de aanhouder wint
2.2 ECU gekraakt
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Peter, over die zelflerende mogelijkheid heb ik nog wel een vraagje. De ECU is vanzichzelf toch al zelflerend? Dus bij deellast past hij altijd de tabellen aan voor vollast. Dit gold dan voor de inspuiting in ieder geval.Speerke schreef:Zoals beloofd, een kleine update:
De PC applicatie waarmee de ECU geprogrammeerd kan worden is bijna af. De ECU kan hiermee geprogrammeerd worden door middel van een PC en een simpele OBD interface gebaseerd op de ELM327 chip. (Op Ebay al te koop vanaf zo’n 35 euro) De uitdaging hierbij is de PC applicatie ‘foolproof’ en simpel in het gebruik te maken.
De ECU software is uitgebreid met de volgende zaken:
- Het is nu mogelijk om metingen te doen en te bewaren in de ECU zelf. Omdat dit nu niet meer via de OBD interface gaat, kunnen er veel meer metingen gedaan worden in dezelfde tijd. Ook is het nu niet meer nodig om een laptop in de auto mee te zeulen tijdens het meten.
- Zelflerende modus voor het deellast gebied toegevoegd. Deze maakt gebruik van bovenstaande manier van meten. Indien geactiveerd, zal de ECU voor alle deellast brandstof cellen de benodigde brandstof correcties bepalen door simpelweg een uurtje met de auto te gaan rijden.
Met jouw prog kan dat dus nog beter? Gaat hij dan meer tabellen aanpassen? Ook voor ontsteking misschien? Als je hier meer over kan vertellen graag!

wat betreft de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid...
toen ik mijn gtc 1.9cdti met 1400km op de teller bij EDS liet chippen werd mij vriendelijk verzocht of ik even een handtekening wilde zetten dat alles mijn eigen verantwoordelijkheid was.. al zou die bij wijze van spreke tijdens de test kapotlopen, of zou EDS er verkeerde software inzetten -> alles eigen risico..
Ik denk dat je deze zelfde methode ook gewoon moet hanteren wil je er andere mensen blij mee maken.. alles op eigen risico...
toen ik mijn gtc 1.9cdti met 1400km op de teller bij EDS liet chippen werd mij vriendelijk verzocht of ik even een handtekening wilde zetten dat alles mijn eigen verantwoordelijkheid was.. al zou die bij wijze van spreke tijdens de test kapotlopen, of zou EDS er verkeerde software inzetten -> alles eigen risico..
Ik denk dat je deze zelfde methode ook gewoon moet hanteren wil je er andere mensen blij mee maken.. alles op eigen risico...
De ECU heeft standaard een voorziening waarbij hij "lange termijn" fuel trims leert. Dit is een relatief klein tabelletje. Dit tabelletjeMaik schreef:
Peter, over die zelflerende mogelijkheid heb ik nog wel een vraagje. De ECU is
vanzichzelf toch al zelflerend? Dus bij deellast past hij altijd de tabellen
aan voor vollast. Dit gold dan voor de inspuiting in ieder geval. Met jouw
prog kan dat dus nog beter? Gaat hij dan meer tabellen aanpassen? Ook voor
ontsteking misschien? Als je hier meer over kan vertellen graag!
wordt opgeteld bij de basis tabel en zo wordt de hoeveelheid brandstof bepaald (even simpel gezegd). De basis tabel heeft VEEEL meer cellen
dan de fuel trim tabel.
Wat Peter heeft gedaan is zorgen dat de ECU de BASIS tabel kan aanpassen. Als je dit goed inregeld en je gaat rijden zie je dat de ECU ook
vrijwel geen wijzigingen meer vastlegt in de fuel trim tabel. Deze wordt bijna alleen nog maar gebruikt voor correcties i.v.m. temperatuur
en/of hoogte, waar ie eigenlijk voor bedoeld is.
De ontsteking heeft geen zelflerende modus. Er is natuurlijk wel een terugregeling m.b.v. de klopsensor, maar aanpassen zodat er meer
vervroeging wordt gezet op de ontsteking (bv. bij tanken van 98 bezine) gebeurd niet.
Groeten,
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ah, thanks Mark, het kwartje valt weer, je had het al eens uitgelegd
Was het niet zo dat door deze mogelijkheid de ECU meer % kan bijregelen dan met die fuel trim tabel? Die fuel trim tabel kon dacht ik tot max +25% bijregelen? Of haal ik weer dingen doorelkaar?
Ook zou dit een betere gasresponse op kunnen leveren doordat de ECU minder hoeft te corrigeren dacht ik?
Heeft Peter eigenlijk nog iets kunnen vinden in het tunen (sneller laten bewegen) van de gasklep? Ik ben benieuwd
Was het niet zo dat door deze mogelijkheid de ECU meer % kan bijregelen dan met die fuel trim tabel? Die fuel trim tabel kon dacht ik tot max +25% bijregelen? Of haal ik weer dingen doorelkaar?
