Pagina 6 van 9

Geplaatst: 15 jul 2005 7:55
door Marcel
SteV6 schreef:Zo, met hulp van mijn vader heb ik de spoorverbreders van H&R van 15 mm per stuk eronder gezet. Was met koffiedrinken een karweitje van nog geen 1,5 uur. Op ons gemakkie, dat ook nog eens. Moet dus in minder dan 0,5 uur te doen zijn.

Gereedschap: Dop 17mm, 1 verlengstukje, momentsleutel op 90 Nm, garagekrik en 2 houtblokken.

Materiaal: 4 x 15 mm spacers en 20 langere bouten.

Resultaat: betere esthetiek, nog lichter sturen en weggedrag moet nog uitgebreid getest worden.

Foto's volgen bij daglicht.

SteV6
Hoe laat wordt het bij jullie licht :?:
Niet alleen Jan wordt een keer omgedraaid............stephan ook geloof ik :P

Ja als je een goede krik hebt.........is het zo gebeurd, zelfs vrouwen kunnen tegenwoordig een wiel wisselen :lol:

Ben benieuwd hoe je ervaring met rijden is, ik heb bij mij het idee dat hij toch wat nerveuser is als std..met de verbreders en de grotere wielen, je merkt stuurbewegingen beter als standaard.......maar kan ook aan de 18" icm de platte bandjes liggen.

Geplaatst: 15 jul 2005 10:23
door Martin
Richard schreef:De turbo front spoilers zijn makkelijk zelf te plaatsen!
Let er wel op dat je eerst een gaatje voor boort anders scheurt het polyester.
Dan is het gewoon een kwestie van vastschroeven.
Ik heb soort popnagel gebruikt maar dan met schroefdraad zijn in verschillende maten te krijgen (kopen :lol: ) zit muur vast zo zit ook mijn nummer plaat vast.

Gr, 8) Martin

Geplaatst: 15 jul 2005 14:44
door speedster
Martin schreef:
Richard schreef:De turbo front spoilers zijn makkelijk zelf te plaatsen!
Let er wel op dat je eerst een gaatje voor boort anders scheurt het polyester.
Dan is het gewoon een kwestie van vastschroeven.
Ik heb soort popnagel gebruikt maar dan met schroefdraad zijn in verschillende maten te krijgen (kopen :lol: ) zit muur vast zo zit ook mijn nummer plaat vast.

Gr, 8) Martin

Het is verstandig om plastiek popnagels te gebruiken, omdat de auto zo laag is. Bij het raken van de spoiler zal niet de bumper beschadigen maar de plastiek popnagel afbreken. Bij mij zaten die bij de spoiler inbegrepen.

Geplaatst: 16 jul 2005 21:23
door SteV6
Het heeft even geduurd voordat er weer daglicht was, maar hier een paar foto's van hoe het er na het plaatsen van de spoorverbreders esthetisch op vooruit is gegaan!

Ook de rijeigenschappen hebben baat gehad bij de toename van de spoorbreedte. Achter is de spoorbreedte met 30 mm toegenomen en voor in totaal met 10 mm.

SteV6

Geplaatst: 16 jul 2005 21:24
door SteV6
Nog een paar:

Geplaatst: 17 jul 2005 8:07
door Hendrik-Jan
Mooi hoor Stephan,

Heb je je auto ook verlaagd?

ps mijn spoorverbreders komen er volgende maand onder.

Geplaatst: 17 jul 2005 8:25
door Marcel
Okee Stephan, LOOKING GOOD :!::!:

Nu nog wat verlagen.........en hij is helemaal strak ;)
Zeker bij de voorwielen.........achter ziet er al goed uit.

Wat voor verschil merk je in het rijgedrag......je zegt positief maar volgens mij moet je verschil voelen in het stuurgedrag :?:

Geplaatst: 17 jul 2005 9:36
door SteV6
Marcel schreef:Okee Stephan, LOOKING GOOD :!::!:

Nu nog wat verlagen.........en hij is helemaal strak ;)
Zeker bij de voorwielen.........achter ziet er al goed uit.
Dat verlagen gaat gebeuren op het moment dat er eind dit jaar een Nitron-onderstel onder gaat komen. Daarmee is de rijhoogte naar wens in te stellen. En tot die tijd ga ik geen geld steken in een Eibachsetje.
Marcel schreef:Wat voor verschil merk je in het rijgedrag......je zegt positief maar volgens mij moet je verschil voelen in het stuurgedrag :?:
Na het plaatsen van alleen de bredere voorbanden was het "levendige" een beetje uit het stuurgevoel. De Speedster lag veel stabieler en stuurde in de eerste milimeters stuuruitslag zwaarder, en daarna lichter dan origineel. Nu met de spoorverbreders is de lichtvoetigheid van origneel weer helemaal terug! Het is weer voelbaar in het stuur als je links en rechts op bv. ander asfalt rijdt. Maar de extra stabiliteit op rechte weg is gebleven. Het sturen is nu net zo licht geworden als wat ik van Jans Turbo ken.

