Effecten van het verwijderen van de middendemper?
Geplaatst: 21 mei 2006 14:11
Geachte forumers,
Ik heb enige tijd besteed aan het zoeken naar antwoorden. Helaas wordt er erg veel onzin uitgekraamd op de diverse fora.
Voor de duidelijkheid, het gaat niet over de Speedster, want die bezit al geen tussendemper, maar over de uitlaat van mijn Leon V6.
De eerste vraag is, hoeveel geluid win je met het verwijderen van de middendemper op een atmosferische motor?
Ik wil naar iets meer uitlaatgeluid, zonder ongeveer E 1000,- kwijt te zijn aan een Supersprint of Milltek catback systeem.
Nu zou het verwijderen van de middendemper kostentechnisch een zeer aantrekkelijke aanpassing zijn. Een stuk pijp is niet zo duur, en je kan bij de Leon gewoon de originele dubbele klemmen gebruiken die nu de pijp met middendemper fixeren.
En de tweede vraag is verlies je koppel in het laag/midden toerengebied als je de middendemper weghaalt?
Tot op heden heb ik ook niet terug kunnen vinden of de middendemper een schotten-(reflectie) of absorpietype (buis met gaten en glaswol eromheen) is. In het eerste geval zal de tussendemper zorgen voor relatief veel tegendruk, in het 2e geval is de tegendruk te verwaarlozen. Dus misschien is deze vraag wel heel moeilijk te beantwoorden.
Ik stel de vragen hier, omdat er met enige regelmaat zeer nuttige technische vraagstukken op niveau beantwoord worden.
SteV6
Ik heb enige tijd besteed aan het zoeken naar antwoorden. Helaas wordt er erg veel onzin uitgekraamd op de diverse fora.
Voor de duidelijkheid, het gaat niet over de Speedster, want die bezit al geen tussendemper, maar over de uitlaat van mijn Leon V6.
De eerste vraag is, hoeveel geluid win je met het verwijderen van de middendemper op een atmosferische motor?
Ik wil naar iets meer uitlaatgeluid, zonder ongeveer E 1000,- kwijt te zijn aan een Supersprint of Milltek catback systeem.
Nu zou het verwijderen van de middendemper kostentechnisch een zeer aantrekkelijke aanpassing zijn. Een stuk pijp is niet zo duur, en je kan bij de Leon gewoon de originele dubbele klemmen gebruiken die nu de pijp met middendemper fixeren.
En de tweede vraag is verlies je koppel in het laag/midden toerengebied als je de middendemper weghaalt?
Tot op heden heb ik ook niet terug kunnen vinden of de middendemper een schotten-(reflectie) of absorpietype (buis met gaten en glaswol eromheen) is. In het eerste geval zal de tussendemper zorgen voor relatief veel tegendruk, in het 2e geval is de tegendruk te verwaarlozen. Dus misschien is deze vraag wel heel moeilijk te beantwoorden.
Ik stel de vragen hier, omdat er met enige regelmaat zeer nuttige technische vraagstukken op niveau beantwoord worden.
SteV6