Pagina 1 van 2
stuurnaaf verlenging
Geplaatst: 13 dec 2005 15:09
door Maarten
Bij MOTO Concept is nu een stuurnaaf verlenging te bestellen van 25mm. Ik heb hem al besteld en kreeg meteen een mailtje dat het waarschijnlijk nog 2 weken duurt.
Eens kijken als ik hem heb, maar ik denk dat ik hem zwart maak, zodat het minder opvalt en misschien nog wat lichter, maar dan moet ik hem eerst in mijn handen hebben om te zien of het stevig genoeg blijft en er dan geen lelijke kabels zichtbaar worden.
http://www.moto-concept.de/de/autos/ope ... m_id=15746
Geplaatst: 13 dec 2005 16:00
door YvoTuk
check wel even of de kabels lang genoeg zijn. Een naafverlenging is niets anders dan een stukje creatief draaiwerk (aluminium ring met gaten op de juiste plaats) die het stuur wat dichter naar je toe brengt. Daarbij moeten echter ook de draadjes wat langer zijn. Voor de claxon is dat uiteraard geen drama, maar als je plofzak onderweg ineens plof zegt in die snelle rechterbocht kan het pijnlijk zijn
Overigens... even de accupolen los als je gaat sleutelen..
Geplaatst: 13 dec 2005 16:34
door stef666
Even een gedeeltelijke off topic.
Past het stuur + snap off naaf die jij aanbied ook op de Speedster Yvo?
Geplaatst: 13 dec 2005 16:38
door Maik
@Maarten: kan jij als je de ring binnen hebt een tekeningetje met alle maten voor mij maken? Dan mag jij de tekeningen hebben van mijn diffuser hebben
Je kan hem volgens mij ook wel wat lichter maken door er radiaal wat mooie gaten in te boren.
25mm is ook net mooi, alhoewel ik liever 30mm had gehad, dan had ik nog iets meer mogelijkheden...
gr,
M.
Geplaatst: 13 dec 2005 22:58
door stevenflappy
@stef666: nee past niet... Ze zijn aan het passen geweest op mijn speedster maar er komt deze week nog een aanpassing vanuit Lotus Amsterdam en dan gaat mijn alcantara-stuur erop...
Komt op een leuke prijs.. Hou je wel op de hoogte via dit forum

Geplaatst: 14 dec 2005 8:50
door YvoTuk
/offtopic
Ja hoor, past prima maar uiteraard heb je dan geen plofzak maar (net als een echte Lotus

)
/offtopic
Geplaatst: 14 dec 2005 11:44
door Maarten
Komt in orde Maik en die gaten dat was precies mijn gedachten, tenzij dan allerlei fel gekleurde kabeltjes zichtbaar worden.
Volgens hun website zou het met de aibag kabels nog goed gaan met de 2,5 cm, maar dat ga ik zelf nog wel even extra kontroleren....
Nu maar wachten dus....
Geplaatst: 14 dec 2005 12:29
door Maik
@Maarten:
Als je eventueel kabeltjes zou zien zitten kan je ook de gaten aan de binnenkant af kunnen tapen. Gewoon de kolomboor erin zetten Maarten, dat ding kan minstens de helft lichter! Zou dat stuk alu al geanodiseerd zijn? Misschien gelijk lekker rood of blauw laten anodiseren, lekker racy...
(ps: als je de sterkte dan niet meer vertrouwd maak ik wel even een sterkte analyse ervoor met een finite element programma

).
Geplaatst: 14 dec 2005 13:44
door stef666
Een plofzak heb ik toch niet veel aan met de toekomstige 4-punts gordels

Geplaatst: 19 dec 2005 8:26
door Maarten
@ Maik
Hij is niet geanodiseerd, en ik zou hem dan het liefst zwart hebben zodat hij juist niet opvalt. Je ziet er overigens maar een klein stukje van omdat hij grotendeels achter het plastic van de stuurkolom of het stuurwiel zit.
En te zwak zal hij zeker niet zijn, zie meer risico in te stijf eerlijk gezegd.
Geplaatst: 19 dec 2005 8:44
door Flaminiasupersport
OFF TOPIC
Als je je stuur verandert voor een model
zonder plofzak van LOTUS, denk ik even aan het volgende...

Wat met het lichtje van de airbag?

Wat met de electronica?

Wat met de verzekering?
En dan moet je 't LOTUS logo vervangen door de "Speedster" sticker van Hendrik Jan!
Geplaatst: 19 dec 2005 8:56
door Maik
Maarten schreef:
....
En te zwak zal hij zeker niet zijn, zie meer risico in te stijf eerlijk gezegd.
Je hebt het over een kreukelzone oid? Tsja, omdat je de airbag houd zou ik mij daar niet druk over maken. Als je een kreukelzone gaat maken is de werking van de airbag juist niet helemaal zeker meer. Ik zou de verlenging dus lekker sterk maken/houden.
Geplaatst: 19 dec 2005 12:01
door YvoTuk
Het lichtje kan je met een weerstand te lijf gaan, de verzekering heeft er m.i. geen oudhollandsche reet mee te maken en de electronica vindt het met die weerstand ook heel lekker

Geplaatst: 19 dec 2005 12:49
door Maarten
@ Yvo
De verzekering kan in geval van letselschade doordat de airbag gedemonteerd is (of zelfs stuurnaaf verlenging gemonteerd is) al moeilijk gaan doen. En helaas heb je dan zelf maar te bewijzen dat dat er niks mee te maken had.
Als je net de pech hebt dat ze moeilijk gaan doen, betekend dat een hoop extra werk en frustratie.
Maarten
Geplaatst: 19 dec 2005 12:53
door Flaminiasupersport
Je hebt een ongeluk...
Je gezicht knalt tegen het stuur...

Of het stuur tegen je gezicht want je draagt je gordel...
Je mama herkent je niet meer...
De dokter gaat er wat aan doen...
En stuurt zijn rekening... (Amaai... zoveel?)
En de verzekering, na analyse van het wrak, zegt "nou, met een airbag had dat grotendeels vermeden kunnen worden"...

maar "verzekerde heeft op eigen initiatief de airbag verwijderd met alle gevolgen vandien"...
Wedden dat je met een héél goede uitleg over de vloer zal moeten komen om je hieruit te wringen?
Maar zolang er niets gaande is zijn er ook geen problemen...
Klinkt wat pietluttig maar ergens is het niet helemaal onjuist... de wagen is niet meer "conform aan het gelijkvormigheidsattest" en daar gaan ze gretig gebruik van maken...
