Speedster Turbo #4446

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door Pipo »

aKra schreef:Vandaag de brandstoffilter vervangen (op zich makkelijk klusje) en begonnen met de nieuwe braided remleidingen... Wat een %$^$%%$&#$%!#$@ werk zeg, en nu dat ontluchten, mijn vacuüm-ontluchter heeft helaas niet alle lucht er uit kunnen halen, de calipers losgehad en ondersteboven gehangen en nog steeds een sponzig rempedaal.
Moet je voor onze ABS geen drukvulsysteem gebruiken? Ik dacht afvullen op 1,5 bar :? :?: En moet je de ABS niet electronisch activeren tijdens het vullen?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Je hoeft geen druk- vul- systeem te gebruiken, maar, je hebt wel gelijk over de ABS. Helaas is het in mijn versie van Tech2 het niet mogelijk om de ABS te 'activeren', dus was mijn plan (gezien hij toch altijd gedeactiveerd is) gewoon te ontluchten en dan een paar keer de ABS te activeren op zand en dan de laatste ontluchting te doen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door Neetmans »

bij mijn ombouw van RHD naar LHD heb ik een compleet lege ABS unit geplaatst, voorste remleidingen onder het motorkapje allen vervangen, en tevens alle remslangen vervangen voor omvlochten slangen.

Met mijn op-com kon ik hem ook niet activeren.

Ik heb met een drukvulling (+/- 1 bar dacht ik) het gehele systeem ontlucht, wel heb ik tijdens ontluchten het contact aangezet.
Of het geholpen heeft weet ik niet, maar het heeft iig geholpen voor het goede gevoel bij mij :)

Uiteindelijk het systeem een keer of 3 ontlucht, maar dat was omdat er lucht in de voorste klauwen bleef zitten.
Laatste keer die eraf gehaald, en even ondersteboven gehouden en het euvel was verholpen.

Inmiddels een bezoekje gebracht voor wat werkzaamheden en APK laten keuren door VanSten Engineering, alles zonder problemen/opmerkingen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Neem aan dat je een Eezibleed of iets dergelijks had?
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Vandaag de rechterzijde gedaan, dit ging een stuk sneller. De linker zijde ook nog even ontlucht en het lijkt nu wel wat beter te voelen. Binnenkort even met een 2de persoon in de auto handmatig ontluchten, werkt toch het beste vind ik.

Helaas moest het zekeringenkastje even verplaatst worden, maar die zat wel heel erg vreemd vast... Met een soort rubber-nop in de wielkuip waarvan ik er één kapot heb gesneden en de andere er geforceerd doorgetrokken heb. Kan ik deze gewoon met een bout & moer vastzetten voor het vervolg of gaat dat helemaal verkeerd of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door S. Gonzales »

Hoi Akra,

Daar kan je toch het best de originele bevestiging voor gebruiken lijkt mij. Die zijn bij Yvo te koop in M5 en M6, ben de naam even kwijt maar daar komt Smiley straks vast wel mee :D
Hebbes. http://www.elise-shop.com/rawlnuts-voor ... p-372.html
Dezelfde bevestigingsmethode wordt trouwens ook voor de binnenschermen gebruikt, dus een zakje in voorrraad is niet zo'n gek plan.
Nog een tip, wanneer je de voorste remtangen los hebt, kantel ze dan heel rustig, in een traag tempo. En probeer de denkbeeldige luchtbel naar de ontluchtingsnippel te krijgen. Het is mij een raadsel waarom ze er niet twee nippels per remtang op gemaakt hebben. In dit soort gevallen noemen we het maar " een auto met karakter" :lol:
Dan klinkt het toch wat positiever :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Haha TOP! Toevallig laatst nog een paar besteld, dus dat kan ik makkelijk fixen ;)

Ja, inderdaad twee nippels zou vele malen makkelijker zijn. De denkbeeldige luchtbel is ondertussen al meerdere keren denkbeeldig verwijderd, echter, de praktijk wijst uit van niet (pedaal is niet helemaal hard met de motor uit).

Binnenkort voor de derde keer (en de achteras voorzien van de remleidingen) alles ontluchten, en dat moet wel scheepsrecht zijn! :)
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Alles flink en goed ontlucht, de remklauwen zijn meerdere keren los geweest en op verschillende manieren mijn best gedaan om de denkbeeldige luchtbel er uit te krijgen. Er is zelfs 1.5L DOT5.1 doorheen gespoeld (koppeling ook gedaan)...