De absolute grip is duidelijk hoger geworden. Zeker in krappe bochten (rotondes) kunnen harder genomen worden zonder onderstuur. Dat onderstuur is wel op te zoeken, en het moment van ondersturen voel je heel goed aankomen. Door het verbreden van de spoorbreedte achter is mijn Speedster wel iets meer overstuurd geworden. De achterkant is iets makkelijker te verleiden tot een drift van ongeveer een bandbreedte, zonder dat de grip opeens weg is. Dat was vorig jaar op de driftcircel nog niet zo. Dan was er opeens geen houden meer aan. En dat durfde ik op de openbare weg niet te testen. Nu voel ik de achterkant zichzelf netjes in de bocht zetten en dat is met kleine verandering van gaspedaalstand eenvoudig te beinvloeden.

Ik heb dus geen last van overdreven nerveus gedrag van de auto. Wel begint de, nu al relatief lage, rol om de lengte-as te storen. Daarom wordt het spaarvarkentje zo snel mogelijk vetgemest om 'm dit najaar te "slachten" voor de Nitrons.

SteV6

Geplaatst: 17 jul 2005 9:48
door Marcel
Goed om te lezen :!:

Iets bredere bandjes voor en hebben dus een zeer positieve invloed op het rijgedrag, zeker icm spoorverbreding.

Klopt ook wel de mijne licht ook heel stabiel, hij is alleen gevoeliger voor bewegingen die je met het stuur maakt :!: misschien door de erg platte bandjes ;)

Ben benieuwd bij HJ die alleen spoorverbreders krijgt.......

Geplaatst: 17 jul 2005 9:52
door jans
Marcel schreef:Goed om te lezen :!:

Iets bredere bandjes voor en hebben dus een zeer positieve invloed op het rijgedrag, zeker icm spoorverbreding.

Klopt ook wel de mijne licht ook heel stabiel, hij is alleen gevoeliger voor bewegingen die je met het stuur maakt :!: misschien door de erg platte bandjes ;)

Ben benieuwd bij HJ die alleen spoorverbreders krijgt.......
Marcel

Jammer hé, dat je er allemaal van die verukkelijke optie's op kunt krijgen. Is voor jou niet meer weggelegd. Toch wel jammer. 8) :lol:

Geplaatst: 17 jul 2005 9:55
door Marcel
jans schreef: Marcel

Jammer hé, dat je er allemaal van die verukkelijke optie's op kunt krijgen. Is voor jou niet meer weggelegd. Toch wel jammer. 8) :lol:
:jump: ik zat al op die opmerking te wachten :bash:

Geplaatst: 17 jul 2005 10:05
door jans
Nitron's :?: sjonge wat een verschil :idea: zéér stabiel,en heb nog nooit zo'z goede wegligging gehad :P andere wielen :?: :idea: dragen hun steentje óók zeker bij 8) Uitlaat Milltek machig geluid :!: :idea:
Noen zo maar een paar dingen op die Marcel missen moet :?

Doet het konijn het hok van binnen op slot :?: dan zijn de kerstdagen nog maar kort. :!: hahahahah 8)

En loopt er een paard met een ijsco in de bek :?: gaat het met het weer weer véél te gek :!: 8) hahahaha

Geplaatst: 17 jul 2005 10:12
door SteV6
jans schreef:Nitron's :?: sjonge wat een verschil :idea: zéér stabiel,en heb nog nooit zo'z goede wegligging gehad :P andere wielen :?: :idea: dragen hun steentje óók zeker bij 8) Uitlaat Milltek machig geluid :!: :idea:
Noen zo maar een paar dingen op die Marcel missen moet :?

Doet het konijn het hok van binnen op slot :?: dan zijn de kerstdagen op tocht. :!: hahahahah 8)

En loopt er een paard met een ijsco in de bek :?: gaat het met het weer weer véél te gek :!: 8) hahahaha
Jan, een iets te uitgebreid CHAMPAGNE ONTBIJT gehad van je vrouw?

SteV6

Geplaatst: 17 jul 2005 11:18
door Marcel
jans schreef:Nitron's :?: sjonge wat een verschil :idea: zéér stabiel,en heb nog nooit zo'z goede wegligging gehad :P andere wielen :?: :idea: dragen hun steentje óók zeker bij 8) Uitlaat Milltek machig geluid :!: :idea:
Noen zo maar een paar dingen op die Marcel missen moet :?

Doet het konijn het hok van binnen op slot :?: dan zijn de kerstdagen op tocht. :!: hahahahah 8)

En loopt er een paard met een ijsco in de bek :?: gaat het met het weer weer véél te gek :!: 8) hahahaha
Ja Jan.......een mens moet soms een keuze maken, of de 2.2 verder oplappen of een prachtige Turbo ;).........

En laten we wel wezen, zonder al die aanpassingen is de speedster ook een zeer bovengemiddeld rijdende auto :!:

@Stephan: Of zijn vrouw heeft hem tijdens het omdraaien per ongeluk al wakker gemaakt :roll:

Geplaatst: 17 jul 2005 12:07
door jans
Marcel

Alle gekheid op een stokje, je hebt straks een hele mooie turbo. Dus laat ze maar lachen. 8)