Pagina 1 van 2

Spijker in band: wat te doen?

Geplaatst: 10 mei 2006 14:40
door Rotax
Kwam er net achter dat ik linksachter een spijker in mijn band heb, de band is nog hard.
Wat kan ik het beste doen?
- Doorrijden en hopen dat het kopje er afslijt?
- De spijker eruit (laten) halen en de band herstellen?
- Nieuwe band?

Geplaatst: 10 mei 2006 14:44
door Maarten
Als je altijd rustig toert kan je hem laten repareren, maar in duitsland repareren ze banden met een V codering (of nog lagere snelheid?) niet en je kan zelf wel bedenken waarom.

Ik zou voor een nieuwe band gaan.

Maarten

Geplaatst: 10 mei 2006 15:30
door jans
als het nog een vrij nieuwe band is, en de spijker zit NIET in het ronde vlak van de band, ging er bij mij een propje in. mits het dus geen Z band is.

Geplaatst: 11 mei 2006 6:12
door Maik
Wat bedoel je met ronde vlak Jans? Het echte loopvlak (dus niet in je profiel)? Of de overgang van je loopvlak naar de wang?

Geplaatst: 11 mei 2006 6:15
door jans
In het loopvlak naar de wang, zit te veel werking in, dus zullen ze dat niet doen.

Geplaatst: 11 mei 2006 6:16
door Pascal
Het blijft balen, maar ik zou ik voor een nieuwe band gaan.

En let op verzekerings technische zijn proppen niet meer toegestaan.

Gr. Pascal

Geplaatst: 11 mei 2006 6:20
door jans
Als er iets zou gebeuren, zal de verz echt niet denken'' laten we eens kijken of er ergens een prop in de band zit.
In het geval van de 2.2 ,geen enkel probleem.

Geplaatst: 11 mei 2006 9:09
door Arno
Pascal schreef:En let op verzekerings technische zijn proppen niet meer toegestaan.
Er zijn ook zogenaamde 'parapluutjes'. Die mogen voor zover ik weet wel gebruikt worden, ook op Z banden. Tenminste, zolang de beschadiging in het midden van het loopvlak zelf zit en niet in de wang of in de buitenste cm van het loopvlak.

Zoals de naam al een beetje aangeeft hebben deze pluggen een breder, plat deel aan de binnenkant van de band, waardoor de reparatie er nooit uit kan vallen. Gecombineerd met een lijm soort vormen deze reparaties vrijwel 1 geheel met de band zelf.

Om deze te plaatsen moet alleen wel de band van de velg worden gehaald en na de reparatie er weer op worden gezet en gebalanceerd. Ze kunnen niet van buitenaf worden geplaatst.

Bij iedere reparatie moet wel gekeken worden of het (stalen) karkas van de band niet is beschadigd. Vooral schroeven kunnen een zagende werking op dit deel van de band hebben, waardoor er intern (veel) meer schade is als alleen een gaatje. Maar dat is meestal wel zichtbaar aan de binnenkant. In dat geval zal de band niet gerepareerd kunnen worden omdat de integriteit van het karkas niet meer gegarandeerd is.

Bye, Arno.

spijker

Geplaatst: 11 mei 2006 9:52
door Pipo
Ik zou hem gewoon laten zitten. Dan kan je in alle eerlijkheid zeggen dat je met een 'S P I J K E R' rijdt :P

Geplaatst: 11 mei 2006 11:47
door Rotax
Bedankt voor de tips en LOL@Pipo :lol:
Eerst maar kijken of ik het kan laten repararen, banden zitten er net een maand onder...

Geplaatst: 11 mei 2006 16:18
door speedster
Wat Arno schrijf is waar!!!

Geplaatst: 11 mei 2006 23:00
door Rotax
@ Arno

Heb jij een adresje waar ik dit kan laten doen?

Geplaatst: 12 mei 2006 17:33
door speedster
Zoek een erkende bandenboer in de buurt.

Geplaatst: 12 mei 2006 19:41
door Dominique
Een erkende bandenboer zal je een nieuwe adviseren. Ik ook by-the-way, hoe zuur ook. :evil:
Propjes worden naar verloop van tijd hard en vallen eruit (je zal nog wel een tijdje blijven rijden op nieuwe banden dus zeker niet doen)
Ik zou de band eraf laten halen, en kijken of die idd volledig door de band heen zit!! De band blijft tenslotte hard. Als de band er toch af is, en het is een heeeeeeel klein gaatje kunnen ze er aan de binnenkant een plakker op doen.

Misschien krijg je wel veel korting op een nieuwe band als je zielig gaat doen bij de tent waar je ze hebt laten monteren.

suc6

Geplaatst: 12 mei 2006 19:49
door SteV6
Misschien heel vreemd, maar mijn bandenboer heeft al 2x voor mij een lekke band door een spijker (langzaam leeglopen en dus ook geen schroefdraad) geplakt door aan de binnenzijde een grote "sticker" in de band te plakken. Niets propjes schieten, maar gewoon plakken zoals we vroeger allemaal wel eens bij een versleten buitenband van de fiets hebben gedaan.

Zeker bij de Speedster, waarbij bijna niemand het in zijn hoofd haalt om uren lang op topsnelheid over de Autobahn te denderen kan dat volgens mij geen kwaad.

SteV6