Dit is een onderdeel geweest van een proefje wat ik vorig jaar heb gedaan. De grafiek die je ziet is wanneer je het motormanagement op de tradiationele manier tuned door de brandstof map en de vervroeging te tunen. Resultaten (beide lijnen in de grafiek) heb ik gemeten met de ap22 die ik toen had. Is geen absolute waarheid natuurlijk zo'n meeting, maar je kon goed merken dat de motor een stuk lekkerder wilde gaan draaien.
Het probleem is echter dat het motormanagement van de Z22SE iets ingewikkelder is dan de meer traditionele motormanagement. Hij is heel erg gericht op emissies en regelt daardoor anders. Het probleem was dat het motormanagement de waarders ging terug schrijven naar origineel en na ongeveer een half uur rijden alles weer terug was op zijn originele waardes. Uiteindelijk hebben we wel uitgevonden wat het probleem is en is ook duidelijk welke mapping moet worden aangepast. Maar het bedrijf wat de maps schrijft durft dit niet echt aan, omdat ze er geen ervaring mee hebben.
Uiteindelijk heeft mijn motor dus nog gewoon hetzelfde vermogen. Ik rij wel met een iets aangepaste map (de laatste die we gemaakt hebben). Die zorgt wel dat de motor wat lekkerder aanspreekt, maar het effect van de eerste maps is er niet.
De reactie van de tuner was ook wel leuk toen ie mee reed met een proefrit. Vroeg of het toch echt geen turbo was, toen bij 4000 toeren het extra koppel erin kwam
Ik ben zelf niet meer verder gegaan met het uitzoeken wie wel een dergelijke map kan maken. Als er veel mensen geinteresseerd zijn kan ik nog wel even gaan kijken. Laat maar even weten.
Mark