbaar zijn kan je ze aan je eigen voorkeuren aanpassen :lol: . Dus voorlopig kan ik veel bijleren over onderstelafstemmingen.

Dus Marcel, even een ritje aanvragen bij een van de Nitron-rijders om te voelen hoe het is. Je weet al wat 18" en Eibachjes doen met het weggedrag.

SteV6
S4 Avant
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Op welke afstelling rijden jullie nu? Hoeveel kliks van hard?

Mark
C30-94@0.55bar
SteV6

Bericht door SteV6 »

Volgens Jan rijden we allemaal op 9 klicks rondom :roll:

SteV6
S4 Avant
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef:De klappen die veroorzaakt werden door de ophanging bij het rijden over dwarsrichels en putdeksels zijn veel minder met Nitrons. Maar omdat de auto veel harder is afgeveerd kan het zijn dat er juist nieuwe rammeltjes te horen zijn omdat een onderdeel dat eerst net niet hard genoeg werd bewogen dat bij Nitrons wel kan doen.

Toch is het stiller en rustiger in de auto met de Nitrons eronder. En ik denk dat de 4 van gisteren nu nog allemaal op de fabrieksafstemming rijden. Dus met de dempers rond de middenwaarde.

Morgen ga ik eerst even met Jan van der Kooi overleggen over een andere setup van de dempers. Zoals ik al eerder schreef vind ik de achterkant van de Speedster nu "doods" aanvoelen en heb ik iets meer onderstuur (ja, ik heb vanmiddag een uitgebreide proefrit gemaakt). Daarom vermoed ik dat ik de dempers voor zachter moeten --> meer grip aan de voorkant en daardoor relatief minder achter. Misschien zegt Jan wel iets heel anders ...

Let wel, het lijkt of ik veel te "klagen" heb, maar de verbetering t.o.v. standaard is enorm. En omdat de Nitrons instelbaar zijn kan je ze aan je eigen voorkeuren aanpassen :lol: . Dus voorlopig kan ik veel bijleren over onderstelafstemmingen.

Dus Marcel, even een ritje aanvragen bij een van de Nitron-rijders om te voelen hoe het is. Je weet al wat 18" en Eibachjes doen met het weggedrag.

SteV6
Klinkt goed in ieder geval.

18" voor doe ik niet meer, werd te direct vond ik, wordt nu 17" voor en 18" achter.........ga toch wel voor de looks wat wielen betreft.
Tja eibach of Nitron......ik slaap er nog wel een nachtje over :roll: of het met die € 1.400,- prijsverschil waard is :!:

9 kliks :?: hoe meer klikker hoe stugger :?: of juist zachter :?:
Laatst gewijzigd door Marcel op 16 okt 2005 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Mij ervaringen zijn een beetje anders, misschien omdat mijn speedster tot jullie en mij eigen verbazing anders in elkaar zit. (We kwamen er gisteren achter dat er heel veel Turbo onderdelen zijn gebruikt op mijn Speedster. Vandaar dat ik zo vaak aan poetsen ben) Maar terug naar de Nitrons. Hij stuurt niet zwaarder, aan het centreren kan ik ook verder niks anders aan merken. Hij stuurt wel veeeel beter in. Het nemen van een rotonde kan veeeel sneller dan vroeger met meer vertrouwen. Geen enkel onderstuur waargenomen waarbij het stuurgevoel ook heel licht blijft. Dus echt top. De rechtuit stabiliteit is super.
Nu is het wel zo dan Jan gisteren tegen mij zij tijdens het proef ritje dat bij mij uitlijnen niet echt nodig was. Dus misschien is daarom mijn ervaring anders dan die van jullie.

Min puntje van Nitrons zijn dat het rijden over beton platen niet aan te raden je wordt er compleet gek van.

P.s. Ik vond het wel heel leuk daar in Amsterdan. Het is jammer dat het zo ver weg is anders zou ik er zeker vaker komen. Het is bijzonder prettig hoe ze aan je auto sleutelen. Dikke pluim voor die mannen! en natuurlijk voor Maik voor het organiseren!
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

piet schreef:Mij ervaringen zijn een beetje anders, misschien omdat mijn speedster tot jullie en mij eigen verbazing anders in elkaar zit. (We kwamen er gisteren achter dat er heel veel Turbo onderdelen zijn gebruikt op mijn Speedster. Vandaar dat ik zo vaak aan poetsen ben) Maar terug naar de Nitrons. Hij stuurt niet zwaarder, aan het centreren kan ik ook verder niks anders aan merken. Hij stuurt wel veeeel beter in. Het nemen van een rotonde kan veeeel sneller dan vroeger met meer vertrouwen. Geen enkel onderstuur waargenomen waarbij het stuurgevoel ook heel licht blijft. Dus echt top. De rechtuit stabiliteit is super.
Nu is het wel zo dan Jan gisteren tegen mij zij tijdens het proef ritje dat bij mij uitlijnen niet echt nodig was. Dus misschien is daarom mijn ervaring anders dan die van jullie.

Min puntje van Nitrons zijn dat het rijden over beton platen niet aan te raden je wordt er compleet gek van.

