Sputterende motor 2.2

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Tom73
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2005 12:41

Sputterende motor 2.2

Bericht door Tom73 »

Hello Holland!

Hopelijk zijn Belgen ook toegelaten...

Heb gisteren voor mijn vrouwtje haar nieuwjaar een 2.2 van 11/2002 gekocht met 32000 km in het zwart met hard top.
Keurige wagen op kondens in de lichten na (dewelke ik al toegekit heb)
Iets anders stoorde me wel maar hield mij niet terug van hem te kopen.
De motor sputtert alsof hij ofwel vuile benzine heeft of de ontstekingsmodule stuk is.
Ik vernam van een dealer dat ze daar gevoelig aan zijn gezien de motor bloot zit. Er zat wel een doorschijnende tape op wat op niets trok maar blijkbaar zijn dit wagens daar gevoelig aan.
Iemand ervaring met dit sputteren???

Thanks
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Richard »

Tom,

ik denk vocht in de bougieruimtes!
Wat betreft de softtop er moeten twee zwarte stokjes bij zitten.
Voor bevestiging van de softtop moet je op de softtop zelf kijken er staan pijlen in de richting van montage op.
Deze pijlen staan ook op de twee losse zwarte stokjes.
Dan is het alleen een kwestie van uitrollen en vastklikken.
Succes.

Richard
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1368
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

De ontstekingsmodule is zeker een zwak punt bij deze motoren. Je kan het vaak zien als hij kapot is. Als je hem demonteer en goed ga bekijken kan je vaak zien waar hij oversla. Als hij kapot is loop de motor meestal op drie cilinders. De lambasonde is ook wel een zwak punt. Vuile brandstof! Rij hem leeg en vul hem met goeie brandstof en voeg een flesje reinigings middel bij de brandstof en vervang je brandstoffilter. Renigingsmiddel door je brandstof raad ik iedereen aan om dat een keer per jaar te doen. :idea: Voor de gebruikshandleiding softtop kijk bij documentatie :idea: SUC6
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mmmm.... het zou kunnen zijn dat de auto lang gestaan heeft waardoor de brandstof niet meer de samenstelling heeft die je ervan zou wensen, maar vuil? Kan ik me niet voorstellen, er zit een heel prettig brandstoffilter in het systeem die nou juist dat vuil tegen moet houden.. (heb hem bij mij net vervangen :))
Afbeelding
Tom73
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2005 12:41

Opgelost !

Bericht door Tom73 »

Hey,

Heb de ontstekingsmodule van een andere Speedster geplaatst en hij gaat perfect nu.
Wat eigenaardig was is het feit dat hij toch steeds op 4 cylinders draaide...
Heb toch de indruk dat de bougiekoppen niet goed aansluiten op de bougies.

Ben in ieder geval blij dat het verholpen is.
Heb de wagen zo gekocht omdat we er beiden verliefd op waren en hadden nog niet het motorpotentieel geproefd...

Is het nodig om de kop van de motor toe te tapen?
Op onze Speedster hing doorschijnende tape ronde de ontstekingsmodule.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

@ speedster

Welk merk/type reinigingsmiddel gebruik jij? En wat doet dat precies?
Tom73
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2005 12:41

Reinigingsmiddel

Bericht door Tom73 »

Geen idee wat het was
Een klein groen flesje met een donkerbruine vloeistof in
Moeilijk in de tank te krijgen met dat klepje trouwens...
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1368
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Rotax schreef:@ speedster

Welk merk/type reinigingsmiddel gebruik jij? En wat doet dat precies?

Het merk maak niet echt uit wat je gebruikt. Het reinig o.a. je injectie systeem. Ik gebruik het meestal om problemen te voorkomen.
WaccoJacco
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2006 19:56

Bericht door WaccoJacco »

k raad dit cker aan om dit regelmatig bij te houden mensen, mijn lupo 1.4 met 100 pk :P die waren van twee oude mensen geweest en hij had in 5 jaar tijd 9500 km gelopen en de laatste 8 maanden had ie stil gestaan, er zat rommel (lees: condens) in, dus reinigen leegrijden en bijvullen. Anders krijg je indd steeds storingen, voorkomen is beter dan genezen.
VROEEMM!!!! speedster zoekende ^^
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Auto's en motoren die een winterslaap houden (lang ongebruikt stilstaan, vooral in de winter periode) hebben last van overmatig condens in de brandstoftank. 2 grote nadelen zijn
- corrosie vorming waardoor vuil in de benzine komt, of nog erger je tank lek kan 'roesten'. Dat laatste heeft een vriend van mij gehad bij zijn motor.
- De benzine drijft op het condens, omdat het lichter is en zich niet vermengt met water. Benzine wordt onder uit de tank aangezogen. Wanneer er dus zoveel condens in de tank zit, dat dat er ipv. benzine condenswater wordt aangezogen, loopt de motor echt beroerd.

Er zijn in de handel goedjes verkrijgbaar, die ervoor zorgen dat water een verbinding aangaat met benzine. Et voila, één keer toevoegen in een volle tank en ze verdwijnt ongemerkt terwijl je kilometers maakt. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Opgelost !

Bericht door Pipo »

Tom73 schreef: Is het nodig om de kop van de motor toe te tapen?
Op onze Speedster hing doorschijnende tape ronde de ontstekingsmodule.
Alvast bedankt!
Dat heeft weinig zin en mooi is het zeker niet. De tape komt toch los door de warmte.

Als je echt veel in de regen rijdt, zou ik een inox beschermplaat over de ontstekingsplaat monteren, zoals ze bij de turbo's doen. Dat lost het probleem van waterindringing definitief op.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie