Turbo lader van DBILAS
Nou, even niet achter de computer gezeten i.v.m. toerrit, maar veel positieve reacties zie ik. Toppie!
Dan een paar antwoorden op jullie opmerkingen:
Maik: 230 NM bij 2000 RPM, 265 bij 3000, 305 bij 4000, 319 bij 5000, 300 bij 6000 (voor zover uit de grafiek "nauwkeurig" te lezen is)
Herman: Ik houd me zeer zeker aanbevolen om een keertje langs te komen bv. en dan te wegen en naar die driftbox te kijken (kunnen we effectief vermogen mee bepalen neem ik aan..?)
Mark: Ik heb nog geen metertje (voor zover die nauwkeurig zijn..), maar er is altijd gezegd tussen de 0,5 en 0,6 bar, wat goed zou kunnen gezien hun inlaatsysteem voor 2.2 al op 170 pk uit zou moeten komen.. Nou rekenen we even niks voor de uitlaat en dan zit je met 1,55 bar x 170 pk al op ongeveer 260 pk, dus klinkt heel aannemelijk. Later zullen we het weten, meten is weten.
GT3: Van zo een compliment word ik wel een beetje stil, gezien jij een interessante vergelijking kan maken
Hopelijk nog vele mooie dagen samen rijden..
Dan een paar antwoorden op jullie opmerkingen:
Maik: 230 NM bij 2000 RPM, 265 bij 3000, 305 bij 4000, 319 bij 5000, 300 bij 6000 (voor zover uit de grafiek "nauwkeurig" te lezen is)
Herman: Ik houd me zeer zeker aanbevolen om een keertje langs te komen bv. en dan te wegen en naar die driftbox te kijken (kunnen we effectief vermogen mee bepalen neem ik aan..?)
Mark: Ik heb nog geen metertje (voor zover die nauwkeurig zijn..), maar er is altijd gezegd tussen de 0,5 en 0,6 bar, wat goed zou kunnen gezien hun inlaatsysteem voor 2.2 al op 170 pk uit zou moeten komen.. Nou rekenen we even niks voor de uitlaat en dan zit je met 1,55 bar x 170 pk al op ongeveer 260 pk, dus klinkt heel aannemelijk. Later zullen we het weten, meten is weten.
GT3: Van zo een compliment word ik wel een beetje stil, gezien jij een interessante vergelijking kan maken

Laatst gewijzigd door the-duke op 10 aug 2008 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
The bullshit stops when the light drops
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Aha, dus er staat een echte GT3 in je garage? Geen 1:18 modelletje?GT3 schreef:man man; wat een geweld uit deze geweldenaar. geen vergelijk te verzinnen tov voorheen.
dank voor de rit Duke. geweldig, angstaanjagend rap die "kart" van je.
Wat een feest, je kan morgen voor de rondrit wel een uurtje later vertrekken.......

Een 996 of 997?

