Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Dat kan als je al zuigers hebt, maar ik moest gebruikte boringen meten of die nog aan de specs voldeden. :-/
aboellaard
Mega lid

Bericht door aboellaard »

Goede meetapparatuur is wel het verschil.
mini-DSC_0704.JPG
mini-DSC_0704.JPG (44.37 KiB) 2686 keer bekeken
Cilinders dus toch 86.00. Of iets minder maar dat kan aan het weer liggen. Was toch een stuk kouder.

Ook maar even naar de zuigerringen gekeken om te controleren of daar genoeg vlees aan zit. Top rings allemaal 0.25 mm gap. Second rings allemaal 0.45.
mini-Ring gapping.jpg
mini-Ring gapping.jpg (78.96 KiB) 2690 keer bekeken
Mijn conclusie: cilinders naar 86.020 mm laten honen. Dan komt er voor de ringen 0.062 bij. Top ring moet iets meer gegapt worden, second hoeft niets aan gedaan te worden. Afspraak is al gemaakt.

Nog even naar het triggerwheel gekeken. Volgens mij triggered de ECU op de achterste flank, dus na het gat. Dat zou betekenen dat 120 graden na de synch cilinders 1+4 op TDC staan. Ik las ergens 117 graden, maar daar was weer niet duidelijk hoe ze eraan gekomen zijn.
mini-Cranksensor.jpg
mini-Cranksensor.jpg (48.94 KiB) 2688 keer bekeken
Plaatje hierboven van het trigger wheel met cilinders 1+4 op TDC. Trailing edge van gat 20, geteld vanaf de trailing edge van het synch gat.

Ik zie ook van die plaatjes van 6+1 triggerwheels, waarbij de trigger getekend wordt in het midden van het gat. Dat lijkt me niet goed. De ECU triggert waarschijnlijk op een flank. Dat kan leading of trailing zijn. In het midden zou betekenen dat je een maximum moet detecteren. Gaat natuurlijk wel, maar is lang niet zo makkelijk, en precies, als een flank. Weet iemand hoe dat zit? Scheelt een paar graden hier en daar, dus niet schokkend, maar toch. Ik ben er wel van uitgegaan dat de krukas goed in fase is, en daar kan ook nog een paar graden in zitten.
aboellaard
Mega lid

... om nog even door te gaan een plaatje van het trigger wheel. Dit is van de achterkant en op z'n kop. Dus draairichting is net andersom.
mini-DSC_0694.JPG
mini-DSC_0694.JPG (60.46 KiB) 2690 keer bekeken
Nog een vraagje. Zie foto. Dat gedeelte aan de rechterkant ziet er aardig afgknaagd uit. Is dat normaal? Moet dat niet iets afdichten?
mini-DSC_0714.JPG
mini-DSC_0714.JPG (59.49 KiB) 2689 keer bekeken
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Alex,

neem even contact op met Dominique, want die heeft ook een intern triggerwheel in z'n B207 gezet.

De Z22SE timing waar je straks op moet uitkomen is dit plaatje (aanzicht vanaf poeliezijde), waarbij jouw interne sensor niet op TDC zit en het geheel dus verdraaid moet worden:
Afbeelding

ps; blijf het nog steeds een behoorlijke zuigerspeling vinden en raar dat ze deze niet direct gechikt maken voor de standaard bore size...
aboellaard
Mega lid

Tja, die piston slap moet toch ergens vandaan komen. Uiteindelijk is dus de speling ergens in de buurt van de 100 micron en wordt 112 micron gespecificeerd. Dat zal wel met veiligheidsmarge zijn, dus zal wel gaan zonder de cilinder te verruimen. En de zuiger fabrikant weet natuurlijk nooit wat er met de motor gaat gebeuren. Vandaar ook die disclaimers als 'some applications may require more clearance' en 'correct piston installation is the responsibility of the customer'. Heb het ook nog even aan ZZperformance gevraagd, maar die begonnen ook al over liability. Wat ik weer vreemd vind is dat de top rings een -veel- te kleine gap hebben, terwijl de second rings precies goed, of eigenlijk een beetje teveel gegapt zijn. Maar ja, het zijn wel Amerikanen.

