Snelheidssensor

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Snelheidssensor

Bericht door Pipo »

Ik heb een vraagje over de snelheidssensor.
Mijn nieuwe voorbanden hebben ca 4% minder rolomtrek dan de originele 175 Bridgestones. Nu vroeg ik me af of dit mijn kilometerteller zou beïnvloeden; dwz of hij nu een te hoge snelheid aanduidt?
Weet er iemand waar ergens het pulssignaal voor de km-teller vandaan komt :?:
Ik weet al zeker dat het niet van de ABS-sensor van het linker-voorwiel komt, want dat is de sensor die sommigen onderbreken om het ABS uit te schakelen.
Dus blijven de 3 resterende wielen over, of de uitgangsas van de versnellingsbak.
Dank bij voorbaat voor jullie input :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Het snelheidssignaal wordt gegenereerd door de ABS unit. En als het goed is heeft die een voorkeur voor de achterwielen om de snelheid te berekenen.

Dat klopt ook wel, wanneer je namelijk je ABS wilt uitschakelen kun je het beste een stekker van de voorwielen los halen. Als je dat van de achterwielen doet of de zekering eruit haalt dan heb je geen snelheidssignaal meer. En dat wordt ook gebruikt door de ECU voor het laten lopen van de motor en die kan daar redelijk confuus door worden.

Mark
C30-94@0.55bar
Pipo

snelheidssensor

Bericht door Pipo »

Nou, als de teller zijn signaal van één van de achterste ABS-sensors haalt, dan doet de maat van mijn voorbanden er niet toe.
Maar als ik jou goed begrijp dan gebruikt de ECU het achterste ABS-signaal niet enkel als remimpuls en snelheidsimpuls, maar ook nog eens om de motor aan te sturen? Waar heeft hij dat dan voor nodig?
markv
Beheerder
Contacteer:

Re: snelheidssensor

Bericht door markv »

Pipo schreef:Nou, als de teller zijn signaal van één van de achterste ABS-sensors haalt, dan doet de maat van mijn voorbanden er niet toe.
Maar als ik jou goed begrijp dan gebruikt de ECU het achterste ABS-signaal niet enkel als remimpuls en snelheidsimpuls, maar ook nog eens om de motor aan te sturen? Waar heeft hij dat dan voor nodig?
Ik weet niet precies waar de ECU het snelheidssignaal voor gebruikt. Maar ik weet wel dat er meerdere mensen zijn geweest die hebben geprobeerd ABS uit te zetten door de zekering eruit te halen, maar dan is de motor niet blij. Lastig stationair lopen etc zijn dan problemen.

Maar het is dus iig zo dat de ABS unit het snelheidssignaal maakt en dat doorstuurt naar de ECU en naar de stack unit.

Mark
C30-94@0.55bar
Pipo

snelheidssensor

Bericht door Pipo »

Ok, thanks voor de info, Mark.
Ik ga de electro-schema's van ons karretje opsnorren en me er eens in verdiepen. Kennis is macht, zegt het spreekwoord 8) En je antwoord roept meer vragen dan antwoorden op, en daar kan ik slecht tegen :wink:
Groetjes
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

C30-94@0.55bar
Pipo

wiring diagram

Bericht door Pipo »

Bedankt voor de tip, Mark :D