Effecten van het verwijderen van de middendemper?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Effecten van het verwijderen van de middendemper?

Bericht door SteV6 »

Geachte forumers,

Ik heb enige tijd besteed aan het zoeken naar antwoorden. Helaas wordt er erg veel onzin uitgekraamd op de diverse fora.

Voor de duidelijkheid, het gaat niet over de Speedster, want die bezit al geen tussendemper, maar over de uitlaat van mijn Leon V6.

De eerste vraag is, hoeveel geluid win je met het verwijderen van de middendemper op een atmosferische motor?

Ik wil naar iets meer uitlaatgeluid, zonder ongeveer E 1000,- kwijt te zijn aan een Supersprint of Milltek catback systeem.
Nu zou het verwijderen van de middendemper kostentechnisch een zeer aantrekkelijke aanpassing zijn. Een stuk pijp is niet zo duur, en je kan bij de Leon gewoon de originele dubbele klemmen gebruiken die nu de pijp met middendemper fixeren.

En de tweede vraag is verlies je koppel in het laag/midden toerengebied als je de middendemper weghaalt?

Tot op heden heb ik ook niet terug kunnen vinden of de middendemper een schotten-(reflectie) of absorpietype (buis met gaten en glaswol eromheen) is. In het eerste geval zal de tussendemper zorgen voor relatief veel tegendruk, in het 2e geval is de tegendruk te verwaarlozen. Dus misschien is deze vraag wel heel moeilijk te beantwoorden.

Ik stel de vragen hier, omdat er met enige regelmaat zeer nuttige technische vraagstukken op niveau beantwoord worden.

SteV6
S4 Avant
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

geluid wordt vooral door de einddemper bepaald. Niet alleen het volume maar vooral de toon.

Hoe dichter de demper bij de motor zit des te meer invloed hij heeft op de tegendruk. Minder tegendruk, betekend hogere piek druk bij de drukgolven, dus hoger volume van het geluid.

Ik heb op mijn vorige auto (impreza GTT) erg lang met wel een midden kat gereden en een sport einddemper, geheel klonk erg goed. Toen de middenkat aan vervanging toe was heb ik hem door een open pijp vervangen. Het geluid was ineens heel beroerd. klonk 'gaar' niet meer zo diepe boxer roffel, maar meer wat een M3 heeft erdoorheen. Gewisseld voor een andere sport einddemper en het oude geluid was weer terug.
Dus een middendemper/kat kan wel degelijk invloed hebben op het geluid.

Helaas dus niet echt geholpen. Maar als het goedkoop te proberen is, zou ik zeggen gewoon doen. Zijn er geen andere seats die dat al eens geprobeerd hebben? Of vervangt iedereen ook meteen de einddemper?

Maarten
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Veelal is een tussendemper een 'rechtdoor' type, dus verwijderen zal qua vermoegen niet veel doen. (tenzij het binnenwerk qua pijpdiameter toch nauwer is)

In een aantal gevallen is het niet eens een demper, maar alleen een lege resonantie-kamer waar door het interne volume van de kamer een aantal frequenties uit het uitlaatgeluid worden gefilterd.

De einddemper op de meeste auto's doet het meeste werk en is ook degene met de meeste weerstand, omdat die veelal kamer gebaseerd zijn of de uitlaatgassen zelfs door het dempings-materiaal geperst moeten worden naar de uitgang.

Mijn vermoeden is dat je met het verwijderen van de tussen-demper weinig zal merken, hooguit een wat ander uitlaatgeluid.

Bye, Arno.
SteV6

Bericht door SteV6 »

Dat is wat je inderdaad hoort bij de filmpjes van aangepaste R32's op www.video.google.com

Er komt zo'n mooi metalige snerp in de uitlaatklank. En zeker bij de R32 neemt het totaal volume van de uitlaat sterk toe. Daarom passen veel R32-rijders in de VS ook de flapper in het systeem aan, om indien nodig toch "stil" voorbij de coppers te rijden.

En speciaal voor Maik (ander liefhebbers natuurlijk ook), omdat wij het al eens over een vlinderklep voor de dempers hebben gehad: http://video.google.com/videoplay?docid ... 4216&q=R32

SteV6
S4 Avant
stef666

Bericht door stef666 »

En mocht je dan toch interesse hebben in een Supersprint einddemper voor de Leon, Stuur mij dan een PB :idea:

Deze is ook wel leuk voor je.... :mrgreen:

Afbeelding
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Leuk speledingetje Stephan, maar het geluid is niet helemaal naar mijn smaak als ik het zo hoor, maar de opnames zijn ook niet zo best...
Ik zou zeggen: bestel dat ding en spelen maar! :lol:
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

OORDOPP'N :mrgreen:

Nee, ik ben met een andere oplossing bezig. Iets met een R ...

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

dRaf zagen :idea:
SteV6

Bericht door SteV6 »

jans schreef:dRaf zagen :idea:
JammeRRRR Jans. Jij mag op voor de herkansing.

Iets van de R ..

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Renault 12 :idea:
Plaats reactie