uitlijnen na verlaging met eibach en spoorverbreders

Alle overige technische zaken.
marcel85
Mega lid

uitlijnen na verlaging met eibach en spoorverbreders

Bericht door marcel85 »

ik neem aan dat als ik straks mijn eibach pro-kit 25 mm verlagingsset en mijn 30-30mm spoorverbreders heb, dat ik dan mijn speedster moet laten uitlijnen..

maar moet ik alleen het spoor laten instellen of ook het camber?

en heeft iemand een tip waar ik dit het best kan laten doen?? bv mijn opel dealer?

ik woon in oost gelderland..

bvd Marcel :wink:
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

Bij de uitlijning moet de sporing en camber afstellen. Je moet voor en achter uitlijnen. Ik weet niet waar je gaat uitlijnen, maar je moet misschien wel opvulplaatjes hebben.
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

kijk! dat moet ik dus weten.. dank je..

maar waar kan ik dat laten doen , en hebben ze daar"opvulplaatjes?
speedster

Bericht door speedster »

Ik heb mijn Speedy ook verlaagd met de Eibach Pro veren en heb hem laten uitlijnen bij een schadebedrijf waar ik wel eens kom en die hadden een nieuwe uitlijn apparaat. Geheel digitaal met een speciale brug. Ik had geen opvulplaatjes nodig. Heb wel moeten wisselen van de ene kant naar de andere kant. De plaatjes kan je eventueel bestellen bij Opel. Je moet bij het uitlijnen gewichten plaatsen op de stoel of stoelen. Kijk op het forum over dit onderwerp. Er is al veel over geschreven.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Uitlijnen moet je idd doen met gewicht in de auto. Officieel 75kg per stoel en een halfvolle brandstoftank.

Het bijplaatsen van vulplaatjes is nodig om meer positief camber te krijgen. Over het algemeen is dat niet nodig, tenzij je echt wilt zorgen dat je 0 graden camber hebt. Bij positief camber zul je plaatjes weg moeten halen. Mocht de ene kant iets meer negatief zijn dan de ander zou ik er voor kiezen beide kanten even negatief te krijgen. Negatief camber zorgt weer voor wat meer grip in de bochten. Ik vind dat persoonlijk wel prettig rijden.

En van te voren natuurlijk even kijken hoe je de uitlijning precies wilt hebben. Bij de speedster merk je een verschil van 2 a 3 minuten (dus 3/60e van een graad) al, dus het is wel belangrijk dat het nauwkeurig gebeurd.

Mark
C30-94@0.55bar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

En je moet je even afvragen wat je wilt, ik rij nu op de uitlijning van een Exige 2 en dat vind ik veel beter als wat ik had.. Heb ook de 340r uitlijning gehad maar die vond ik te nerveus. Heb dit niet zelf bedacht hoor, maar Jan heeft nog wel eens een leuk ideetje!! Anders moet je voor de turbo uitlijning gaan, die is ook lekkerder als de 2.2 standaard!
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

:thumbsup: bedankt!

maar vraag me af of ik dit bij de locale bandenboer kan laten doen :?

ik woon niet al te ver van LOTUS LOCHEM vandaan, maar ben bang dat hun de hoofdprijs zullen vragen ....

een bekende speedsterrijder uit duitsland zei dat ze bij hem nog geen 45 minuten met de auto bezig waren, dus kwa uurloon zou het mee moeten vallen...

mvg marcel
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

45 minuten lijkt mij sterk, vooral als je het camber ook nog bijgesteld moet worden...
Ik denk eerder dat je minimaal aan 2uur moet denken voor rondom helemaal uitlijnen.
Als er shims uitgewisselt moeten worden voor het camber, maak deze dan heel goed schoon! Dwz, alle oxidatie eraf en alle vettigheid eraf! Ook de vlakken van de hub en de wishbonebracket waartussen de shims geklemd zitten. Als je dat niet doet heb je kans op het breken van de bouten die de boel klemmen...
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

Lotus Lochem laat het aan de overkant doen. Doen ze dus niet zelf, maar besteden het uit. Ben de bedrijfsnaam even kwijt, maar ik weet wel dat ze ongeveer E 70,- per uur vragen en verwachtten om ongeveer 3 uur bezig te zijn met een volledig nieuwe setup. Het controleren en aanpassen van de standaard waarden kost veel minder tijd.

SteV6
S4 Avant
stevenflappy
Contacteer:

Bij Lotus Amsterdam is het ongeveer 80 euro ex, meer heb ik er niet voor betaald... Bel je toch effe dan weet je het zo: 0206735858 :idea:
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

ben net voor apk bij de opel geweest, en hun zeiden dat het camber niet persee veranderd hoefde te worden .. alleen het spoor :?

maar als ik ga verlagen dmv eibach, dan gaan de banden toch iets naar binnen staan wat dmv het veranderen van mijn camber weer beter komt te staan toch??? heb ik dat goed begrepen?
Maarten

Bericht door Maarten »

Marcel,

Kom je naar de dummie dag ? Dan kan je al je uitlijn vragen duidelijk uitgelegd krijgen.

Maarten
marcel85
Mega lid

Bericht door marcel85 »

als ik tijd heb kom ik zeker..

is niet verkeerd denk ik :wink:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Hoe meer je auto naar beneden gaat, hoe meer de banden aan de bovenkant naar binnen duiken (dat is ook wat jij bedoelt als het goed is).
Dit komt doordat de onderste wishbones langer zijn dan de bovenste.
Als jij dus gaat verlagen krijg je meer (negatief camber). Dit hoeft geen probleem te zijn, er zijn zat speedsterrijders die met meer negatief camber rijden dan de standaardwaarden. Dit geeft namelijk meer grip :wink: , maar als je TEveel camber hebt staan of als je rijdt als een trut ( copyright the Flap), dus alleen zachtjes rechtuit, dan kan je teveel bandenslijtage verwachten...
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Maik schreef: als je rijdt als een trut ( copyright the Flap), ...
8)
Plaats reactie