Maar hij blijft in het begin sponsig, even in een andere Speedster gevoeld en daar begint hij meteen rock-solid. Maar, als ik hem eenmaal een stukje indruk is hij wel rock-solid. Dus ik heb het idee dat er meer aan de hand is, misschien bekrachtiger stuk of dat ik in het secundaire circuit van de remcylinder zit? Want remmen gaat prima, ook wel gevoel maar voelt niet echt bekrachtigd? Of kan ook zo geweest zijn, ben zo in de war van al dat veranderen :shock:
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door robertsabee »

Hoi Nander,
De bekrachtiger kan je testen door met motor uit een paar keer te trappen. Zodra het vacuüm verbruikt is, hoort het pedaal een stuk harder te worden, juist in dat beginstukje. Of bedoelde je dat niet?
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Nee, dat bedoel ik niet... Het veranderd gewoon niet of de motor aanstaat of uitstaat, het pedaalgevoel blijft het zelfde... En je moet echt ergens langs/doorheen voor mijn gevoel, dus ik denk dat de hoofdremcilinder wellicht kapot is of iets dergelijks... Of toch ergens een grote luchtbel, maar zo voelt het pedaal zeg maar niet.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door robertsabee »

Uit een zeer grijs verleden kan ik mij herinneren dat er bij gescheiden systemen een klep in de hoofdremcilinder kan zitten. Die gaat open of juist dicht als één van de circuits lek is. Die klep moest dan terug gesteld worden, ook na ontluchten met de voet. Misschien zit er in de speedster ook wel zo'n klep?
Mijn gedachten gaan dus ook uit naar een verdachte hoofdremcilinder..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door Exmantaa »

aKra schreef:Nee, dat bedoel ik niet... Het veranderd gewoon niet of de motor aanstaat of uitstaat, het pedaalgevoel blijft het zelfde... En je moet echt ergens langs/doorheen voor mijn gevoel, dus ik denk dat de hoofdremcilinder wellicht kapot is of iets dergelijks... Of toch ergens een grote luchtbel, maar zo voelt het pedaal zeg maar niet.

Je pedaalgevoel veranderd niet mét of zonder draaiende motor?
Met vacuumbekrachtiging moet je normaal het pedaal veel makkelijker kunnen intrappen...

=> Zonder motor pedaal paar keer intrappen om vacuum te lozen. Intrappen en motor starten. Dan moet ie toch echt een stuk verder zakken. Zo niet is er wat loos met je vacuum systeem. (Is die slang al vervangen? Terugslagklepjes?)
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door S. Gonzales »

Exmantaa schreef: => Zonder motor pedaal paar keer intrappen om vacuum te lozen. Intrappen en motor starten. Dan moet ie toch echt een stuk verder zakken. Zo niet is er wat loos met je vacuum systeem. (Is die slang al vervangen? Terugslagklepjes?)
Klopt helemaal! Is een prima controlemiddel. :thumbup: Het pedaal dus ingetrapt houden nadat je (met de motor uit!) het pedaal een paar keer ingetrapt hebt. Het pedaal zal dan iets hoger moeten zitten dan normaal. Ingetrapt houden en motor starten. Het pedaal moet dan iets zakken. Wanneer je deze procedure probleemloos doorkomt, kun je nog denken aan remblokken die nog niet helemaal 'dragen' over het volledige deel van de remschijf. Daardoor kan ook een verend gevoel ontstaan wanneer je net nieuwe remblokken hebt gemonteerd. Eventueel nog een second opinion, qua gevoel.
Ik had het namelijk ook toen ik alweer een tijd geleden overging op de "harde" remslangen. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn.
Maar bij twijfel natuurlijk nooit risico's nemen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Nee precies, geen risico's...

Zal binnenkort even die test doen, had ik zelf ook kunnen bedenken maar ach ik was druk met het ontluchten ;)

Geen nieuwe remblokken gemonteerd nog, er zat nog meer dan genoeg "vlees" op de oude. Dus die zullen nog steeds goed aansluiten.

Anders even langs een gemiddelde garage, of naar v/d Kooi.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Speedster Turbo #4446

Bericht door aKra »

Vergeten de test te doen, maar wel 10 stops gemaakt met de ABS ingeschakeld. Dat heeft het wel verbeterd, maar ik moet zeggen dat ik hem prima vind remmen dus ik denk dat ik het zo laat en dat het altijd zo is geweest.
Plaats reactie