Pagina 1 van 1
vraag ivm carterontluchting
Geplaatst: 13 apr 2006 21:49
door marcel85
ik ben bezig met een eigen ontwerp luchtfilter met aanzuigbuis, lijkend op de flow-tech van MC..
nu wil ik weten of ik de slang van de carterontluchting WEL, of NIET aan zal sluiten op de aanzuigbuis...
ik kan hem natuurlijk door zo'n bekend klein filtertje* afdoppen..
ps chek deze link:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... nl%26lr%3D
Geplaatst: 14 apr 2006 5:27
door markv
Je hoeft hem niet aan te sluiten op de buis. Als ik me goed herinner moet je alleen dan wel bij APK even zorgen dat ie wel op de buis zit, anders krijg je hem er niet door..
Mark
Geplaatst: 14 apr 2006 10:27
door marcel85
bedankt mark..
ik meende nml ook gelezen te hebben dat hij de gasklep ietwat smeert, en zorgt voor een klein vacium onder de carterdeksel....
maar een ander zegt weer dat het alleen maar oliesmurrie is wat slecht voor je motor is, en puur vanwege mileu eisen op de aanzuigbuis zit
Geplaatst: 14 apr 2006 11:07
door jans
M.N dat laatste is waar

Geplaatst: 14 apr 2006 11:26
door Arno
Yup.
Gesloten caterventilatie die in de inlaat uit komt is gedaan vanuit milieu-oogpunt zodat olie druppeltjes meteen worden meegezogen en mee-verbranden en niet in de omgeving terecht komen.
Nadeel is dat deze olie-mist wel het effectieve octaangetal van je lucht brandstofmengsel omlaag brengt, dus bij getunede motoren die redelijk 'on the edge' lopen kunnen hierdoor gaan kloppen/pingelen.
Een open ventilatie met zo'n filtertje is dan een optie, hoewel dus wel een APK probleem, want wordt als 'lekkage' gezien van het carterventilatie systeem (net zoals een doorgesleten slang). Even voor de APK dus weer origineel aansluiten.
Een compromis kan een catch-tank zijn die als (leeg) vat tussen de carterventilatie en de aanzuigopening in de inlaat zit. Hier verzamelen zich vooral de oliedruppels in een plas(je) onderin.
Wat dan overblijft is een beetje pure oliedamp, welke echter minder effect heeft op het inlaat-mengsel als de complete olie-mist en omdat het dan vrijwel geen druppeltjes meer bevat ook geen vervuiling van je inlaatkanaal veroorzaakt.
Het systeem is dan nog steeds gesloten, dus voldoet aan de APK eisen.
Bye, Arno.
Geplaatst: 14 apr 2006 11:54
door jans
Dat is presies de reden , waarom ik er een catshtank in heb gebouwd.
Was gelijk te merken

in positive zin.
Geplaatst: 14 apr 2006 14:58
door marcel85

het milieu...
ik dop hem af met zo'n filtertje

carterontluchting
Geplaatst: 15 apr 2006 19:58
door Pipo
En ik die dacht dat in Belgiƫ de technische keuring zo streng was.

Maar bij ons is er geen keurder die op zo'n kleinigheid zou letten.
Geplaatst: 23 aug 2007 19:20
door Super7
Ben vanavond ook bezig met een zelfgemaakt systeempje voor de luchtinlaat.
Hoe bevalt inmiddels een aparte carterontluchting??
Geplaatst: 23 aug 2007 19:40
door Herman
Deleted
Geplaatst: 23 aug 2007 19:58
door Pascal
Zoals bekend heb ik mijn motor blok voor een stuk uit elkaar gehaald.
en ik kan je vertellen dat de carter en klepdeksel dampen behoorlijk wat
troep achter laten op zowel gasklep, injectors en kleppen. dus die zooi komt er bij niet meer in. en heb voorlopig een filtertje tot dat ik een catch tank heb gevonden.
Geplaatst: 23 aug 2007 20:00
door Super7
Kun je dat filtertje dan niet beter onder je blok hangen?
Geplaatst: 24 aug 2007 4:19
door Herman
Deleted
Geplaatst: 24 aug 2007 6:44
door Maarten
Pascal schreef:Zoals bekend heb ik mijn motor blok voor een stuk uit elkaar gehaald.
en ik kan je vertellen dat de carter en klepdeksel dampen behoorlijk wat
troep achter laten op zowel gasklep, injectors en kleppen. dus die zooi komt er bij niet meer in. en heb voorlopig een filtertje tot dat ik een catch tank heb gevonden.
Niet alleen een filtertje direct op je kleppendeksel monteren Pascal, want zoals Herman al schrijft, gaat dat druppelen. Er komt overigensniet alleen oliedamp uit de ontluchting, maar ook waterdamp.
Ik heb nog de goedkope oplossing van de plastic fles (met daarop een filtertje) omdat ik nog niet de tijd heb gevonden om de catchtank die ik al heb een keer netjes te monteren.
