Pagina 67 van 94

Geplaatst: 23 jun 2012 19:05
door Herman
Deleted

Geplaatst: 23 jun 2012 20:47
door jaydee
Ja, het gewicht van banden valt tegen. Maar als je nagaat wáár in de band dat gewicht zit, dan heeft Dominique gelijk:

Afbeelding

Een lagere wang bespaart materiaal op de plaats waar het minste materiaal zit...

Geplaatst: 24 jun 2012 5:18
door Herman
Deleted

Geplaatst: 24 jun 2012 20:12
door jaydee
Hoi Herman,

Ik ontken niet dat een band met een grotere velgdiameter lichter is, maar het gaat mij om de grootte van het effect. De besparing van 320 gram die jij opgeeft is slechts 2,7% van die 12 kilo...

Ter vergelijk, de 18" velg heeft een omtrek van 18 x 2,54 x 3,14 = 143,6 cm en de 17" van 135,6. De velgomtrek neemt dus 8 cm toe. Is die 8 bij 25½ cm metaal lichter dan 320 gram? Zou zomaar kunnen... :wink:

Geplaatst: 25 jun 2012 4:43
door Herman
Deleted

Geplaatst: 25 jun 2012 6:03
door Maarten
Het gaat er ook om hoever die massa vanaf de as zit en bij een 18" velg is het velgbed (waar het meeste metaal zit), de helft van 25.4mm = 12.7mm verder van de as. Dit is een nadeel voor de massatraagheid. Het kost meer energie om een 18" velg een bepaalde versnelling of richting verandering te geven dan een net zo zware 17" velg (even uitgegaan dat beide een vergelijkbare verdeling van het gewicht hebben).

Daarom rijden veel raceauto's met kleine velgdiameters. Dragrace, F1, Indy, Nascar, heuvelklimauto's.

Geplaatst: 25 jun 2012 8:04
door Herman
Deleted

Geplaatst: 25 jun 2012 10:40
door allen
Is de wagen volgend voorjaar wel af Herman? Wil nog altijd wel weer een keertje samen naar Dunsfold hoor. Niet dat Lewinsky inmiddels rijdt, maar ik gok dat ik nu toch wel eerder klaar ben dan jij, met die oneindige aanpassingen. :mrgreen:

Wat die wielen betreft, zal het in de praktijk denk gewoon trial and error zijn. Misschien ook nog afhankelijk van de banden die je kunt krijgen voor bepaalde velgmaten. Op de Caterham ging er een wereld voor me open toen ik van 14 naar 13 inch ging. Maar goed, ik raakte dan ook gelijk dik 16 kilo kwijt. Heb de eer gehad om eens in de auto van Dominique en Maik te rijden. Tov mijn Speedster destijds, reden die wagens een stuk strakker.

Staan de plannen van het andere project overigens in de ijskast, nu je zo heftig aan de Spexige aan het verspijkeren bent geslagen?

Geplaatst: 25 jun 2012 13:22
door alain
Nu je toch bezig bent met gewichtsbesparing en zo
dan raad ik je deze batterij aan :

http://www.eliseparts.com/products/show ... e-battery/

Prijs is naargelang maar het weegt slechts 1.75 kg !!

Geplaatst: 25 jun 2012 13:52
door Arno
Wellicht wat 'vriendelijker' geprijsd deze...

http://www.shoraipower.com/

De LFX27L3-BS12

http://www.shoraipower.com/p-208-lfx27l3-bs12.aspx

Alleen importeren uit de USA geeft wellicht nog wat extra kosten..

Bye, Arno.

Geplaatst: 25 jun 2012 14:19
door Dominique
Er zijn mensen die meer hebben betaald voor een kleinere reductie in gewicht... :roll:

Geplaatst: 25 jun 2012 16:06
door allen
Die Super B 10P zag ik pas nog bij Biesheuvel op de site. Gewicht was om blij van te worden, totdat ik de prijs zag. 593! euro... :roll:
Redtop 25 was dan maar 160 euro, maar ja... 6 Kilo tegen 1,75 kilo van zo'n Super B. Dat de auto lichter wordt is leuk, maar dat de bankrekening weg kan waaien wat minder.

Geplaatst: 25 jun 2012 17:11
door Neetmans
misschien is dit een leuk compromis :

http://www.sandtler24.de/racing-batterie-r8?c=372

haalt wel niet het gewicht van 1,75kg, maar ook de prijs niet :)

Geplaatst: 25 jun 2012 20:18
door Herman
Deleted

Geplaatst: 26 jun 2012 9:17
door alain
Herman schreef:
alain schreef:Nu je toch bezig bent met gewichtsbesparing en zo
dan raad ik je deze batterij aan :

http://www.eliseparts.com/products/show ... e-battery/

Prijs is naargelang maar het weegt slechts 1.75 kg !!
Dankjewel voor het advies. Geeft idd een lekkere besparing t.o.v. de redtop die er nu in zit. Prijs per kilo reductie valt mee in vergelijk sommige andere zaken. Ben benieuwd hoe vaak ik kan starten met een volle accu straks.
Ik zit nu op totaal besparingen van ongeveer 70 tot een eindgewicht van 822kg.
Meer tips zijn altijd welkom voor gewichtsreductie!
Je zware blok vervangen door een alluminium blok maar dat is misschien al gebeurd ?