Pagina 1 van 1
Sputterende motor 2.2
Geplaatst: 31 dec 2005 12:54
door Tom73
Hello Holland!
Hopelijk zijn Belgen ook toegelaten...
Heb gisteren voor mijn vrouwtje haar nieuwjaar een 2.2 van 11/2002 gekocht met 32000 km in het zwart met hard top.
Keurige wagen op kondens in de lichten na (dewelke ik al toegekit heb)
Iets anders stoorde me wel maar hield mij niet terug van hem te kopen.
De motor sputtert alsof hij ofwel vuile benzine heeft of de ontstekingsmodule stuk is.
Ik vernam van een dealer dat ze daar gevoelig aan zijn gezien de motor bloot zit. Er zat wel een doorschijnende tape op wat op niets trok maar blijkbaar zijn dit wagens daar gevoelig aan.
Iemand ervaring met dit sputteren???
Thanks
Geplaatst: 31 dec 2005 13:57
door Richard
Tom,
ik denk vocht in de bougieruimtes!
Wat betreft de softtop er moeten twee zwarte stokjes bij zitten.
Voor bevestiging van de softtop moet je op de softtop zelf kijken er staan pijlen in de richting van montage op.
Deze pijlen staan ook op de twee losse zwarte stokjes.
Dan is het alleen een kwestie van uitrollen en vastklikken.
Succes.
Richard
Geplaatst: 31 dec 2005 14:17
door speedster
De ontstekingsmodule is zeker een zwak punt bij deze motoren. Je kan het vaak zien als hij kapot is. Als je hem demonteer en goed ga bekijken kan je vaak zien waar hij oversla. Als hij kapot is loop de motor meestal op drie cilinders. De lambasonde is ook wel een zwak punt. Vuile brandstof! Rij hem leeg en vul hem met goeie brandstof en voeg een flesje reinigings middel bij de brandstof en vervang je brandstoffilter. Renigingsmiddel door je brandstof raad ik iedereen aan om dat een keer per jaar te doen.

Voor de gebruikshandleiding softtop kijk bij documentatie

SUC6
Geplaatst: 31 dec 2005 15:14
door YvoTuk
mmmm.... het zou kunnen zijn dat de auto lang gestaan heeft waardoor de brandstof niet meer de samenstelling heeft die je ervan zou wensen, maar vuil? Kan ik me niet voorstellen, er zit een heel prettig brandstoffilter in het systeem die nou juist dat vuil tegen moet houden.. (heb hem bij mij net vervangen

)
Opgelost !
Geplaatst: 02 jan 2006 0:39
door Tom73
Hey,
Heb de ontstekingsmodule van een andere Speedster geplaatst en hij gaat perfect nu.
Wat eigenaardig was is het feit dat hij toch steeds op 4 cylinders draaide...
Heb toch de indruk dat de bougiekoppen niet goed aansluiten op de bougies.
Ben in ieder geval blij dat het verholpen is.
Heb de wagen zo gekocht omdat we er beiden verliefd op waren en hadden nog niet het motorpotentieel geproefd...
Is het nodig om de kop van de motor toe te tapen?
Op onze Speedster hing doorschijnende tape ronde de ontstekingsmodule.
Alvast bedankt!
Geplaatst: 02 jan 2006 12:01
door Rotax
@ speedster
Welk merk/type reinigingsmiddel gebruik jij? En wat doet dat precies?
Reinigingsmiddel
Geplaatst: 02 jan 2006 12:24
door Tom73
Geen idee wat het was
Een klein groen flesje met een donkerbruine vloeistof in
Moeilijk in de tank te krijgen met dat klepje trouwens...
Geplaatst: 02 jan 2006 13:58
door speedster
Rotax schreef:@ speedster
Welk merk/type reinigingsmiddel gebruik jij? En wat doet dat precies?
Het merk maak niet echt uit wat je gebruikt. Het reinig o.a. je injectie systeem. Ik gebruik het meestal om problemen te voorkomen.
Geplaatst: 02 jan 2006 15:20
door WaccoJacco
k raad dit cker aan om dit regelmatig bij te houden mensen, mijn lupo 1.4 met 100 pk

die waren van twee oude mensen geweest en hij had in 5 jaar tijd 9500 km gelopen en de laatste 8 maanden had ie stil gestaan, er zat rommel (lees: condens) in, dus reinigen leegrijden en bijvullen. Anders krijg je indd steeds storingen, voorkomen is beter dan genezen.
Geplaatst: 20 feb 2006 10:55
door Dominique
Auto's en motoren die een winterslaap houden (lang ongebruikt stilstaan, vooral in de winter periode) hebben last van overmatig condens in de brandstoftank. 2 grote nadelen zijn
- corrosie vorming waardoor vuil in de benzine komt, of nog erger je tank lek kan 'roesten'. Dat laatste heeft een vriend van mij gehad bij zijn motor.
- De benzine drijft op het condens, omdat het lichter is en zich niet vermengt met water. Benzine wordt onder uit de tank aangezogen. Wanneer er dus zoveel condens in de tank zit, dat dat er ipv. benzine condenswater wordt aangezogen, loopt de motor echt beroerd.
Er zijn in de handel goedjes verkrijgbaar, die ervoor zorgen dat water een verbinding aangaat met benzine. Et voila, één keer toevoegen in een volle tank en ze verdwijnt ongemerkt terwijl je kilometers maakt.

Re: Opgelost !
Geplaatst: 20 feb 2006 11:09
door Pipo
Tom73 schreef:
Is het nodig om de kop van de motor toe te tapen?
Op onze Speedster hing doorschijnende tape ronde de ontstekingsmodule.
Alvast bedankt!
Dat heeft weinig zin en mooi is het zeker niet. De tape komt toch los door de warmte.
Als je echt veel in de regen rijdt, zou ik een inox beschermplaat over de ontstekingsplaat monteren, zoals ze bij de turbo's doen. Dat lost het probleem van waterindringing definitief op.