compressor is besteld
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Daar komt bij als je eenmaal een 2.2 hebt ga je hem niet zomaar inruilen voor een Turbo dat kost immers nog meer geld.
Later bij verkoop zul je voor een Turbo meer terug krijgen maar daar heb je nu niks aan en je moet nu het geld op tafel leggen.
Dan is het nog mooi mee genomen dat een sc een aantal pretige eigenschapen heeft dat een turbo niet heeft.
Ik ben het ook met Arno eens dat je tunen voor jezelf doet. Je ziet er later er ook geen cent extra voor terug bij een dealer. Dat is ook de reden dat ik zo snel mogelijk ben gaan tunen want dan heb ik er zelf het langste plezier van.
Later bij verkoop zul je voor een Turbo meer terug krijgen maar daar heb je nu niks aan en je moet nu het geld op tafel leggen.
Dan is het nog mooi mee genomen dat een sc een aantal pretige eigenschapen heeft dat een turbo niet heeft.
Ik ben het ook met Arno eens dat je tunen voor jezelf doet. Je ziet er later er ook geen cent extra voor terug bij een dealer. Dat is ook de reden dat ik zo snel mogelijk ben gaan tunen want dan heb ik er zelf het langste plezier van.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Ik denk dat Piet en Marcel het bij het rechte eind hebben en dat het vooral een financiele keuze is.
Al ik 2e hands een 20T of een 2.2SC zou moeten kopen voor hetzelfde geld, zou ik ook neigen tot de 2.0T, totdat ik de proefrit had gemaakt in beide
Maar de kans dat je ze voor dezelfde vraagprijs tegen zult komen is gering verwacht ik. En ik verwacht ook niet veel van de investering in de SC terug te zien bij eventuele verkoop.
OK bij een turbo kan je relatief gemakkelijk veel verder tunen, maar dat moet je ook willen. Ik denk dat met de SC al een mooi nivo van prestaties bereikt is, zonder iets aan rijdbaarheid in te leveren.
Ook met de 2.2 SC kan nog verder getuned worden: kop flowen, nokkenassen, drijfstangen, zuigers en dan moet ook de ECU aangepast worden. En het toerental moet dan omhoog.
Al ik 2e hands een 20T of een 2.2SC zou moeten kopen voor hetzelfde geld, zou ik ook neigen tot de 2.0T, totdat ik de proefrit had gemaakt in beide