Ik heb al contact met Dominique en hoop dat hij me een tekening van dat trigger wheel kan sturen. Die tekening in jouw antwoord is een voorbeeld van die 2-3 graden. Die hele tekening zou over dat aantal graden geroteerd moeten worden om op leading of trailing edge te komen. Maar dan roteer je ook de TDC lijn over dat aantal graden. Zou leuk zijn als iemand z'n Z22SE even uit elkaar haalt om dat te meten :D
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ooit opgemeten vor Dominique en volgens mij hebben we toen het midden van de triggergaten opgemeten
(Staat ook een meting van de 2.0LSJ/Saab op)
Bijlagen
trigger measurements
trigger measurements
triggerwheel measurements 2.jpg (94.43 KiB) 2686 keer bekeken
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Dit is van dezelfde metingen op een LSJ/Saab 2.0 triggerwheel. Heb jij eenzelfde waarde gevonden op jouw Saab B207?
Bijlagen
center 1st tooth after gap - measured116 BTDC@ B207 Dominique.jpg
center 1st tooth after gap - measured116 BTDC@ B207 Dominique.jpg (110.84 KiB) 2683 keer bekeken
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Oh ja, nog wat; er zit verschil in de BDP markering van de oudere LSJ/Z22SE blokken en de latere Saab bouwjaren. Ff opletten als je oudere (6-rib LSJ) gebruikt op een nieuw blok...
aboellaard
Mega lid

Ik heb eerst cilinder 1 op TDC gezet. Of eigenlijk cilinder 3 op BDC, aangezien de krukas los ligt en ik niet diep genoeg kon gaan met m'n metertje. Vandaar de opmerking over fasering van de krukkenas. Daarna gekeken waar het midden van de sensor tov het trigger wheel uitkomt. Ik had no zo'n sensor liggen van wat eerdere experimenten en heb een punt gezet in het midden. Aangezien de ruimte tussen de sensor en het triggerwheel maar 0.7 mm is, gaat meten tov het trigger wheel aardig nauwkeurig. Trailing edge van gat 20 valt dan precies samen met middelpunt sensor. En dat is ook heel repeteerbaar. Ik ben een paar keer heen en weer gegaan met de krukas en steeds weer TDC opgezocht en kwam steeds op hetzelfde punt uit. Gat 20 is geteld vanaf de trailing edge van het -2 synchronisatie gat. Wat graden betreft tel ik alleen maar de gaten. Dus 20/60 x 360 = 120 graden. Triggerwheel is 162 mm diameter, dus 509 mm omtrek. 1 Graad is dan 1.4 mm. Een gat is 4.9 mm of 3.5 graden. TDC kan je op minder dan een graad nauwkeurig instellen. Maar dan heb je nog steeds de onnauwkeurigheid in de fasering van de krukas. Om die te meten had ik geen zin in.

Dus zoals ik het gemeten heb krijgt de ECU eerst de synch puls. En dan neem ik aan dat er op de trailing edge gesynchroniseerd wordt, dus trailing edge van het synch gat midden op de sensor. Vervolgens komt de trailing edge van gat 20 120 graden later precies op het midden van de sensor.

Nou heb ik ongeveer drie uur staan staren naar dat trigger wheel, omdat ik dus de motor omgekeerd heb liggen en vanaf de andere kant kijk. Dus top wordt bottom en de draairichting verandert. Daar kunnen mijn hersenen niet mee overweg. Uiteindelijk ben ik dus maar aan de goede kant van de motor op m'n kop gaan staan :bag:
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ik heb ZZP toch ook maar eens gemaild met de vraag over hoe dat nou zit met de piston clearance voor hun LSJ coated forged pistons in een factory fresh Ecotec block:

Hello Frank,

We have MANY customers who just drop them in, but if the spec sheet for the JE pistons calls for it, I would suggest it for safety and longevity.

