Pagina 1 van 5

Kat verwijderen

Geplaatst: 23 apr 2006 18:35
door Harmen
Hoe zit de katalysator vast aan de einddemper?
Zit dit net als de pre-kat vast met bouten?

Ik was namelijk onder de indruk van de verwijderde katalysator van Stevenflappy.
Zou het niet mogelijk zijn aan een stuk RVS pijp twee aansluitingen te laten lassen voor het uitlaatspruitstuk en de einddemper, om zo de kat en pre-kat reversibel te kunnen verwijderen? (misschien iets voor een groupbuy?)

Wat wordt eigenlijk bedoeld met een volledige Miltek? is dan de diameter van het gehele uitlaattrajekt breder? Breder dan het uitlaatspruitstuk?

Geplaatst: 23 apr 2006 19:15
door stef666
Ik had ook een "tussenpijp" met flenzen, En kon met de APK dus de kat er weer tussenschroeven. Het is dus mogelijk, Maar wel redelijk veel werk. En dus redelijk kostbaar.

Tenzij je iemand kent die 2 rechterhanden heeft en met een lasapparaat overweg kan :wink:

Re: Kat verwijderen

Geplaatst: 23 apr 2006 19:35
door Dominique
Ik zal proberen een paar vragen voor je te beantwoorden...
Harmen schreef:Hoe zit de katalysator vast aan de einddemper?
zie foto, aan de einddemper links geflenst met 3 bouten. Aan het uitlaat spruitstuk ook met 3.
Zit dit net als de pre-kat vast met bouten?
De pre-cat zit fixed bevestigd in catalysator deel van de uitlaat, direct na de bevestiging aan het spruitstuk.
(zie Pascal zijn shots)
Ik was namelijk onder de indruk van de verwijderde katalysator van Stevenflappy.
Het knallen heeft idd iets racy!!
Het gaat geloof ik wel gepaard met brandende dash board lampjes. Misschien kan Stevenflappy daar mee over zeggen.
Zou het niet mogelijk zijn aan een stuk RVS pijp twee aansluitingen te laten lassen voor het uitlaatspruitstuk en de einddemper, om zo de kat en pre-kat reversibel te kunnen verwijderen? (misschien iets voor een groupbuy?)
Hier bestaat al het een en ander voor. Van lege pijp tot race catalysator. Over het algemeen kun je goedkoper iets bestaands kopen (ook al lijkt het duur) als het laten maken.
Wat wordt eigenlijk bedoeld met een volledige Miltek? is dan de diameter van het gehele uitlaattrajekt breder? Breder dan het uitlaatspruitstuk?
Een volledige Miltec is volgens mij alles wat na het uitlaatspruitstuk komt.
Ik begrijp dat je ontevreden bent met het beschaafde n/a geluidje dat de Speedster produceerd?

Geplaatst: 23 apr 2006 20:11
door stevenflappy
Ja die lampjes... Die instructeur vroeg al waar ze allemaal voor waren.. Heb een rode omdat de airbag weg is, heb een oranje voor de kat en zoek nu nog een groene.... Mij interesseert het geen moer :twisted: Airbag en kat: zonder is gewoon beter!!

Geplaatst: 23 apr 2006 20:14
door Maik
aka: "The Flap"Afbeelding
:lol:

Geplaatst: 23 apr 2006 20:18
door jans
loopt de motor dan niet in een noodloop :?:

Geplaatst: 23 apr 2006 20:19
door stevenflappy
Maik schreef:
aka: "The Flap"Afbeelding
:lol:
Vond die "Nickname" gisteren op het forum, zo'n smiley met oren is niet makkelijk te vinden maar vond deze erg passend. Meestal aardig, toch met enige regelmaat niet! :lol:

katalysator

Geplaatst: 24 apr 2006 9:31
door Pipo
jans schreef:loopt de motor dan niet in een noodloop :?:
Enkel bij falen van de eerste lambdasonde. De tweede sonde na de hoofdkat laat enkel het storingslampje oplichten, maar de motor blijft op zijn normale programma lopen omdat de storing niet als motorbedreigend wordt geïnterpreteerd. Dus als het lampje je niet stoort, kan je rustig verder blijven rijden.
Probleem is wel dat het lampje niet meer kan gebruikt worden om andere storingen aan te geven, daar het altijd brandt. En dat kan in sommige situaties wel gevaarlijk worden.

Re: Kat verwijderen

Geplaatst: 24 apr 2006 10:03
door Harmen
Dominique schreef:Een volledige Miltec is volgens mij alles wat na het uitlaatspruitstuk komt.
Ik begrijp dat je ontevreden bent met het beschaafde n/a geluidje dat de Speedster produceerd?
Standaard geluidje van een Speedster vind ik inderdaad niet passen, maar op Zandvoort vond ik ook de Milteks nog aardig tam.
Die Jansport van Stevenflappy beviel me veel beter (Die zilveren speedster met al die stickers achter het voorwiel had ook een mooi geluidje).

Ik begreep echter dat wil je de mogelijkheid van een SC openhouden, je een breder uitlaattraject nodig hebt (volledig Miltek), dan is dus alleen een Jansport einddemper niet afdoende.

Waar zijn de genoemde lege pijpen te koop?
Storende lamba-sondes zit ik eigenlijk niet op te wachten. :(

Geplaatst: 24 apr 2006 10:14
door jans
zijn bij een turbo gewoon uit te programmeren. bij een 2.2 weet ik niet.
daar zal Maarten of Mark het antwoord wel op weten.

Geplaatst: 24 apr 2006 10:18
door Pascal
Je zal zeker je voorkat moeten leeg halen en eventueel een race kat moeten plaatsen. Momenteel rij ik met een lege voorkat en een deels lege einddemper. met best een mooi geluidje. Ik hoop dat deze opzet voldoende is voor het monteren van een SC.kit. of misschien in het slechtste geval nog een race-kat monteren.

Maar op deze vraag zal Maarten ons een perfect antwoord kunnen geven.

Gr. Pascal

Geplaatst: 24 apr 2006 10:20
door jans
Welke Martin :?:

Geplaatst: 24 apr 2006 10:21
door Pascal
Bril stuk jans

Groetjes

Geplaatst: 24 apr 2006 10:30
door jans
Je was niet snel genoeg, dus je mag niet mee in de blauwe kogel 8) :lol:

Geplaatst: 24 apr 2006 10:50
door Piet
(Die zilveren speedster met al die stickers achter het voorwiel had ook een mooi geluidje).
Ik denk dat je de Speedster van Jurgen bedoeld die heeft ook een sc maar dan van delta met de standaard uitlaat en kat. :shock:
Inderdaad een heel mooi geluid! Iets minder pk dan met de HItec maar daar zul je niet veel van merken in de praktijk, denk ik. Het lijkt er op dat er eigelijk een andere uitlaat met de HITec sc nodig is, eentje die meer lucht kwijt kan want je hoort nu alleen een giga geblaas en geen uitlaat geluid.