Maar de kans dat je ze voor dezelfde vraagprijs tegen zult komen is gering verwacht ik. En ik verwacht ook niet veel van de investering in de SC terug te zien bij eventuele verkoop.
OK bij een turbo kan je relatief gemakkelijk veel verder tunen, maar dat moet je ook willen. Ik denk dat met de SC al een mooi nivo van prestaties bereikt is, zonder iets aan rijdbaarheid in te leveren.
Ook met de 2.2 SC kan nog verder getuned worden: kop flowen, nokkenassen, drijfstangen, zuigers en dan moet ook de ECU aangepast worden. En het toerental moet dan omhoog.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
1 woord: rijgedragjans schreef:En toch zijn er ook nog al wat die voor relatief veel geld hun 2.2 willen tunen.Waarom dan geen turbo , met chip , heb je ook 240 pk maar dan voor 599 euro. Dus ik zou graag willen weten, wat hen hier zo in trekt
Met iedere turbo, ongeacht hoe goed/slecht/whatever (is onbelangrijk) is er geen 1:1 'vaste' relatie meer tussen de stand van je gaspedaal en het geleverde vermogen.
Het bekende 'gaspedaal aan een elastiekje' gevoel wat iedere turbo heeft.
Hieruit vloeit voort dat de koppel-opbouw niet lineair verloopt en dat zoeken veel mensen nou net wel.
Beide effecten combinerend maakt dit een turbo veel lastiger (en voor velen frustererender) om op een bochtig en snel parcour onderweg te zijn.
Let wel.. Ik zeg niet dat het 'fout' is of zo, maar veel mensen die graag een circuit of zo meepakken vinden het niet prettig om halverwege een op de grens genomen bocht plotseling met een uitbrekende achterkant te worden geconfronteerd omdat de turbo er net effe onverwacht 'in' komt zonder dat ze veel met hun gaspedaal deden.
Vaak zullen deze rijders dan ook met relatief bescheidenere PK's en koppel happy zijn als ze maar op een manier worden geleverd die ze graag zien/voelen.
Superchargers zijn vaak een mooie middenweg tussen het 'pure' atmosferische tunen (pk's uit lekker veel toeren halen) en turbo's (bakken met koppel er tegenaan), omdat ze het lineaire gedrag van een atmosferische motor grotendeels bewaren en toch progressief meer koppel leveren als puur atmosferisch.
Bye, Arno.
Ton Roks heeft in zijn voorwoord in de Autovisie een aantal maanden geleden hierover geschreven.
Het ging over de nieuwe speedster, dat deze iets gebruiksvriendelijker moest worden dan de oude.
Hij noemde een enorm hoog percentage schade onder Speedster Turbo's.
Dit hoofdzakelijk ten gevolge van door bestuurders die op een ongelukkig moment verrast werden door een stoot koppel.
Tweedehands zou ik ook zeker voor de Turbo zou kiezen, omdat een opgevoerde auto de schijn van afgeragde bak geeft.
Toch vind ik een SC aantrekkelijker en vind de turbo luchtinlaten niet zo mooi.
Het ging over de nieuwe speedster, dat deze iets gebruiksvriendelijker moest worden dan de oude.
Hij noemde een enorm hoog percentage schade onder Speedster Turbo's.
Dit hoofdzakelijk ten gevolge van door bestuurders die op een ongelukkig moment verrast werden door een stoot koppel.
Tweedehands zou ik ook zeker voor de Turbo zou kiezen, omdat een opgevoerde auto de schijn van afgeragde bak geeft.
Toch vind ik een SC aantrekkelijker en vind de turbo luchtinlaten niet zo mooi.
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Persoonlijk vind ik die Ton Roks aardig van zijn voetstuk vallen. Een paar jaar geleden heb ik een zeer onderhoudend gesprek met hem gehad op de AutoRAI en z'n blad vind ik van hoog niveau, maar sinds hij acte de presence geeft bij de 2 kneusjes Coronel daalt mijn achting voor deze man .....Hendrik-Jan schreef:Die Ton Roks zit liever in een Bentley dan in een Speedster/Elise. Misschien heeft hij er zelf eentje krom gereden of vond hij het toch te eng worden in de bochten.
Voorlopig houd ik de info rondom de trottlebodies (elke cilinder z'n eigen vlinderklep) uit Engeland zeer nauwlettend in de gaten. En anders wordt het waarschijnlijk toch een keer de compressor.
SteV6
S4 Avant
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Zodra Thorney ermee op de proppen komt gaan we 'm bellen en mailen totdat hij akkoord gaat met een (uitgebreide) proefrit!Maarten schreef:@STEV6
Als je in Engeland een keer zou kunnen proefrijden, wil ik wel mee (met de SC natuurlijk), dan kunnen we ze langs elkaar rijden, zodat het verschil / overeenkomsten gevoeld kunnen worden.
Eerste weet ik niet, tweede klinkt zeer aanlokkelijk.Harmen schreef:Wat denk je SteV6? Zou er nog een groepskorting inzitten bij Hi-tec??
Zie ik je donderdag?? Nieuwe dappenglaasje wordt geopend.
Heb vanaf nu een paar dagen vakantie. Komen er meer oud tappers? Heb je een uitnodiging gehad ofzo? Houd je PB-box maar even in de gaten, stuur wel even een berichtje als ik er bij ben.
SteV6
S4 Avant
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Hier heb ik een filmpje van een Honda S2K met individual trottlebodies ...
Laat het mannetje even uitkletsen, en geniet dan van de sound
Het Filmpje
SteV6
Laat het mannetje even uitkletsen, en geniet dan van de sound

Het Filmpje
SteV6
S4 Avant
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Er is weer een draadje over trottlebodies opgedoken op het Engelse forum:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 17c73e1e7b
Thorney Motorsport heeft de presentatiedatum voor de 2.2L voor de Speedster uitgesteld tot nader order
SteV6
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 17c73e1e7b
Thorney Motorsport heeft de presentatiedatum voor de 2.2L voor de Speedster uitgesteld tot nader order

SteV6
S4 Avant