Reed op de Vijzelgracht en zag, tot mijn grote verbazing op de andere rijbaan een Speedster met pech, ANWB erbij. Bleek de radiator kapot te zijn gesprongen: de hele voorclamp tot aan de raamomlijsting zat onder het water, zal dus wel heftig zijn geweest.
Het was de hier al eerder gespotte rode Speedster (dacht heel ff dat het Flap was!) met Vauxhall-logo's, geen reag(l)uurder. Hij werd uiteindelijk weggesleept naar vd Kooi.
Wat mij vooral opviel, waren de reacties van voorbijgangers: of ze vonden het ontzéttend zonde van zo'n mooie auto of het was "net goed, moet je maar niet zo'n auto kopen"
H.J. ik gun het je NIET,maar het is gewoon een construtie fout .De zijkant gaat los,het schijnt een bekend fenomeen te zijn want Arno wist het bij mij exakt uit te leggen en zonder dat hij het gezien had klopte het.DUS.... bij mij geen garantie meer Ik hoop maar dat er nu een goede inzit.
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``
Is verder niet te voorkomen. Die van mij zal ook wel weer een keer gaan. De constructie van de radiator uit aluminium met kuststof icm de liggende plaatsing is waarschijnlijk het probleem. Het beste wat je waarschijnlijk kan doen is bij vervanging een compleet alumium unit erin zetten. Maarja, dat lukt niet als het een garantie gevalletje is natuurlijk..
Na hoeveel km`s hebben jullie dit probleem gekregen, het aantal km is natuurlijk niet de enige reden van het stuk gaan.
Stationair draaien kan ook de nodige warmte creëren waardoor dit probleem naar voren komt.
De problemen zijn waarschijnlijk terug te voeren op een aantal oorzaken:
- Geen geweldige produktie-kwaliteit, waardoor bij vastzetten van de plastic eind-tanks op het alu deel van de radiator deze beschadigt (micro scheurtjes in het plastic)
- Uiteinden van de plastic tanks zijn blootgesteld aan het zonlicht en evt. inwerking van UV straling wat de veroudering versnelt
- Liggende constructie van de radiator kan er in de winter voor zorgen dat evt. smeltwater tussen de omgebogen aluminium 'vingers' en het plastic weer opvriest en extra druk uitoefent op het plastic
- Plastic zelf is niet erg sterk, want naast deze scheur problemen onder druk komen ook problemen bij de slang-aansluiting voor waar deze door de mechanische belasting scheurt/afbreekt
- Veroudering/verharding van het plastic door de regelmatige opwarming/afkoeling en de druk
Er zal niet 1 'oorzaak' factor zijn, maar tel alles bij elkaar op en de kans dat het fout gaat is zeker aanwezig.
Zo is het opvallend dat het openscheuren van de eind-tank (of in sommige gevallen het loskomen van de radiator zelf) vrijwel altijd gebeurt bij de passagier-kant. Dat is de invoer-slang, dus de hoogste druk en ook de grootste temperatuur-schommelingen.
Het is een vrij veel voorkomend probleem, maar er zijn nog steeds genoeg auto's die er nooit last van hebben of zullen krijgen.