Pagina 64 van 94

Geplaatst: 16 feb 2012 15:55
door Elise
Herman schreef:Kleine update.
Er worden nieuwe wishbones gemaakt van "4130 chromoly steel" (Ti was niet te doen), dat geeft een besparing van ongeveer 2 kilo per wiel, 8 kilo totaal 8)
(Dus voor iemand een Lotus body wil gaan plaatsen op een Speedster chassis heb ik mijn huidige setje aangepaste wishbones :? )

Daarnaast heb ik een optie op een setje central-lock Dymag 17/18".
Eens zien of 048's leverbaar zijn in 265/35 18 rear en 225/40 17 fronts :D
Ik heb wel een beetje twijfels bij de genoemde getallen.
Dus heb ik even een (zo goed als nieuwe) set draagarmen die ik nog heb liggen op de weegschaal gegooid.
8 Draagarmen compleet met fuseekogels en rubbers...... 17 KG.

Ik heb het even opgezocht, en het soortelijk gewicht van 4130 is 7833 kg/m3, een fractie onder dat van standaard staal..... dus daar kun je volgens mij nooit 8KG pakken.

Geplaatst: 16 feb 2012 17:07
door 12Esc
Misschien is de vorm/constructie anders en daardoor lichter?

Geplaatst: 16 feb 2012 19:12
door Elise
12Esc schreef:Misschien is de vorm/constructie anders en daardoor lichter?
Kan natuurlijk zijn dat die huidige custom made dingen van Herman veel zwaarder zijn als de standaard draagarmen en dat er daardoor veel winst te halen valt?
Maar 8KG blijf ik erg veel vinden....

Geplaatst: 16 feb 2012 19:17
door Maik
4130 chromoly steel heeft een vloeigrens van 440MPa, ik weet niet wat die van de standaard wishbones zijn weet ik niet, maar als dat gewoon pisbakkenstaal is (zou zomaar kunnen), dan is dat 235MPa. Dus het spul zou dus zomaar ongeveer 2x zo sterk kunnen zijn en dus ook 2x zo licht gemaakt kunnen worden...

Geplaatst: 16 feb 2012 19:29
door Elise
Het zal me verbazen als het standaard spul géén pisbakkenstaal is :lol:

De gebruikte buis kan dan wel dunner zijn, maar blijf je wel met de lassen zitten....

Geplaatst: 16 feb 2012 20:06
door 12Esc
Stelletje nerds ;)

Geplaatst: 17 feb 2012 13:00
door Herman
Deleted

Geplaatst: 17 feb 2012 17:40
door Dominique
Moet jij dan naar Mark toe rijden? :lol:


Volgens mij is er dan aan jouw auto nog maar één ding waar je flink wat gewicht kunt winnen..... subframe van 4130? :P

Geplaatst: 18 feb 2012 5:11
door Herman
Deleted

Geplaatst: 18 feb 2012 11:59
door Elise
Dominique schreef:Volgens mij is er dan aan jouw auto nog maar één ding waar je flink wat gewicht kunt winnen..... subframe van 4130? :P
Die kooi is ook aardig wat meters pijp.......

Gaat dit nog veel verschil uitmaken?
http://www.sicom-brakes.de/

Geplaatst: 18 feb 2012 14:56
door Exmantaa
Prijzige optie, maar wel interessant voor een extreme circuit car:
http://www.sicom-brakes.de/html/lotus_elise_2.html

Geplaatst: 18 feb 2012 15:20
door Dominique
@ Elise, voor handling in het algemeen is gewichtsreductie op de wielen een van de belangrijkere.

@Exmantaa, op de lange duur waarschijnlijk goedkoper! Google translate:
"What is the wear of the SICOM brake?
In road maintenance, no wear can be measured in racing came Verscheiß on the pads."
Als je in ogenschouw neemt dat ik met de 80k kms mijn 3e set schijven aan het opmaken ben..... :alone:

Geplaatst: 18 feb 2012 15:41
door Smiley
Dominique schreef:Als je in ogenschouw neemt dat ik met de 80k kms mijn 3e set schijven aan het opmaken ben..... :alone:
Dat valt me nog mee, gezien je er ook trackdagen mee doet.

Geplaatst: 18 feb 2012 16:47
door Arno
Herman schreef:Er is nog wel meer te vinden, maar subframe is idd best zwaar.
Die vervangen voor een lichtere versie die ten eerste even sterk of sterker is en ten tweede ook een even lange levensduur heeft (scheur-vorming) is niet echt triviaal.

Uiteindelijk zou je dan waarschijnlijk naar een buizenframe voor het achter-subframe moeten, maar daar zal wel het 1 en ander aan door-gerekend moeten worden.. Even 1:1 kopieren van de (plaat)staal originele zal niet werken..

In principe (met het juiste ontwerp) zou waarschijnlijk zelfs een kunstvezel (CF of fiberglas) subframe mogelijk zijn.

Het feit dat er in allerlei race of zwaar getune'de varianten van Elises en Speedsters eigenlijk nauwelijks iemand iets met de subframes (behalve versterkingen aanbrengen) heeft gedaan is wellicht al een indicatie dat het een onderdeel is met een relatief slechte kosten-baten ratio qua benodigde effort en de resulterende besparing..

Er zijn hier en daar voor sommige auto's wel wat andere (buizen)frames gemaakt, maar dat is veelal uit bittere noodzaak als een compleet andere motor in een lengterichting is gemonteerd oid., waardoor het normale frame echt totaal niet (meer) gaat passen. (sommige motorfies blokken, een F3 motor en bak in een Exige, etc. etc.)

Bye, Arno.

Geplaatst: 18 feb 2012 18:58
door Piet
Smiley schreef:
Dominique schreef:Als je in ogenschouw neemt dat ik met de 80k kms mijn 3e set schijven aan het opmaken ben..... :alone:
Dat valt me nog mee, gezien je er ook trackdagen mee doet.
Hij houd gewoon niet van roest.