Pagina 1 van 2
uitlijnen na verlaging met eibach en spoorverbreders
Geplaatst: 27 mei 2006 16:56
door marcel85
ik neem aan dat als ik straks mijn eibach pro-kit 25 mm verlagingsset en mijn 30-30mm spoorverbreders heb, dat ik dan mijn speedster moet laten uitlijnen..
maar moet ik alleen het spoor laten instellen of ook het camber?
en heeft iemand een tip waar ik dit het best kan laten doen?? bv mijn opel dealer?
ik woon in oost gelderland..
bvd Marcel

Geplaatst: 27 mei 2006 17:16
door speedster
Bij de uitlijning moet de sporing en camber afstellen. Je moet voor en achter uitlijnen. Ik weet niet waar je gaat uitlijnen, maar je moet misschien wel opvulplaatjes hebben.
Geplaatst: 27 mei 2006 20:05
door marcel85
kijk! dat moet ik dus weten.. dank je..
maar waar kan ik dat laten doen , en hebben ze daar"opvulplaatjes?
Geplaatst: 27 mei 2006 20:15
door speedster
Ik heb mijn Speedy ook verlaagd met de Eibach Pro veren en heb hem laten uitlijnen bij een schadebedrijf waar ik wel eens kom en die hadden een nieuwe uitlijn apparaat. Geheel digitaal met een speciale brug. Ik had geen opvulplaatjes nodig. Heb wel moeten wisselen van de ene kant naar de andere kant. De plaatjes kan je eventueel bestellen bij Opel. Je moet bij het uitlijnen gewichten plaatsen op de stoel of stoelen. Kijk op het forum over dit onderwerp. Er is al veel over geschreven.
Geplaatst: 28 mei 2006 9:09
door markv
Uitlijnen moet je idd doen met gewicht in de auto. Officieel 75kg per stoel en een halfvolle brandstoftank.
Het bijplaatsen van vulplaatjes is nodig om meer positief camber te krijgen. Over het algemeen is dat niet nodig, tenzij je echt wilt zorgen dat je 0 graden camber hebt. Bij positief camber zul je plaatjes weg moeten halen. Mocht de ene kant iets meer negatief zijn dan de ander zou ik er voor kiezen beide kanten even negatief te krijgen. Negatief camber zorgt weer voor wat meer grip in de bochten. Ik vind dat persoonlijk wel prettig rijden.
En van te voren natuurlijk even kijken hoe je de uitlijning precies wilt hebben. Bij de speedster merk je een verschil van 2 a 3 minuten (dus 3/60e van een graad) al, dus het is wel belangrijk dat het nauwkeurig gebeurd.
Mark
Geplaatst: 28 mei 2006 9:28
door stevenflappy
En je moet je even afvragen wat je wilt, ik rij nu op de uitlijning van een Exige 2 en dat vind ik veel beter als wat ik had.. Heb ook de 340r uitlijning gehad maar die vond ik te nerveus. Heb dit niet zelf bedacht hoor, maar Jan heeft nog wel eens een leuk ideetje!! Anders moet je voor de turbo uitlijning gaan, die is ook lekkerder als de 2.2 standaard!
Geplaatst: 29 mei 2006 9:42
door marcel85

bedankt!
maar vraag me af of ik dit bij de locale bandenboer kan laten doen
ik woon niet al te ver van LOTUS LOCHEM vandaan, maar ben bang dat hun de hoofdprijs zullen vragen ....
een bekende speedsterrijder uit duitsland zei dat ze bij hem nog geen 45 minuten met de auto bezig waren, dus kwa uurloon zou het mee moeten vallen...
mvg marcel
Geplaatst: 29 mei 2006 10:03
door Maik
45 minuten lijkt mij sterk, vooral als je het camber ook nog bijgesteld moet worden...
Ik denk eerder dat je minimaal aan 2uur moet denken voor rondom helemaal uitlijnen.
Als er shims uitgewisselt moeten worden voor het camber, maak deze dan heel goed schoon! Dwz, alle oxidatie eraf en alle vettigheid eraf! Ook de vlakken van de hub en de wishbonebracket waartussen de shims geklemd zitten. Als je dat niet doet heb je kans op het breken van de bouten die de boel klemmen...
Geplaatst: 29 mei 2006 10:12
door SteV6
Lotus Lochem laat het aan de overkant doen. Doen ze dus niet zelf, maar besteden het uit. Ben de bedrijfsnaam even kwijt, maar ik weet wel dat ze ongeveer E 70,- per uur vragen en verwachtten om ongeveer 3 uur bezig te zijn met een volledig nieuwe setup. Het controleren en aanpassen van de standaard waarden kost veel minder tijd.
SteV6
Geplaatst: 29 mei 2006 11:23
door stevenflappy
Bij Lotus Amsterdam is het ongeveer 80 euro ex, meer heb ik er niet voor betaald... Bel je toch effe dan weet je het zo: 0206735858

Geplaatst: 29 mei 2006 12:44
door marcel85
ben net voor apk bij de opel geweest, en hun zeiden dat het camber niet persee veranderd hoefde te worden .. alleen het spoor
maar als ik ga verlagen dmv eibach, dan gaan de banden toch iets naar binnen staan wat dmv het veranderen van mijn camber weer beter komt te staan toch??? heb ik dat goed begrepen?
Geplaatst: 29 mei 2006 16:22
door Maarten
Marcel,
Kom je naar de dummie dag ? Dan kan je al je uitlijn vragen duidelijk uitgelegd krijgen.
Maarten
Geplaatst: 29 mei 2006 17:15
door marcel85
als ik tijd heb kom ik zeker..
is niet verkeerd denk ik

Geplaatst: 29 mei 2006 17:40
door Maik
Hoe meer je auto naar beneden gaat, hoe meer de banden aan de bovenkant naar binnen duiken (dat is ook wat jij bedoelt als het goed is).
Dit komt doordat de onderste wishbones langer zijn dan de bovenste.
Als jij dus gaat verlagen krijg je meer (negatief camber). Dit hoeft geen probleem te zijn, er zijn zat speedsterrijders die met meer negatief camber rijden dan de standaardwaarden. Dit geeft namelijk meer grip

, maar als je TEveel camber hebt staan of als je rijdt als een trut ( copyright the Flap), dus alleen zachtjes rechtuit, dan kan je teveel bandenslijtage verwachten...
Geplaatst: 29 mei 2006 18:32
door stevenflappy
Maik schreef: als je rijdt als een trut ( copyright the Flap), ...