DBilas Turbo van the Duke
Duke,
Mooie beschrijving van de karakteristieken. Geeft aardig weer wat ik destijds ook gevoeld heb. begrijp dat je de route door de Eiffel niet terug hebt genomen en dat het weer het ook niet toeliet.
Ook leuk dat je de ombouw hebt mogen fotograveren. Vond ook al dat het bedrijf professioneel overkwam, maar ben geen expert in dat soort zaken.
Kan alleen zeggen dat de turbo het al bijna 20.000 km erg goed doet!
Nog een tip: bij de laatste beurt bleek dat de uitlaat tegen de plaat aan de onderkant stootte. Daarom heeft de garage er een klein vierkantje uitgefreesd. Nu is het bonkende geluid weg. Mogelijk dat zich dit ook bij jouw voordoet, al is de ene Speedster vast de andere niet.....
Veel plezier!
Peter
Mooie beschrijving van de karakteristieken. Geeft aardig weer wat ik destijds ook gevoeld heb. begrijp dat je de route door de Eiffel niet terug hebt genomen en dat het weer het ook niet toeliet.
Ook leuk dat je de ombouw hebt mogen fotograveren. Vond ook al dat het bedrijf professioneel overkwam, maar ben geen expert in dat soort zaken.
Kan alleen zeggen dat de turbo het al bijna 20.000 km erg goed doet!
Nog een tip: bij de laatste beurt bleek dat de uitlaat tegen de plaat aan de onderkant stootte. Daarom heeft de garage er een klein vierkantje uitgefreesd. Nu is het bonkende geluid weg. Mogelijk dat zich dit ook bij jouw voordoet, al is de ene Speedster vast de andere niet.....
Veel plezier!
Peter
Speedy voor woon/werkverkeer top!
-
- Actief lid
Misschien een Lotus Esprit GT3? Loop al een tijdje te dubben..wel doen, niet doen etc.Maik schreef:Aha, dus er staat een echte GT3 in je garage? Geen 1:18 modelletje?GT3 schreef:man man; wat een geweld uit deze geweldenaar. geen vergelijk te verzinnen tov voorheen.
dank voor de rit Duke. geweldig, angstaanjagend rap die "kart" van je.
Wat een feest, je kan morgen voor de rondrit wel een uurtje later vertrekken.......Dan mag je je auto en jezelf wel iets uitgebreider voorstellen hier op het forum
![]()
Een 996 of 997?
Groeten,
Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Speedster 2.2
Golf GTI
Ik ben de gelukkige eigenaar van een 996gt3 ,maar als ik met de turbo van the Duke meerijd bekruipt mij enige vorm van jaloezie... lekker licht, wendbaar en supersnel (exclusiever en…..goedkoper). ok, op snelheid is die van mij wat stabieler, maar V-max is van de gt3 dan ook 300KMH (heb je hier toch niets aan..).
Tot nu hebben we nog geen gelegenheid gehad de auto’s te “klokken” maar ik vrees ervoor….en verwacht zeker tot 150kmh een nederlaag…..
vr gr
Tot nu hebben we nog geen gelegenheid gehad de auto’s te “klokken” maar ik vrees ervoor….en verwacht zeker tot 150kmh een nederlaag…..
vr gr
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Wat is er fout aan de gewichtsverdeling van de speedster? 60-40% gewichtsverdeling heeft een F1-wagen ook ongeveer
De gewichtsverdeling van de porsche is ook zoiets denk ik? Misschien nog wel iets extremer... maar met een nadeel dat het gewicht meer naar de buitenkant zit (grotere traagheidsstraal in technische termen), doordat die motor inderdaad op de "verkeerde plek" zit

De gewichtsverdeling van de porsche is ook zoiets denk ik? Misschien nog wel iets extremer... maar met een nadeel dat het gewicht meer naar de buitenkant zit (grotere traagheidsstraal in technische termen), doordat die motor inderdaad op de "verkeerde plek" zit

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
De vaak aangehaalde 50:50 'perfecte' verdeling is dat ook helemaal niet!Herman schreef:Gewichtsverdeling voor-achter minstens zo fout als bij bij de Speedster. Mogelijk na al die jaren helemaal uitontwikkeld in ieder detail? Zou eens een stukje willen (mee)rijden, wellicht wordt het me dan duidelijk.

Bij auto's met de motor voorin en achterwiel-aandrijving is dat zo'n beetje bet beste wat ze kunnen bereiken, dus heeft de marketing-afdeling dit gebomdardeerd tot 'het beste'.
Eigenlijk zit die zoals Maik opmerkt inderdaad meer richting de 40:60 of meer met een achterwiel-aandrijver. (voorwiel aandrijver dus ook omgekeerd)
Dit geeft je een lichte neus om snel in te sturen en genoeg gewicht achter om je tractie op te bouwen. Met wel als nadeel dat je 'm wat meer in de gaten moet houden qua overstuur, maar hoe erg dat is komt ook door het pool-moment. (middenmotor tolt bijvoorbeeld harder als hij spint omdat het gewicht naar het midden is geplaatst)
Bij een 911 is traditioneel het probleem dat hij nog veel sterker onderstuurd reageert als je gasgeeft dan een middenmotor auto, omdat het gewicht grotendeels op de achteras rust waardoor er veel tractie is en 'm graag 'rechtdoor' wil duwen.
Dat is op zich niet erg, maar vereist een andere rijstijl, net zoals je met een Speedster of Elise ook heel anders moet rijden als met een BMW om het maximale er uit te halen.
Je kunt wel met een 911 als je 'm eenmaal goed geleerd hebt 'om' te zetten zeer vroeg in de bocht hard op het gas omdat er zoveel achter grip is.
Ja, de motor achter de achteras bij de 911 is op zich een compromis wat zo historisch gegroeid is (de Boxster en varianten zijn natuurlijk wel met de motor voor de achteras), maar met het bij-schaven in de afgelopen 40 jaar en de juiste rijstijl is het een extreem capabele auto.
Toch vind ik dat 'echte mannen' eigenlijk niet in een nieuwere 911 als een 964 moeten rijden.. Dat was toch wel de laatste die je nog echt angst kon aanjagen

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..