Thank you for your business,

Ryan Derrick

[zzperformance.com]

PS; Speedster4Fun heeft nog een set gloednieuwe (gehoonde) bore liners liggen die een paar 100e groter zijn dan de OEM 86.00mm. Die wil ie wel in jouw of een ander Ecotec blok zetten met inruil van de OEM liners. :wink:
aboellaard
Mega lid

Een van de eerste reacties van het revisie bedrijf waar het blok naar toe gaat: dat is toch dat piepschuim blok met die zwakke cilinderbussen??? Piepschuim klopt, daar lijkt het inderdaad op. Maar zwakke bussen? En dan kom je ineens bij EvoCarlos een verhaal tegen en ziet dat hij versteviging aanbrengt op de klassieke manier om die bussen te ondersteunen. En bij OTTPerformance aftermarket bussen die 2 keer zo stevig zijn. Of Darton sleeves.

Tja, toch eens met die man praten. Maar dan vraag je je toch af waar het ophoudt. Want dan is vervolgens de krukas aan de beurt. En dan moet er gegirdled worden oid. Maar ik wil wel een keer met dat ding rijden. Ketting, zwakste schakel e.d. Tot nu toe een heel goed leertraject, maar het moet ook weer geen money pit worden. Keuzes ... :wacko:
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Naar hoeveel pk ben je op zoek?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door S. Gonzales »

Smiley schreef:Naar hoeveel pk ben je op zoek?
Zoveel als nodig is om jou voor te blijven op CPZ! :bag: :wink: Dus ...350?

Interessant project Alex, leuk en leerzaam om te volgen. :thumbsup:
Maar idd, er moet ook mee gereden worden, heb je een streefdatum? Of heb je dat al losgelaten?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:
Smiley schreef:Naar hoeveel pk ben je op zoek?
Zoveel als nodig is om jou voor te blijven op CPZ! :bag: :wink: Dus ...350?
Dan hoeft ie toch niet een compleet blok te swappen?
Gewoon een groot gat in de stoel maken ter hoogte van de 5e strap om een paar gigantische ballen kwijt te kunnen.
Opgelost. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
aboellaard
Mega lid

Ja kijk eens, goede tijd op CPZ neerzetten kan ook met een NA of SC. Daar moet je gewoon goed voor kunnen rijden. En dat kan ik niet. Dat lost ook meer pk's niet op. Kan ik beter dat geld in rijlessen/racecursus etc steken. Klinkt eigenlijk heel aanlokkelijk :D

Streven 350-400 pk, waarbij ik zelf hoop ergens rond de 400 uit te komen. Zou theoretisch moeten lukken met een C38-61 met maximale drukvulling bij een nog gezonde 7500 RPM. En ergens rond de 400 pk zou leuk zijn omdat het ten eerste significant meer is dan een goede SC, ten tweede ik er veel van leer en ten derde (en tbh natuurlijk het belangrijkst) dat de vijfjarige in mij gewoon supercar performance wil. Probleem is dat je steeds meer dingen tegenkomt 'die ook wel leuk zijn om te doen'. Krukas balanceren of knife edgen. Nog meer porten. Grotere kleppen. Gaat maar door. Je moet dus ergens een balans zien te vinden. En dan heb je ook nog het risk management: als er wat verkeerd gaat, wat gaat het dan kosten. Ik had natuurlijk alles gewoon standaard kunnen laten. Dat gaat blijkbaar ook goed tot in ieder geval 350 pk. En als het verkeerd gaat, een nieuw blok is de kosten niet. Maar dan stop je er andere zuigers in, andere drijfassen etc. Dus als er dan wat stuk gaat, kost het al een stuk meer.
Plaats reactie