P.s. Ik vond het wel heel leuk daar in Amsterdan. Het is jammer dat het zo ver weg is anders zou ik er zeker vaker komen. Het is bijzonder prettig hoe ze aan je auto sleutelen. Dikke pluim voor die mannen! en natuurlijk voor Maik voor het organiseren!
Veel Turbo onderdelen :wink: en dat voor het zelfde geld :lol:

Over die platen rijden is niks, dan hoop ik niet dat er belgen zijn die deze upgrade gedaan hebben, daar heb je nogal wat wegen met betonnen platen :wink:

Dus als ik het goed begrijp wordt je auto wel wat stiller, maar ook onrustiger doordat elke hobbel in de weg beter doorgegeven wordt....wat hem uiteindelijk vermoeiender om te rijden maakt als je een dag aan het sturen bent :?:

Zit net nog even de thread te lezen waar Jans ze er net onder heeft, en dat ze iedere twee jaar naar engeland moeten, liefst zelfs ieder jaar, moet zeggen vindt ik wel een minpunt :!:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Veel korte hobbels vindt een standaard Speedster al niet fijn en Nitrons al helemaal niet. Al het andere gaat prima.
Maik

Bericht door Maik »

Piet, Stephan en Marcel,
De Nitrons kan je een stuk zachter krijgen door de dempers een stuk zachter te zetten. Wij hebben ze nu op 9 klikjes van hard, maar Mark rijdt bijvoorbeeld met 13 kliks van hard en dat scheelt al een hoop. Ik heb met Jans meegereden toen die van hem op BIJNA op z'n hardst stonden en dat was ECHT keihard. Het spelen met de dempersetting maakt dus een hele hoop uit en het zal je verbazen hoeveel comfortabeler je de speedster zal krijgen.

Dat van het laten overhalen van de dempers elke 2jaar.... dat ligt helemaal aan wat je zelf wilt. Jan heeft van de Nitron mensen zelf te horen gekregen dat je ook wel langere service intervallen kan doen, maar dat het dempingsvermogen dan wel ietsje terugvalt. Wil je meedoen aan Le Mans en wil je echt dat ze in topconditie blijven, dan misschien elke 2jaar (1 jaar?) terug laten sturen. Het ligt ook heel erg aan hoeveel km's je er mee rijdt per jaar.
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Maik, ik heb gisteren goed opgelet en er lopen heel veel mooie meiden in Amsterdam. Maar daardoor weet ik niet hoe ik die demping moet bijstellen.

Is het de knop die het dicht bij de straat zit?
Welke kant moet je opdraaien om hem zachter te krijgen?
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Euh, ik rij niet op 13 kliks van hard hoor. Dat was circuit setting. Ik heb in het begin gereden met 18 van hard voor en 16 van hard achter. Ik rij (naja, nog niet, hopelijk morgen) nu met 19 van hard voor en 17 van hard achter. Op de openbare weg vind ik de echt harde setting niet nuttig, geeft eigenlijk meer nadelen dan voordelen qua grip.

Wat zijn overigens de waardes die jullie hebben gebruikt voor de rijhoogte?

Mark
C30-94@0.55bar
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

markv schreef:Euh, ik rij niet op 13 kliks van hard hoor. Dat was circuit setting. Ik heb in het begin gereden met 18 van hard voor en 16 van hard achter. Ik rij (naja, nog niet, hopelijk morgen) nu met 19 van hard voor en 17 van hard achter. Op de openbare weg vind ik de echt harde setting niet nuttig, geeft eigenlijk meer nadelen dan voordelen qua grip.

Wat zijn overigens de waardes die jullie hebben gebruikt voor de rijhoogte?

Mark
Okee de 4 nieuwe nitron rijders rijden dus 9 klikken van hard en jij 18/16.
Het rijden over platen en andere ribbels wordt dan een stuk comfortabeler.

Maakt het hele verhaal toch weer wat positiever voor mij 8)
Maik

Bericht door Maik »

piet schreef:Maik, ik heb gisteren goed opgelet en er lopen heel veel mooie meiden in Amsterdam. Maar daardoor weet ik niet hoe ik die demping moet bijstellen.

Is het de knop die het dicht bij de straat zit?
Welke kant moet je opdraaien om hem zachter te krijgen?
Jep, die onderste lichtblauwe knop waar + en - op staat.
+ is stugger
- is zachter
zegt mijn boeren verstand, maar het zou wel heel stom zijn als het anders was :)

Je kan hem dus zowiezo een stuk zachter schroeven volgens Mark z'n ervaring. Ik dacht dat Mark een keer tegen mij zei dat hij ongeveer 5 kliks van zacht reed, vandaar dat ik dacht: 18-5=13 :shock: , maar ik zal het verkeerd onthouden hebben. Bij hem stond het dus wel een stuk zachter!

Veel klusplezier!

Mark: we hebben de hoogte niet nagemeten, beetje stom wel, ik dacht er op een gegeven moment wel aan, maar toen stond er geen speedster met de wieltjes op de brug :?
We hebben ze staan zoals ze van Nitron af komen. Volgens Jan is dat iets meer dan 12cm? Voor en achter dezelfde hoogte.
Ik vind hem zo wel netjes staan, maar hij mag nog 1cm'tje naar beneden, vooral voor.
Maar waarschijnlijk zakt het nog wel een beetje de komende dagen/weken, heb jij daar ervaring mee Mark?

gr,
M.
Afbeelding
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef: Ik dacht dat Mark een keer tegen mij zei dat hij ongeveer 5 kliks van zacht reed, vandaar dat ik dacht: 18-5=13 :shock: , maar ik zal het verkeerd onthouden hebben.
Klopt toch, als ze 23 kliks zijn :!:

Mark reed op 18, 23-5 =18 8)
Plaats reactie