Pagina 1 van 2
Speedster met pech gespot :-(
Geplaatst: 27 apr 2006 18:36
door Rotax
Reed op de Vijzelgracht en zag, tot mijn grote verbazing op de andere rijbaan een Speedster met pech, ANWB erbij. Bleek de radiator kapot te zijn gesprongen: de hele voorclamp tot aan de raamomlijsting zat onder het water, zal dus wel heftig zijn geweest.
Het was de hier al eerder gespotte rode Speedster (dacht heel ff dat het Flap was!) met Vauxhall-logo's, geen reag(l)uurder. Hij werd uiteindelijk weggesleept naar vd Kooi.
Wat mij vooral opviel, waren de reacties van voorbijgangers: of ze vonden het ontzéttend zonde van zo'n mooie auto of het was "net goed, moet je maar niet zo'n auto kopen"

jammer dan
Geplaatst: 27 apr 2006 19:17
door linne150
Wij weten dat de radiator ruk is,maar het wagentje is fabeltastisch!!!
Geplaatst: 27 apr 2006 19:21
door marcel85

jeeemig!
maar wat is er nou zo slecht aan onze radiators?

Geplaatst: 27 apr 2006 19:23
door Arno
Ze gaan: PLOOOEEEFFFF!!!
En dan scheurt 1 van de plastic zijkanten open en spuit de koelvloeistof in een grote wolk stoom er uit.
Linne heeft het gehad, Mark heeft het gehad en vanmorgen is die in mijn auto ook uit elkaar geknald.
Bye, Arno.
Re: Speedster met pech gespot :-(
Geplaatst: 27 apr 2006 20:33
door Hendrik-Jan
Rotax schreef:"net goed, moet je maar niet zo'n auto kopen"


reactie
Geplaatst: 27 apr 2006 20:49
door linne150
Jij komt ook nog wel

Geplaatst: 27 apr 2006 20:50
door marcel85
Arno schreef:Ze gaan: PLOOOEEEFFFF!!!
En dan scheurt 1 van de plastic zijkanten open en spuit de koelvloeistof in een grote wolk stoom er uit.
Linne heeft het gehad, Mark heeft het gehad en vanmorgen is die in mijn auto ook uit elkaar geknald.
Bye, Arno.
WAAAAAT

Re: reactie
Geplaatst: 27 apr 2006 20:54
door Hendrik-Jan
linne150 schreef:Jij komt ook nog wel

Ik hoop dat ik er op tijd bij was want de lekke slang is reeds vervangen.
@Arno, moet je maar niet van die Japanse speeltjes achterin leggen

.
Geplaatst: 27 apr 2006 21:13
door marcel85
is dit te voorkomen dan?? of is het gewoon wachten tot het fout gaat
wel raar dat de speedster zoveel van die foutjes heeft

Geplaatst: 27 apr 2006 21:15
door linne150
H.J. ik gun het je NIET,maar het is gewoon een construtie fout .De zijkant gaat los,het schijnt een bekend fenomeen te zijn want Arno wist het bij mij exakt uit te leggen en zonder dat hij het gezien had klopte het.DUS.... bij mij geen garantie meer

Ik hoop maar dat er nu een goede inzit.
Geplaatst: 27 apr 2006 21:30
door PEAS
De mijne is ook al gaan lekken
peter
Geplaatst: 28 apr 2006 4:53
door markv
Is verder niet te voorkomen. Die van mij zal ook wel weer een keer gaan. De constructie van de radiator uit aluminium met kuststof icm de liggende plaatsing is waarschijnlijk het probleem. Het beste wat je waarschijnlijk kan doen is bij vervanging een compleet alumium unit erin zetten. Maarja, dat lukt niet als het een garantie gevalletje is natuurlijk..
Mark
Re: reactie
Geplaatst: 28 apr 2006 5:39
door Arno
Hendrik-Jan schreef:@Arno, moet je maar niet van die Japanse speeltjes achterin leggen

.
Ja.. Was dus zo'n beetje de laatste test-rit voordat hij opgeleverd zou worden.. Plan was om 'm zaterdag op te pikken, maar dat gaat nu dus niet door.
Nieuwe radiator (volledig alu, zonder plastic eindstukken) is onderweg.
Bye, Arno.
Geplaatst: 28 apr 2006 6:21
door Pascal
Na hoeveel km`s hebben jullie dit probleem gekregen, het aantal km is natuurlijk niet de enige reden van het stuk gaan.
Stationair draaien kan ook de nodige warmte creëren waardoor dit probleem naar voren komt.
Gr. Pascal
Geplaatst: 28 apr 2006 7:58
door Arno
Aantal Km's lijkt nogal variabel.
De problemen zijn waarschijnlijk terug te voeren op een aantal oorzaken:
- Geen geweldige produktie-kwaliteit, waardoor bij vastzetten van de plastic eind-tanks op het alu deel van de radiator deze beschadigt (micro scheurtjes in het plastic)
- Uiteinden van de plastic tanks zijn blootgesteld aan het zonlicht en evt. inwerking van UV straling wat de veroudering versnelt
- Liggende constructie van de radiator kan er in de winter voor zorgen dat evt. smeltwater tussen de omgebogen aluminium 'vingers' en het plastic weer opvriest en extra druk uitoefent op het plastic
- Plastic zelf is niet erg sterk, want naast deze scheur problemen onder druk komen ook problemen bij de slang-aansluiting voor waar deze door de mechanische belasting scheurt/afbreekt
- Veroudering/verharding van het plastic door de regelmatige opwarming/afkoeling en de druk
Er zal niet 1 'oorzaak' factor zijn, maar tel alles bij elkaar op en de kans dat het fout gaat is zeker aanwezig.
Zo is het opvallend dat het openscheuren van de eind-tank (of in sommige gevallen het loskomen van de radiator zelf) vrijwel altijd gebeurt bij de passagier-kant. Dat is de invoer-slang, dus de hoogste druk en ook de grootste temperatuur-schommelingen.
Het is een vrij veel voorkomend probleem, maar er zijn nog steeds genoeg auto's die er nooit last van hebben of zullen krijgen.
Bye, Arno.