Inlaatspruitstuk en TB

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Kijk, dat ziet er goed uit!!

Even een kleine snelle rekensom: Standaardblok = 147PK
Standaard gemeten op wielen: 119PK
Nu op wielen: 156pk => 156/119 x 147 = 193PK..... :shock:
Berekening klopt natuurlijk niet helemaal, maar je zit zeker in de 180+PK met deze 2 mods!!

Zie wel dat je vermogen nog niet veel daalt bij de toerenbegrenzer. Dit roept om een remap.

:D
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Nou, dat valt een beetje tegen zeg, 156pk aan de wielen door alleen een goede uitlaat en een 136dollar spruitstuk :P

Afbeelding

Even omrekenen met de magische formule van Mark maakt 182pk aan de krukas...... dat is slechts 35pk winst :) :) :)

Mooie guide ook weer Mark! En bedankt voor al het onderzoekwerk :wink:
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Wat je niet kan meten maar ik wel gevoeld heb is dat zijn auto echt heel lekker rijdt en klinkt met deze mods. :thumbup:
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ja, hoe de motor nu draait is echt heel anders dan standaard :)

En inderdaad een wijziging in de toerenbegrenzer gaat nu wel nodig zijn. In eerste instantie leek dat niet zo, maar dat geeft wel redelijk aan hoe erg de ECU nog aan het sleutelen is aan de hoeveelheid brandstof die erbij moet. Na wat meer km's is ie toch een stuk feller geworden.

Maargoed, probleem is dat ik niemand weet in Nederland die op een normale manier een remap kan doen :(

Mark
C30-94@0.55bar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

markv schreef:Ja, hoe de motor nu draait is echt heel anders dan standaard :)

En inderdaad een wijziging in de toerenbegrenzer gaat nu wel nodig zijn. In eerste instantie leek dat niet zo, maar dat geeft wel redelijk aan hoe erg de ECU nog aan het sleutelen is aan de hoeveelheid brandstof die erbij moet. Na wat meer km's is ie toch een stuk feller geworden.

Maargoed, probleem is dat ik niemand weet in Nederland die op een normale manier een remap kan doen :(

Mark
Kan mijn remap van EDS niet gekopieerd worden of kom daar meer bij kijken?
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Netjes Mark! Erg positieve uitkomst ook. :P
Nu nog iemand zien te vinden voor een remap idd.

Bedankt voor de -als altijd- perfecte omschrijving+foto's.
Opel Speedster 2.2 zwart
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Ik heb het spruitstuk inmiddels ook gemonteerd. Ik vind het geluid van de motor erg veranderd. Het geluid is veel rauwer dan voorheen en er zit een raar fluitend geluidje bij lichte belasting, dit valt door het open K&N filter in combinatie met de originele uitlaat waarschijnlijk wel meer op.
Er is duidelijk merkbaar vermogen bijgekomen. Het motor karakter past nu beter bij de auto vind ik.
Less Is More
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

speedster schreef: Kan mijn remap van EDS niet gekopieerd worden of kom daar meer bij kijken?
Het probleem is dat wanneer er een remap wordt gedaan het zelf lerende deel van het motormanagement moet worden geblokkeerd. Anders krijg je het effect wat ik had, dan is na een 30 minuten rijden alles weer af bij het oude.

Dat betekend dat een algemene remap, dus niet specifiek voor een bepaalde auto, waarschijnlijik niet zo handig gaat zijn in mijn geval. Waarschijnlijk gaan de toerenbegrenzers wel omhoog, maar de hoeveelheid brandstof is dan niet voldoende voor de hoeveelheid lucht die nu door de motor gaat.

Wat wel een optie zou zijn is wanneer ze alleen de toerenbegrenzers aanpassen, of natuurlijk nog liever specifiek voor deze auto een map schrijven.

Mark
C30-94@0.55bar
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mooie resultaten !

Is een ander motormanagement systeem geen optie, bijvoorbeeld een OMEX600
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

ECU vervangen door een vrij programmeerbare is natuurlijk een optie. Maar ik blijf liever bij de standaard ECU. En als ik hem zou gaan vervangen, dan wordt het ZEKER een Emerald..

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Mark,

Heb je tijdens het testen ook kunnen kijken naar de injector tijden? Vocky's injectoren waren bij 199pk aan hun eind en ik denk dat jij nu ook aardig die kant op gaat...
Of heb je een goede lambda waarde kunnen uitlezen?
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Voor zover ik heb kunnen zien op de OBD lezer zien de lambda waardes er ok uit. Ik ga nog een stuk rijden met logging aan zodat ik wat meer in detail kan kijken.

Injector timings kan ik niet via OBD uitlezen (tenminste, niet op dit moment). Dus dat wordt lastig. Maar er zijn wel grove stelregels die je kunt gebruiken om uit te rekenen tot welke grens de injectoren kunnen komen.

De standaard injectoren zijn 252cc/min. De standaard berekening is dan:

252/5 * aantal injectoren (4) = 201.6pk

Dus ik denk dat ik nog wel ruim binnen de grenzen zit met de standaard injectoren :)

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Dan zou je nog even wat ruimte voor tuning hebben. (klopt wel heel aardig met die 200pk van Vocky..)
Je kan natuurlijk altijd nog de brandstofdruk iets opvoeren mocht de grens in zicht komen. (De C20LET methode van EDS...)
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

markv schreef:En hier wat foto's en resultaten van de spruitstuk installatie.

http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html

Mark
:shock: 37PK aan de wielen winst door een 2.4 spruitstuk!
Dat komt overéén met de throttlebodies van TMS die een pak geld kosten.

Heel erg bedankt voor zo een gedetailleerde uitleg.
Waar kan dit spruitstuk bsteld worden?
Heb je een linkje?

Of denk je dat het beter is om nog even af te wachten tot TMS met een upgrade aankomt?
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

RCduck7 schreef: :shock: 37PK aan de wielen winst door een 2.4 spruitstuk!
Dat komt overéén met de throttlebodies van TMS die een pak geld kosten.
Dit is niet alleen de inlaat! Vergeet niet ook de volledige straight-through 2.5" uitlaat met downpipe en sportkat die Mark er onder heeft zitten. ( http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html )

Die gaf al de eerste 'lift' qua vermogen:

Afbeelding

Maar hier zie je nog duidelijk een identieke maar iets 'hogere' grafiek als origineel met nog steeds de afbouw van het vermogen in de hogere toeren. Dat komt omdat het standaard inlaat spruitstuk van de 2.2 dus erg krap gedimensioneerd is en de luchtstroom niet aan kan.

Met de grafiek van de uitlaat+spruitstuk zie je dat nu de motor op hogere toeren z'n koppel veel beter vast kan houden, wat dan automatisch voor een hoger PK getal zorgt:

Afbeelding

Dit resultaat is dus met:

- 2.5" downpipe zonder prekat
- sport-kat
- 2.5" straight-through einddemper
- 2.4 inlaat-spruitstuk
- Orignele 58mm gasklep
- BMC CDA luchtfilter en 70mm aanzuigpijp

Met een standaard uitlaatsysteem zal er ook wel een beter resultaat uit komen, maar waarschijnlijk minder spectaculair.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie