Project Saab

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Project Saab

Bericht door aKra »

Katloos :bag:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

aKra schreef:Katloos :bag:
Dat is wel de bedoeling ja.
Zo'n SC verbrandt toch maar alles wat je ertussen zet :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Saab

Bericht door Co'tje »

Rij zelf ook zonder cat, oordoppen verplicht.
En gigantische vlammen uit mijn uitlaat op Abbeville. :D
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4556
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Project Saab

Bericht door tibby »

Iemand al eens gedacht aan een (waarschijnlijk te kleine 2.5 inch) Dbilas downpipe met HJS kat erin?


Afbeelding





De Tullet gebruikt Magnaflows die geen kl*ten waard zijn.
grtz
Laatst gewijzigd door tibby op 23 mei 2014 8:11, 1 keer totaal gewijzigd.
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Ja, dat is plan B.
(maar die combo alleen al voor de cat sectie schat ik rustig op 1000 euro, en als het dan nog stuk gaat....)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4556
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Project Saab

Bericht door tibby »

Ben er mee bezig en wacht op antwoord voor je :wink:
captain slow
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Saab

Bericht door Manta79 »

Ik zit dit project te lezen en te kijken naar het externe triggelwiel en naar de Saab versie. Iemand al eens gedacht aan een electronische oplossing ? Bijv. een stukje VHDL code in een kleine snelle FPGA. Ik zag een tekening van het Z22SE triggerwiel, is er ook zo iets van de Saab ?
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Als je googled op 60-2 triggerwheel kom je genoeg tegen.

Bijvoorbeeld.
Afbeelding

Zou je die "een stukje VHDL code in een kleine snelle FPGA" in een stand alone doosje kunnen krijgen?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Saab

Bericht door Manta79 »

Ik beloof niks, maar ik denk dat het mogelijk moet zijn...
Ik ga me er eens in verdiepen in de materie, tekeningen.. wat voor soort signaal komt uit de sensor, hoe zien ze eruit.
Effe een paar vragen en aannamen..
De Hall sensor die jullie gebruiken is dat ook de sensor die uit het Saab blok komt of hebben jullie de sensor gebruikt van de Z22SE op het externe triggerwheel ?
Krukas toeren is 0 tot 7500 rpm. Bij 7500rpm gaat een triggerwheel 125 maal rond de sensor, klopt dit ? Even om de kloksnelheid te bepalen, een FPGA kan makkelijk tot 50Mhz, dus zal het niet gauw een probleem zijn.

Als je de triggerwheels op elkaar zou leggen komen de inhammen van de Z22SE overeen met bepaalde openingen/inhammen van het Saab triggerwheel. Zijn de openingen/inhammen net zo breed.
Is het mogelijk om als dit serieus word om eens een logic analyzer aan de Saab sensor en aan de externe sensor (Saab of Z22Se ?) tegelijkertijd te hangen, zodat ik kan zien hoe de signalen zich tot elkaar gedragen.

greetz
"A je to !" #0047
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Z22SE crank sensor is hetzelfde als de Saab B207 sensor en geeft een sinus signaal. (Varable Reluctance type...)

Als je dit digitaal kunt gaan converteren, is natuurlijk de allermooiste oplossing "een stukje extra code" in de OBD ecu firmware integreren, met een keuze optie in het OBD menu... :bag:
(En als we dan toch bezig zijn; gelijk ook maar een crank trigger timing afstelling erbij, want dan kun je ook een 2.4 krukas erin plompen waarvan de 60-2 triggerhoek een paar graden anders is dan de Saab/LSJ krukas.)
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Saab

Bericht door Manta79 »

Weet je dat zeker Frank, een sinussignaal ?

En dit zal niet in de OBDtuner ECU software komen, eerder een printje tussen de sensor en de ECU. Mocht het wat worden dat is er denk ik wel een mogelijk te maken om met dipswitches te kiezen voor het type ingangsignaal (lees triggerwiel).
"A je to !" #0047
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

200% zeker.

Hall sensor heeft 3 draadjes en onze VR krukas sensor maar 2 draden. Plus een magnetisch midden... :wink:
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Saab

Bericht door Manta79 »

Dat maakt het minder makkelijk...
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Project Saab

Bericht door aboellaard »

Had ik ook al eens gedacht, dat electronisch op te lossen. Maar mijn electronica kunsten zijn niet toereikend. Lijkt me dat de ECU triggered op een neergaande flank als ik die triggerwielen bekijk. En als je gaat emuleren hoef je ook alleen maar op een flank te triggeren

Z22SE: 6 inkepingen en 1 extra voor de sync. Oftewel om de 60 graden een puls
Saab: 60 tanden met 0 en 1 missend voor de sync. Oftwel om de 6 graden een puls

Dus kwestie van pulsen tellen en signaal naar de ECU emuleren (of uit vinden wat de ECU met het sensor signaal doet en dat intelligent gebruiken). Alleen bij de sync moet je uitkijken, omdat dat op verschillende manieren gebeurd. Moet kunnen in een heel klein kastje
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Project Saab

Bericht door aboellaard »

Effe snel
Bijlagen
mini-CKP_Sensor_Waveforms.gif
mini-CKP_Sensor_Waveforms.gif (15.44 KiB) 2144 keer bekeken
Plaats reactie