Signaal achteruit
Signaal achteruit
Weet iemand waar ik het signaal van de achteruit kan aftappen?
Ik heb dit nodig voor een navigatiesysteem.
Ik heb de middentunnel al opengemaakt, maar kon hier geen schakelaar vinden, zit die soms in de versnellingsbak?
Kan ik het misschien aftappen bij de ABS unit?
Ik heb dit nodig voor een navigatiesysteem.
Ik heb de middentunnel al opengemaakt, maar kon hier geen schakelaar vinden, zit die soms in de versnellingsbak?
Kan ik het misschien aftappen bij de ABS unit?
Ik bedoel mijn navigatie systeem wil weten of de auto vooruit of achteruit rijdt.
Hierom moet ik hem aansluiten op de stroomdraad die de achteruitrijlamp van stroom voorziet.
Nu had ik gehoopt dat ik deze draad met zijn schakelaar zou kunnen vinden in de middentunnel, maar daar vind ik hem niet.
Aangezien ik ook nog het snelheidssignaal van de ABS ga aftappen, kan ik hem ook daar makkelijk aftappen.
Weet iemand of het signaal van de achteruit naar de ABS unit gaat.
Heb ik misschien met mijn ogen dicht zitten zoeken in de middentunnel?
Hierom moet ik hem aansluiten op de stroomdraad die de achteruitrijlamp van stroom voorziet.
Nu had ik gehoopt dat ik deze draad met zijn schakelaar zou kunnen vinden in de middentunnel, maar daar vind ik hem niet.
Aangezien ik ook nog het snelheidssignaal van de ABS ga aftappen, kan ik hem ook daar makkelijk aftappen.
Weet iemand of het signaal van de achteruit naar de ABS unit gaat.
Heb ik misschien met mijn ogen dicht zitten zoeken in de middentunnel?
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Re: Signaal achteruit
Yup, zoals bij zo'n beetje alle auto's zit die op de bak.Harmen schreef:Ik heb de middentunnel al opengemaakt, maar kon hier geen schakelaar vinden, zit die soms in de versnellingsbak?
Probleem bij de speedster is alleen dat zowel de versnellingsbak als de achteruitrijlichten dus achterin de auto zitten. Deze verbinding komt nergens in de buurt van de passagier-ruimte, want da's gewoon niet nodig..
Wat je dus zal moeten doen is een kabeltje door de tunnel trekken en door het gat steken waar de handrem en versnellingsbak kabels doorheen gaan en dan aansluiten op de schakelaar op de versnellingsbak, of op de lichten zelf.
Bye, Arno.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
achteruitrijsignaal
Omdat niemand het juiste antwoord weet, zal ik het maar weer geven, zeker?
Haal je radio uit het dashboard. Aan de vaste stekker waar de draden toekomen, kan je het achteruitrijsignaal voor een GPS aftakken aan pin 6. Dit is een groen-bruine draad.
PS Dit volgens de schema's voor de Speedster model 2003

Haal je radio uit het dashboard. Aan de vaste stekker waar de draden toekomen, kan je het achteruitrijsignaal voor een GPS aftakken aan pin 6. Dit is een groen-bruine draad.
PS Dit volgens de schema's voor de Speedster model 2003
A thing of beauty is a joy forever!
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Het zou kunnen..
Schema geeft ook aan dat snelheids-pulse op de radio stekker ook zou zitten, maar dat hebben in ieder geval de oudere 2.2's niet er op zitten en moet je zelf van de stack af halen.
Pin nummering die is gebruikt lijkt ook niet helemaal ISO-conform. Speakers zitten op de 'B' ISO stekker en worden normaal gesproken opnieuw genummers.
'A' ISO stekker is normaal gesproken als volgt gebruikt:
A-BLOK
A1 = telefoon mute/toerental pulse
A2 = afstandsbediening/massa
A3 = afstandsbediening
A4 = oranje (geel), permanente 12V in
A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang
A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
A7 = rood, geschakelde 12 V in
A8 = zwart (bruin), massa
(waarbij 12V constant en geschakeld evt. verwisseld is...)
Als achteruit-rij signaal er is, zal hij dus waarschijnlijk op ISO A2 of A3 zitten..
Bye, Arno.
Schema geeft ook aan dat snelheids-pulse op de radio stekker ook zou zitten, maar dat hebben in ieder geval de oudere 2.2's niet er op zitten en moet je zelf van de stack af halen.
Pin nummering die is gebruikt lijkt ook niet helemaal ISO-conform. Speakers zitten op de 'B' ISO stekker en worden normaal gesproken opnieuw genummers.
'A' ISO stekker is normaal gesproken als volgt gebruikt:
A-BLOK
A1 = telefoon mute/toerental pulse
A2 = afstandsbediening/massa
A3 = afstandsbediening
A4 = oranje (geel), permanente 12V in
A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang
A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
A7 = rood, geschakelde 12 V in
A8 = zwart (bruin), massa
(waarbij 12V constant en geschakeld evt. verwisseld is...)
Als achteruit-rij signaal er is, zal hij dus waarschijnlijk op ISO A2 of A3 zitten..
Bye, Arno.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
achteruitrijpuls
Bij Speedsters van voor 2003 zat inderdaad het snelheidssignaal niet aan de stekker (toch niet bij mijn 2,2 van 2002). Hoe het toen zat met het achteruitrijsignaal weet ik niet.
Bij mijn huidige Turbo klopt het schema in ieder geval wel. Heb in onlangs nog gechecked.
Bij mijn huidige Turbo klopt het schema in ieder geval wel. Heb in onlangs nog gechecked.
A thing of beauty is a joy forever!