Ook zou dit een betere gasresponse op kunnen leveren doordat de ECU minder hoeft te corrigeren dacht ik?
Heeft Peter eigenlijk nog iets kunnen vinden in het tunen (sneller laten bewegen) van de gasklep? Ik ben benieuwd

-
Exmantaa
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Prachtig dit nieuws.Speerke schreef:Zoals beloofd, een kleine update:
De ECU software is uitgebreid met de volgende zaken:
- Het is nu mogelijk om metingen te doen en te bewaren in de ECU zelf. Omdat dit nu niet meer via de OBD interface gaat, kunnen er veel meer metingen gedaan worden in dezelfde tijd. Ook is het nu niet meer nodig om een laptop in de auto mee te zeulen tijdens het meten.
- Zelflerende modus voor het deellast gebied toegevoegd. Deze maakt gebruik van bovenstaande manier van meten. Indien geactiveerd, zal de ECU voor alle deellast brandstof cellen de benodigde brandstof correcties bepalen door simpelweg een uurtje met de auto te gaan rijden.
Nog even over dat zelflerende: Begrijp ik het goed dat je voor het deellastgebied jouw specifiek gewenste brandstofmensels (Lambda waardes) kan inprogrammeren, waarna de ECU de inspuiting hier vervolgens keurig netjes op gaat afregelen?
Misschien wil je hier een klein overzichtje kwijt wat straks alle mogelijk aan te passen parameters zijn van de 2,2. (Brandstof mengsel, ontstekings tijdstip, max rpm, ???.)
Ik hoorde jullie ook eens praten over een wideband datalog mogelijkheid??
Nogmaals hulde!
Het deellast gebied (closed loop) wordt altijd op lambda 1 ingeregeld. De andere zaken die je noemt zijn op dit moment inderdaad instelbaar. In principe is eigenlijk alles mogelijk, maar omdat elke aanpassing behoorlijk tijdrovend is, wil ik nog niet teveel vooruit lopen op de zaken. Ik ben momenteel bezig met een aanpassing waarmee waarschijnlijk het vollast gebied ook automatisch is in te regelen.
De EGR ingang kan inderdaad gebruikt worden om een wideband lambda sensor mee te loggen.
De EGR ingang kan inderdaad gebruikt worden om een wideband lambda sensor mee te loggen.
Less Is More
Bedankt Maik, ik was de draad weer eens volledig kwijt.
Regelen op AFR (Air-Fuel Ratio = brandstof lucht verhouding) anders dan lambda 1 kan inderdaad alleen maar met een wideband sensor. Echter wat onze ECU doet is regelen en corrigeren op lambda 1 zolang je in closed loop rijdt, zodra je echter wat meer vermogen verlangt, dan schakelt de ECU om naar openloop en wordt er een theoretisch berekende extra hoeveelheid brandstof toegevoegd om van de lamda 1 AFR naar de gewenste vollast AFR te ”regelen”. De ECU kan dit echter alleen maar goed doen als de lambda 1 map past bij de motor karakteristiek. De ECU kan namelijk de lambda 1 map niet per cell apart corrigeren maar doet dit voor een groot aantal cellen tegelijk. Dit geeft meteen het belang aan van een goed ingeregelde lambda 1 map, dit is namelijk de fundering voor de vollast brandstof hoeveelheid.
[relamemode = aan]
De nieuwe ECU software kan door gebruik te maken van de originele lambda sensor de lambda 1 map automatisch per cell inregelen.
Ook de gewenste openloop AFR bij elk toerental/belasting kan worden ingesteld.
[/relamemode ]
Regelen op AFR (Air-Fuel Ratio = brandstof lucht verhouding) anders dan lambda 1 kan inderdaad alleen maar met een wideband sensor. Echter wat onze ECU doet is regelen en corrigeren op lambda 1 zolang je in closed loop rijdt, zodra je echter wat meer vermogen verlangt, dan schakelt de ECU om naar openloop en wordt er een theoretisch berekende extra hoeveelheid brandstof toegevoegd om van de lamda 1 AFR naar de gewenste vollast AFR te ”regelen”. De ECU kan dit echter alleen maar goed doen als de lambda 1 map past bij de motor karakteristiek. De ECU kan namelijk de lambda 1 map niet per cell apart corrigeren maar doet dit voor een groot aantal cellen tegelijk. Dit geeft meteen het belang aan van een goed ingeregelde lambda 1 map, dit is namelijk de fundering voor de vollast brandstof hoeveelheid.
[relamemode = aan]
De nieuwe ECU software kan door gebruik te maken van de originele lambda sensor de lambda 1 map automatisch per cell inregelen.
Ook de gewenste openloop AFR bij elk toerental/belasting kan worden ingesteld.
[/relamemode ]
Less Is More
