Verbouwing Speedster -> carbon GT3 Exige
Hoi Herman,
Ik ontken niet dat een band met een grotere velgdiameter lichter is, maar het gaat mij om de grootte van het effect. De besparing van 320 gram die jij opgeeft is slechts 2,7% van die 12 kilo...
Ter vergelijk, de 18" velg heeft een omtrek van 18 x 2,54 x 3,14 = 143,6 cm en de 17" van 135,6. De velgomtrek neemt dus 8 cm toe. Is die 8 bij 25½ cm metaal lichter dan 320 gram? Zou zomaar kunnen...
Ik ontken niet dat een band met een grotere velgdiameter lichter is, maar het gaat mij om de grootte van het effect. De besparing van 320 gram die jij opgeeft is slechts 2,7% van die 12 kilo...
Ter vergelijk, de 18" velg heeft een omtrek van 18 x 2,54 x 3,14 = 143,6 cm en de 17" van 135,6. De velgomtrek neemt dus 8 cm toe. Is die 8 bij 25½ cm metaal lichter dan 320 gram? Zou zomaar kunnen...

Jägertee
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Het gaat er ook om hoever die massa vanaf de as zit en bij een 18" velg is het velgbed (waar het meeste metaal zit), de helft van 25.4mm = 12.7mm verder van de as. Dit is een nadeel voor de massatraagheid. Het kost meer energie om een 18" velg een bepaalde versnelling of richting verandering te geven dan een net zo zware 17" velg (even uitgegaan dat beide een vergelijkbare verdeling van het gewicht hebben).
Daarom rijden veel raceauto's met kleine velgdiameters. Dragrace, F1, Indy, Nascar, heuvelklimauto's.
Daarom rijden veel raceauto's met kleine velgdiameters. Dragrace, F1, Indy, Nascar, heuvelklimauto's.
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Is de wagen volgend voorjaar wel af Herman? Wil nog altijd wel weer een keertje samen naar Dunsfold hoor. Niet dat Lewinsky inmiddels rijdt, maar ik gok dat ik nu toch wel eerder klaar ben dan jij, met die oneindige aanpassingen.
Wat die wielen betreft, zal het in de praktijk denk gewoon trial and error zijn. Misschien ook nog afhankelijk van de banden die je kunt krijgen voor bepaalde velgmaten. Op de Caterham ging er een wereld voor me open toen ik van 14 naar 13 inch ging. Maar goed, ik raakte dan ook gelijk dik 16 kilo kwijt. Heb de eer gehad om eens in de auto van Dominique en Maik te rijden. Tov mijn Speedster destijds, reden die wagens een stuk strakker.
Staan de plannen van het andere project overigens in de ijskast, nu je zo heftig aan de Spexige aan het verspijkeren bent geslagen?

Wat die wielen betreft, zal het in de praktijk denk gewoon trial and error zijn. Misschien ook nog afhankelijk van de banden die je kunt krijgen voor bepaalde velgmaten. Op de Caterham ging er een wereld voor me open toen ik van 14 naar 13 inch ging. Maar goed, ik raakte dan ook gelijk dik 16 kilo kwijt. Heb de eer gehad om eens in de auto van Dominique en Maik te rijden. Tov mijn Speedster destijds, reden die wagens een stuk strakker.
Staan de plannen van het andere project overigens in de ijskast, nu je zo heftig aan de Spexige aan het verspijkeren bent geslagen?
Caterham => Britse degelijkheid...
Nu je toch bezig bent met gewichtsbesparing en zo
dan raad ik je deze batterij aan :
http://www.eliseparts.com/products/show ... e-battery/
Prijs is naargelang maar het weegt slechts 1.75 kg !!
dan raad ik je deze batterij aan :
http://www.eliseparts.com/products/show ... e-battery/
Prijs is naargelang maar het weegt slechts 1.75 kg !!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Wellicht wat 'vriendelijker' geprijsd deze...
http://www.shoraipower.com/
De LFX27L3-BS12
http://www.shoraipower.com/p-208-lfx27l3-bs12.aspx
Alleen importeren uit de USA geeft wellicht nog wat extra kosten..
Bye, Arno.
http://www.shoraipower.com/
De LFX27L3-BS12
http://www.shoraipower.com/p-208-lfx27l3-bs12.aspx
Alleen importeren uit de USA geeft wellicht nog wat extra kosten..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Die Super B 10P zag ik pas nog bij Biesheuvel op de site. Gewicht was om blij van te worden, totdat ik de prijs zag. 593! euro...
Redtop 25 was dan maar 160 euro, maar ja... 6 Kilo tegen 1,75 kilo van zo'n Super B. Dat de auto lichter wordt is leuk, maar dat de bankrekening weg kan waaien wat minder.

Redtop 25 was dan maar 160 euro, maar ja... 6 Kilo tegen 1,75 kilo van zo'n Super B. Dat de auto lichter wordt is leuk, maar dat de bankrekening weg kan waaien wat minder.
Caterham => Britse degelijkheid...
misschien is dit een leuk compromis :
http://www.sandtler24.de/racing-batterie-r8?c=372
haalt wel niet het gewicht van 1,75kg, maar ook de prijs niet
http://www.sandtler24.de/racing-batterie-r8?c=372
haalt wel niet het gewicht van 1,75kg, maar ook de prijs niet

Je zware blok vervangen door een alluminium blok maar dat is misschien al gebeurd ?Herman schreef:Dankjewel voor het advies. Geeft idd een lekkere besparing t.o.v. de redtop die er nu in zit. Prijs per kilo reductie valt mee in vergelijk sommige andere zaken. Ben benieuwd hoe vaak ik kan starten met een volle accu straks.alain schreef:Nu je toch bezig bent met gewichtsbesparing en zo
dan raad ik je deze batterij aan :
http://www.eliseparts.com/products/show ... e-battery/
Prijs is naargelang maar het weegt slechts 1.75 kg !!
Ik zit nu op totaal besparingen van ongeveer 70 tot een eindgewicht van 822kg.
Meer tips zijn altijd welkom voor gewichtsreductie!