Pagina 7 van 19

Geplaatst: 16 nov 2007 8:13
door Piet
Yvo gaat voor ons een mooi prijsje regelen, toch Yvo :?: :wink:

Geplaatst: 16 nov 2007 8:30
door Arno
Gezien de prijzen van andere aanbieders van AP schijven moet je meestal in de orde van grootte denken van 600 a 700 euro voor 2 stuks.

Gootste deel van die prijs is dan de schijven zelf.

Tenzij Yvo een totaal onder-de-marktprijs werkende deal met AP heeft gemaakt :P

Voor de track-warriors zijn ze vaak wel *de* upgrade. Schijven zijn uit extreem taai staal gemaakt, uiterst resistent tegen kromtrekken, oververtitten en slijten meestal ook zeer langzaam.

Bye, Arno.

Geplaatst: 16 nov 2007 10:29
door YvoTuk
Arno: klopt! AP heeft nu eenmaal 'marktprijzen' waar we ook niet heel veel onder kunnen gaan.

Het is sowieso al een probleem om AP produkten hier tegen normale tarieven in te kopen. Het meeste moet absoluut in Engeland ingekocht worden omdat de lokale held een iets ander idee van 'de markt' dan de mensen buiten onze landsgrenzen.. :roll:

Geplaatst: 16 nov 2007 10:37
door YvoTuk
Dominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken. :?
Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.

Geplaatst: 16 nov 2007 10:38
door YvoTuk
Herman schreef:Maar een groter moment krijg je toch alleen als de klauwen verder van het centrum gemonteerd worden en de blokken meer naar buiten aangrijpen?
Yup, dat is ook exact wat we doen :)

Geplaatst: 16 nov 2007 18:22
door Maik
YvoTuk schreef:
Dominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken. :?
Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven! :P

Geplaatst: 17 nov 2007 8:57
door YvoTuk
Heuh? AP schrijft alleen maar catalogi :)

Ik zal wel ff graven waar die info vandaan komt.

Geplaatst: 17 nov 2007 17:33
door Speerke
Maik schreef:
YvoTuk schreef:
Dominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken. :?
Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven! :P
Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit. :(

Geplaatst: 17 nov 2007 17:54
door Maik
Als je schijf X mm groter wordt in radius, dan mag je aannemen dat het bijgeleverde spacersetje ook die X mm de remklauw verplaatst. Als hij verder van de as af zou komen dan ga je niet meer je gehele remblok oppervlak gebruiken.

Geplaatst: 17 nov 2007 18:21
door Dominique
Speerke schreef:
Maik schreef:
YvoTuk schreef: Y...vo :p

Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal :evil:

Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven! :P
Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit. :(
Nou, helemaal lineair zal het zeker niet zijn: de omtreksnelheid is bij een grotere diameter hoger. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben.

Geplaatst: 17 nov 2007 19:36
door YvoTuk
Maik schreef:Als je schijf X mm groter wordt in radius, dan mag je aannemen dat het bijgeleverde spacersetje ook die X mm de remklauw verplaatst. Als hij verder van de as af zou komen dan ga je niet meer je gehele remblok oppervlak gebruiken.
Nope, het frictievlak verschuift mee naar de buitenkant. Het gehele oppervlak wordt absoluut gebruikt!

Geplaatst: 26 mar 2008 16:02
door Gerard
YvoTuk schreef:euhm... alleen om even in de groep te gooien...

We hebben binnenkort 295 AP schijven voor de Speedster.
Prijzen zijn nog niet definitief bekend.

De schijven komen gemonteerd (aluminium hart) en worden inclusief spacers voor de remklauwen geleverd.

Door de grotere diameter krijg je meer 'moment' vanaf je schijven.

Als een soort service doen we dan ook schijven met een alu hart voor de achterkant, maar dat is op zich niet noodzakelijk.

Nooit meer iets van gehoord. Gevalletje jammer.

Geplaatst: 14 jun 2009 9:28
door Speerke
@ Maik, ik zag in een andere thread dat je over stapt naar Pagid RS14 blokken, had je problemen met je andere blokken?

Ik ben zelf ook aan nieuwe blokken en schijven toe maar weet niet wat ik moet kiezen. Ik rijd nu met originele schijven met SBS blokken maar heb best wel wat problemen met trillende remmen na ongeveer 20 minuten op de baan. Is dit een bekend probleem van de standaard schijven?

Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?

Geplaatst: 14 jun 2009 9:58
door the-duke
Speerke zei:
Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?
Ik heb ze er net 4 dagen op dus nog niks nuttigs van te zeggen..
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat deze niet echt het beste van het beste zijn.. Ik heb ook gebeld met iemand van die zaak en gesproken over wat er zou gebeuren als ze te zwaar belast zouden worden (ik wilde natuurlijk niet dat het zaakje echt uit elkaar zou spetteren o.i.d.). Als je ze te zwaar belast worden ze krom (dus trillende remmen), maar het hele spul blijft wel in elkaar zitten. Waar de echte grens ligt, want dat heeft niet alleen met vermogen te maken denk ik, ik zou het niet weten.
De AP variant schijnt echt onvernietigbaar te zijn, maar die heb ik simpelweg niet gekozen omdat ze 2x zo duur zijn en dat vond ik te gek.

(Ik moet wel zeggen dat ik ook geen trillende originele schijven had.)

Gr,
The Duke

Geplaatst: 14 jun 2009 9:59
door Maik
Ik heb de 2-delige schijven van Eliseparts, en ik heb een tijdje met de Carbone Lorraine RC06 gereden. Supercombo qua remmen (remkracht en doseerbaarheid), maar ook een supercombo voor eliseparts, want die remblokken lusten wel een schijfje per paar duizend km namelijk :lol:
Nu maak ik minimaal de helft van mijn km's op het circuit, dus slijt het daarom al wat harder, maar het werd toch wat te gek. Voorschijven heb ik ongeveer 5000km mee gedaan (had wel een probleempje met ongelijk gesleten schijf, wat het vervangen wat vervroegd heeft), achter heb ik denk ik ongeveer 8000km mee gedaan.

Hiervoor had ik ook SBS pro track op standaard schijven en was daar behoorlijk tevreden mee (prijs-kwaliteit), maar als de blokken wat minder worden (qua slijtage), merk je inderdaad dat het wat gaat trillen. Remwerking blijft wel oke, het is alleen wat irritant. Buiten het circuit had ik daarna dan weer nergens last van.

Eens kijken wat de EP schijven + R14's gaan doen, ik denk wel goed.